CREATIVE RESEARCH “HATTAYUT LEELA”

Authors

  • JETNIPITH SUNGWIJIT Conservatory of Music Rangsit University

Keywords:

Composition, Jazz, Big Band, Painting

Abstract

       Creative Research Hattayut Leela is a musical piece, this project is funded by National Research Council of Thailand (NRCT) in its fiscal year of 2021. It conceives as a part of suites for Jazz big bands. It comprises four episodes and lasts for thirty-to-forty minutes. It is inspired by four paintings of four famous artists; each incorporates a specific musical concept: Edvard Munch’s “The Scream” the inspiration of mode and cluster, Pablo Picasso’s “The Guitar Player” the inspiration of minimalism, Wassily Kandinsky’s “The Improvisation 28” the inspiration of free jazz, and Andy Warhol’s “Michael Jackson” the inspiration of pop-rock.       

       Four concepts of compositions employed here are melody, harmony, texture, and dimension of rhythm. These, combined with several instruments and guided by the principle of improvisation and freestyle performance commonly found among jazz musicians, produce a rich sound and texture for the song.

References

Bolton, Linda. Artists in Their Time: Andy Warhol. London: Frankin Watts, 2002.

Chongchitpotha, Sompob. “Cubist style paintings: a case study of Pablo Picasso’s painting since AD 1906-1915.” Master's thesis, Srinakharinwirot University, 2001.

สมภพ จงจิตต์โพธา. “จิตรกรรมแนวคิวบิสม์ : กรณีศึกษาผลงานจิตรกรรมของปาโบล ปิกัสโซ (ช่วง ค.ศ. 1906-1915).” วิทยานิพนธ์ระดับมหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ, 2544.

Dhammabutr, Narongrit. Composition of contemporary music. Bangkok: Chulalongkorn University Press, 2009.

ณรงค์ฤทธิ์ ธรรมบุตร. การประพันธ์เพลงร่วมสมัย. กรุงเทพฯ : สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2552.

Euprasert, Den. “Jazz structure.” Rangsit Music Journal 5, no. 1 (January-June 2010): 31-42.

เด่น อยู่ประเสริฐ. “โครงสร้างของดนตรีแจ๊ส.” วารสารดนตรีรังสิต ปีที่ 5, เล่มที่ 1 (มกราคม-มิถุนายน 2553): 31-42.

Howard, Annabel and Adam Simpson. This is Kandinsky. London: Laurence King Publishing, 2015.

Kuhleman, Ute. “5 Things You Should Know The Scream.” https://www.munchmuseet.no/en/the-collection/5-things-you-should-know-about-the-scream/.

Office of the Royal Society. International music dictionary. Royal Society edition. Bangkok: Office of the Royal Society, 2018.

สำนักงานราชบัณฑิตยสภา. พจนานุกรมศัพท์ดนตรีสากล ฉบับราชบัณฑิตยสภา. กรุงเทพฯ : สำนักงานราชบัณฑิตยสภา, 2561.

Pancharoen, Natcha. Dictionary of Music Vocabulary. 3rd edition. Bangkok: Ketkarat Publishing House, 2009.

ณัชชา พันธุ์เจริญ. พจนานุกรมศัพท์ดุริยางคศิลป์. พิมพ์ครั้งที่ 3. กรุงเทพฯ : สำนักพิมพ์เกศกะรัต, 2552.

Premanont, Weerachat. Philosophy and technique of composing contemporary Thai music. Bangkok: Faculty of Fine and Applied Arts Chulalongkorn University, 1994.

วีรชาติ เปรมานนท์. ปรัชญาและเทคนิคการแต่งเพลงร่วมสมัยไทย. กรุงเทพฯ : คณะศิลปกรรมศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2537.

Soonpongsri, Kamjorn. Modern art. Bangkok: Chulalongkorn University Press, 2015.

กำจร สุนพงษ์ศรี. ศิลปะสมัยใหม่. กรุงเทพฯ : สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2558.

Tangcharoen, Wirun. Postmodern art. Bangkok: Santisiri Phim, 2004.

วิรุณ ตั้งเจริญ. ศิลปะหลังสมัยใหม่. กรุงเทพฯ : สันติศิริการพิมพ์, 2547.

Trakulhun, Wiboon, “Minimalism.” Rangsit Music Journal 1, no. 1 (January-June 2006): 47-55.

วิบูลย์ ตระกูลฮุ้น. “มินิมอลลิซึ่ม.” วารสารดนตรีรังสิต ปีที่ 1, เล่มที่ 1 (มกราคม-มิถุนายน 2549): 47-55.

Trakulhun, Wiboon. Music of the 20th century. Bangkok: Chulalongkorn University Press, 2015.

วิบูลย์ ตระกูลฮุ้น. ดนตรีศตวรรษที่ 20. กรุงเทพฯ : สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2558.

Downloads

Published

2023-04-25

Issue

Section

บทความวิจัย | Research Article