THE DEVELOPMENT OF HIGH QUALITY SOUND OF THE “KONGWONGYAI” MADE BY CASTING

Authors

  • WIRAD SONGCROH Faculty of Fine and Applied Arts, Chulalongkorn University

Keywords:

The sound quality, Kongwongyai, Castings

Abstract

          The main problem of the Kongwongyai that are produced by the casting method. Most musicians agree that there is a big sound like tackles. Unlike the Kongwongyai that are produced by hammer (a traditional method) which it gives the sound like a bell. The idea is to create this invention by adjusting the proportions. This is why the idea to create this invention. The purpose of this project is to improve the sound quality of Kongwongyai which made from castings. It is durable, easy to store and move easily. also keep in traditional playing as it be.

References

Department of Fine Arts. Thai musical instruments and dulcimer. 10th edition. Bangkok: Somjai Phim, 1998.

กรมศิลปากร. เครื่องดนตรีไทยและขิม. พิมพ์ครั้งที่ 10. กรุงเทพฯ : สมใจการพิมพ์, 2541.

Phurahong, Apichat. “Gong Wong: Culture, Production and Effects of Music.” Master of Arts thesis, Mahidol University, 1997.

อภิชาติ ภู่ระหงษ์. “ฆ้องวง : วัฒนธรรมการสร้างและผลกระทบทางดนตรี.” วิทยานิพนธ์ระดับปริญญาศิลปศาสตรมหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยมหิดล, 2540.

Srikanok, Burong. Chang ten groups. Bangkok: Fine Arts Department, 2006.

บุหรง ศรีกนก. ช่างสิบหมู่. กรุงเทพฯ : กรมศิลปากร, 2549.

Tujinda, Picchanat. “The end of "Gong Tam-Gong Tee" in the world of Thai music.” Accessed in March, 30, 2015, https://kotavaree.com/2015/03/30/จุดจบ-ฆ้องทุบ-ฆ้องตี-บ/.

พิชชาณัฐ ตู้จินดา. “จุดจบ ‘ฆ้องทุบ-ฆ้องตี’ บนโลกอุตสาหกรรมดนตรีไทย.” บันทึกข้อมูลเมื่อ 30 มีนาคม 2558 https://kotavaree.com/2015/03/30/จุดจบ-ฆ้องทุบ-ฆ้องตี-บ/.

Downloads

Published

2024-03-27

Issue

Section

บทความวิจัย | Research Article