TECHNICAL METHODS FOR RANAT EK SOLO VERSION OF SARATHEE SAM CHAN A CASE STUDY OF DR.THAWORN SRIPONG
Keywords:
Playing method, solo ranat ek, sarathee songAbstract
This academic paper aims to present the solo performance strategy of ranat ek on the song "Sarathee", a case study on Dr. Thaworn Sriphong, whom the author learnt the song, and his method of playing from. Special techniques found were sabat, khayi, sadau, rua khap look khap dok, rau pen thamnong, rua wiang, ti thang mue, ti kwat and ti khwai mue. Different techniques create different tones that is used to express different emotions, which is important to enhance the texture of the song. These techniques are based on techniques that use the muscles of the arms and wrists, including the use of force in playing. These are important techniques that make the desired sound, resulting in a variety of expressions and show off the skills of the performer.
References
Amatayakul, Poonphit. Appreciation of music. Bangkok: Siam Samai, 1984.
พูนพิศ อมาตยกุล. ดนตรีวิจักษ์. กรุงเทพฯ : สยามสมัย จำกัด, 2527.
Kaewkulthorn, Pongsapich et al. “A Study of Music Composing and Solo Rendition Technique of Ranard-ek by Lieutenant Colonel Sanore Luangsunthon.” The Golden Teak : Humanity and Social Science Journal (GTHJ) 21, no. 3 (2015): 201-219.
พงศพิชญ์ แก้วกุลธร และคณะ. “การศึกษาวิธีการประพันธ์และวิธีการบรรเลงเพลงเดี่ยวระนาดเอกของพันโทเสนาะ หลวงสุนทร.” สักทอง : วารสารมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏกำแพงเพชร ปีที่ 21, ฉบับที่ 3 (กันยายน-ธันวาคม 2558): 201-219.
Tramote, Montri. Lectures of the subject of Thai music. Bangkok: Chuan Phim, 2002.
บุญธรรม ตราโมท. คำบรรยายวิชาดุริยางคศาสตร์ไทย. กรุงเทพฯ : ชวนพิมพ์, 2545.
Tramote, Montri and Wichien Kultan. Listen and understand Thai songs. Bangkok: Thai Khasem, 1980
มนตรี ตราโมท และวิเชียร กุลตัณฑ์. ฟังและเข้าใจเพลงไทย. กรุงเทพฯ : ไทยเขษม, 2523.
Sirirattanachaikul, Suratchai. “A musical analysis of sarathi sam chan solo for ranad thum by khru Sompob Khumprasert.” Master thesis, Chulalongkorn University, 2006.
สุรัตน์ชัย สิริรัตนชัยกุล. “วิเคราะห์เดี่ยวระนาดทุ้มเพลงสารถี 3 ชั้น ทางครูสมภพ ขำประเสริฐ.” วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต, จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2549.
Srisakhon, Prachakon. “The musical analysis of Phyasok, Phyakhruan and Phyarumphueng for sawsamsai solo: a case study of Charernjai Sundaravadin.” Master thesis, Chulalongkorn University, 2013.
ประชากร ศรีสาคร. “วิเคราะห์เดี่ยวซอสามสายเพลงพญาโศก พญาครวญ พญารำพึง สามชั้น กรณีศึกษา อาจารย์เจริญใจ สุนทรวาทิน.” วิทยานิพนธ์ระดับปริญญามหาบัณฑิต, จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2556.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 NAYOS SARTJINPONG
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
ลิขสิทธิ์ของบทความเป็นของเจ้าของบทความ บทความที่ได้รับการตีพิมพ์ถือเป็นทัศนะของผู้เขียน
กองบรรณาธิการไม่จำเป็นต้องเห็นด้วยและไม่รับผิดชอบต่อบทความนั้น