ระเบียบวิธีการบรรเลงปี่พาทย์ประกอบละครชาตรี คณะสุดประเสริฐ ในชุมชนเกาะบางปลา

Authors

  • สุรศักดิ์ ปานลักษณ์

Keywords:

ระเบียบวิธีการบรรเลง, ละครชาตรี, คณะสุดประเสริฐ, Method of playing, Lakhon Chatri, Sudprasert troupe

Abstract

 บทคัดย่อ

            การวิจัยเรื่องระเบียบวิธีการบรรเลงปี่พาทย์ประกอบละครชาตรี คณะสุดประเสริฐ ในชุมชนเกาะบางปลา เป็นงานวิจัยเชิงคุณภาพ มุ่งเน้นศึกษาบริบทที่เกี่ยวข้องกับระเบียบวิธีการบรรเลงปี่พาทย์ประกอบการแสดงละครชาตรีของคณะสุดประเสริฐ ผลการวิจัยพบว่าละครชาตรีของคณะสุดประเสริฐ ได้รับการถ่ายทอดจากครูจิ๊บ รุ่งไพโรจน์ เป็นการแสดงเพื่อแก้บน โดยจะใช้เวลาแสดง 1 วัน ลำดับการแสดงเริ่มจากการไหว้ครู ปี่พาทย์ทำเพลงโหมโรง ร้องเชิญสิ่งศักดิ์สิทธิ์และรำถวายมือ ทำการแสดงช่วงเช้า พักกลางวันเพื่อลาเครื่องสังเวย ทำการแสดงช่วงบ่ายจนจบเรื่อง ตามลำดับ เนื้อเรื่องที่ใช้ในการแสดงจะเลือกมาจากวรรณคดีไทย เรื่องที่ได้รับความนิยม ได้แก่ สังข์ทองและแก้วหน้าม้า ใช้วงปี่พาทย์ไทยในการบรรเลง เพลงที่ใช้บรรเลงประกอบละคร ได้แก่ เพลงหน้าพาทย์ใช้เมื่อตัวละครแสดงอากัปกิริยา เช่น เดินทาง ร้องไห้ แปลงกาย เป็นต้น และเพลงละครใช้รับร้องส่งร้องเมื่อตัวละครร้องเพลง นักแสดงเป็นผู้ร้องเพลงด้วยตัวเองโดยจะร้องเพลงขึ้นก่อน แล้วปี่พาทย์จึงบรรเลงรับร้อง เมื่อจบการแสดงจะร้องเพลงส่งสิ่งศักดิ์สิทธิ์กลับสู่ที่ประทับ ปี่พาทย์บรรเลงเพลงรัวและกราวรำ ลำดับการบรรเลงและการแสดงปรับเปลี่ยนได้ตามความเหมาะสม ปรับปรุงตามความนิยมของผู้ชมมาโดยตลอด จึงทำให้ละครชาตรีคณะนี้มีชื่อเสียงและเป็นที่รู้จักจนถึงปัจจุบัน

Abstract
            The study of the playing method of the Pipat ensemble musical accompaniment Lakhon Chatri by Sudprasert troupe in Koh Bang Pla community was a qualitative research. Focus on contextual studies related to the method of playing the Pipat ensemble musical accompaniment Lakhon Chatri by Sudprasert troupe. The research found that Lakhon Chatri by Sudprasert troupe relayed from Jib Rungpairoj. The performance was for redeeming a vow to a god. It would take 1 day by the show sequence began with  teacher worship to music teacher and dance teacher, Pipat ensemble played an overture, Sing and dance to invite the sacred, Morning show, Lunch break for retaking the sacrifice, Show the afternoon until the end. The story used in the show were selected from Thai literature. Popular story such as Sang Thong (The Golden Prince of the Sea Conch) or Kaew Na Mah (A horse-faced woman). Pipat Chatri ensembled and Thai Pipat play. The songs used to play in the show was Nahpat song and used when the character acted like a trip, cry, transform, etc. Nahpat song was used to sing the chorus when the character sang. Performers were self-singers by sing the song first and then performed Pipat song. At the end of the show the performers would sing the song for send the sacred back to the place. The Pipat played Rua song and Ground-Rum song. The sequence of plays and performances was adjustable as appropriate. And, improved by the popularity of the audience throughout. Therefore, Lakhon Chatri performance by Sudprasert troupe became famous and well-known to date. The study of the playing method of the Pipat ensemble musical accompaniment Lakhon Chatri by Sudprasert troupe in Koh Bang Pla community was a qualitative research. Focus on contextual studies related to the method of playing the Pipat ensemble musical accompaniment Lakhon Chatri by Sudprasert troupe. The research found that Lakhon Chatri by Sudprasert troupe relayed from Jib Rungpairoj. The performance was for redeeming a vow to a god. It would take 1 day by the show sequence began with  teacher worship to music teacher and dance teacher, Pipat ensemble played an overture, Sing and dance to invite the sacred, Morning show, Lunch break for retaking the sacrifice, Show the afternoon until the end. The story used in the show were selected from Thai literature. Popular story such as Sang Thong (The Golden Prince of the Sea Conch) or Kaew Na Mah (A horse-faced woman). Pipat Chatri ensembled and Thai Pipat play. The songs used to play in the show was Nahpat song and used when the character acted like a trip, cry, transform, etc. Nahpat song was used to sing the chorus when the character sang. Performers were self-singers by sing the song first and then performed Pipat song. At the end of the show the performers would sing the song for send the sacred back to the place. The Pipat played Rua song and Ground-Rum song. The sequence of plays and performances was adjustable as appropriate. And, improved by the popularity of the audience throughout. Therefore, Lakhon Chatri performance by Sudprasert troupe became famous and well-known to date.

Downloads

Published

2019-12-24

Issue

Section

บทความวิจัย | Research Article