RAM-WONG: CONTEMPORARY ENTERTAINMENT IN WANGSAPHUNG DISTRICT, LOEI PROVINCE

Authors

  • SANGKEAT KUMJUDPANPAI Faculty of Education, Loei Rajabhat University
  • ANUWAT BOOTTHONGTIM Faculty of Education, Loei Rajabhat University

Keywords:

Ram Wong Wang Saphung, Development of Dancing Band, Ram Wong Cheer Music Band

Abstract

       “Ram-Wong” is another type of contemporary entertainment that is popular and at one time was a favorite in the way of life and society of “Wang-Saphung” district residents. Ram-Wong in Wang-Saphung District The development is divided into 3 eras: 1) Early period: It was an era without electricity. The performance is therefore sung and played with real acoustic instruments. with performances according to traditional merit-making no ticket sales. Therefore, it is the nature of the real folk dance. 2) New Era: There is widespread use of electrical systems, resulting in a huge change in the form of Ram-Wong. There is an amplification system and with electric musical instruments which comes from the influence of foreign music culture by American soldiers coming in to set up military bases in Thailand. Causing the beginning to listen to Thai songs from international melodies and popular international music Which led to the development of the style of music played in Ram-Wong Band later. 3) Boom era: It was an era when Ram-Wong was very popular. Until being hired to play in many nearby provinces and it was also the era where there were 11 groups at most. There is a development of musical quality that shows musical skills and There is a better collection of song details. The quality of the sound system, including the stage and lighting, has improved. There is a medley music presentation format. The highlight of the performance of the Ram-Wong in Wang-Saphung District until the booming era, there are 3 types: 1) “Cheer Music Band” 2) “Band Dance” 3) “The Audience Joins the Band Dance.” Information about "Ram-Wong" in “Wang-Saphung” District If through this period that the various participants are still alive Therefore, it is difficult to ascertain the original information and may disappear. In this article, the author has studied and presented the development of the show management style. Including the reasons that cause this type of entertainment to decline in popularity.

References

Aektasaang, Aodd. “The popularity of the Rumwong band, Wang Saphung District.” Interview by Sangkeat Kumjudpanpai. April 4, 2017.

อ๊อด เอกตาแสง. “ความนิยมของวงรำวงอำเภอวังสะพุง.” สัมภาษณ์โดย สังคีต กำจัดพาลภัย. 4 เมษายน 2560.

Butr-Yo, Bodd. “Characteristics of Rumwong dances, Wang Saphung District.” Interview by Sangkeat Kumjudpanpai. April 20, 2017.

บท บุตรโย. “ลักษณะของรำวงชาวบ้านของอำเภอวังสะพุง.” สัมภาษณ์โดย สังคีต กำจัดพาลภัย. 20 เมษายน 2560.

Klungklang, Nipon. “Development of the folk Rumwong dances to the new Rumwong dances era, Wang Saphung District.” Interview by Sangkeat Kumjudpanpai. April 12, 2017.

นิพนธ์ คลังกลาง. “พัฒนาการวงรำวงชาวบ้านขึ้นมาเป็นวงรำวงยุคใหม่ ของอำเภอวังสะพุง.” สัมภาษณ์โดย สังคีต กำจัดพาลภัย. 12 เมษายน 2560.

Kumjudpanpai, Sanga. “Changes and developments of the Rumwong band, during the booming era, Wang Saphung District.” Interview by Sangkeat Kumjudpanpai. April 3, 2017.

สง่า กำจัดพาลภัย. “การเปลี่ยนแปลงพัฒนาของวงรำวงในอำเภอวังสะพุงในยุคเฟื่องฟู.” สัมภาษณ์โดย สังคีต กำจัดพาลภัย. 3 เมษายน 2560.

Kummongkhun, Aekkarasdorn. “Overview of the music in Thailand with the experience of playing a Rumwong band.” Interview by Sangkeat Kumjudpanpai. April 12, 2017.

เอกราษฎรณ์ คำมงคุณ. “ภาพรวมของวงการดนตรีในประเทศไทย กับประสบการณ์เล่นดนตรีวงรำวง.” สัมภาษณ์โดย สังคีต กำจัดพาลภัย. 12 เมษายน 2560.

Nalerd, Chai. “Rumwong performance, Wang Hard.” Interview by Sangkeat Kumjudpanpai. April 4, 2017.

ชัย นาเลิศ. “รูปแบบการแสดงวงรำวง วังฮาร์ด.” สัมภาษณ์โดย สังคีต กำจัดพาลภัย. 4 เมษายน 2560.

Nettl, Bruno. The Study of Ethnomusicology: Thirty-one Issues and Concepts. Urbana: University of Illinois Press, 2005.

Pituphoomnaka, Khanithep. “The Saw band "Dao Rung Chiang Mai" : History and development of Saw performance.” Journal of fine and applied arts Chulalongkorn University 9, no. 2 (July-December 2022): 120-133.

คณิเทพ ปิตุภูมินาค. “คณะซอ “ดาวรุ่งเชียงใหม่” : ประวัติและพัฒนาการการแสดงซอ.” วารสารศิลปกรรมศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย ปีที่ 9, ฉบับที่ 2 (กรกฎาคม-ธันวาคม 2565): 120-130.

Sanwong, Songkran. “The Rumwong Group, during the booming era, Wang Saphung District.” Interview by Sangkeat Kumjudpanpai. April 15, 2017.

สงกราณต์ สารวงศ์. “คณะรำวงของอำเภอวังสะพุง ในยุคเฟื่องฟู.” สัมภาษณ์โดย สังคีต กำจัดพาลภัย. 15 เมษายน 2560.

Sareesi, Narongsak. “Experiences of playing music in Rumwong bands, Wang Saphung District.” Interview by Sangkeat Kumjudpanpai. April 20, 2017.

ณรงค์ศักดิ์ สารีสี. “ประสบการณ์การเล่นดนตรีในวงรำวงของอำเภอวังสะพุง.” สัมภาษณ์โดย สังคีต กำจัดพาลภัย. 20 เมษายน 2560.

Sornsuphap, Soda. “Developments of the Rumwong band, during the booming era, Wang Saphung District.” Interview by Sangkeat Kumjudpanpai. April 12, 2017.

โสดา สอนสุภาพ. “การเปลี่ยนแปลงของวงรำวงของอำเภอวังสะพุง ช่วงยุคใหม่.” สัมภาษณ์โดย สังคีต กำจัดพาลภัย. 12 เมษายน 2560.

Surangkaratana, Mansuang., Paiboon Kachentaraphan, and Theerarux Photisuvan. “The Choices of Gen Y and Gen Z Consumers for Channels Used when Listening to Thai Pop Song in Bangkok.” Rangsit Music Journal Vol. 15, No. 2 (July-December 2020): 126-137.

แมนสรวง สุรางครัตน์, ไพบูรณ์ คะเชนทรพรรค์ และ ธีรารักษ์ โพธิสุวรรณ. “การเลือกช่องทางในการฟังเพลงไทยสากลของผู้บริโภคเจนวายและเจนแซดในกรุงเทพมหานคร.” วารสารดนตรีรังสิต ปีที่ 15, ฉบับที่ 2 (กรกฎาคม-ธันวาคม 2563): 126-137.

Thepdulayapad, Chaiyut. “Artists of Thai Music bands that were popular among Rumwong bands in Wang Saphung District, during the booming era.” Interview by Sangkeat Kumjudpanpai. April 3, 2017.

ชัยยุทธ เทพดุลยพัฒน์. “ศิลปินวงดนตรีไทยที่นิยมเล่นกันในหมู่วงรำวงอำเภอวังสะพุง ยุคเฟื่องฟู.” สัมภาษณ์โดย สังคีต กำจัดพาลภัย. 3 เมษายน 2560.

Downloads

Published

2023-04-25

Issue

Section

บทความวิชาการ | Academic Article