การสร้างซอสามสายของครูศักดิ์ชัย กาย
Keywords:
ซอสามสาย, การสร้าง, ศักดิ์ชัย กาย, Saw Sam Sai, The Making Process, Sakchai GuyAbstract
บทคัดย่อ
งานวิจัยเรื่องการสร้างซอสามสายของครูศักดิ์ชัย กาย มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาประวัติและผลงานการสร้างซอสามสาย กรรมวิธีการสร้างซอสามสาย และปัจจัยที่ส่งผลต่อคุณภาพเสียงซอสามสายของครูศักดิ์ชัย กาย ปัญหาของซอสามสายที่พบคือ เสียงของซอสามสายมักถูกกลืนในขณะที่บรรเลงกับเครื่องดนตรีชนิดอื่น ท่านจึงได้ริเริ่มที่จะพัฒนาและยกระดับคุณภาพเสียงของซอสามสายให้ดังกังวาน และมีความไพเราะยิ่งขึ้นโดยได้ร่วมมือกับช่างซอระดับแนวหน้าของประเทศไทย ผลการวิจัยพบว่า การสร้างกะโหลกซอสามสายที่ไร้แกนยึดทวนมีผลทำให้เกิดคุณภาพเสียงที่ดังกังวาน การกำหนดรูปแบบขอบขนงซอสามสายให้มีลักษณะโค้งเว้ารับกับการขึงหน้าซอ ทำให้เกิดการสั่นสะเทือนของหนังหน้าซอมากขึ้น การลงรักปิดทองภายในกะโหลกซอมีผลทำให้พื้นผิวภายในมีมวลหนาแน่น ส่งผลทำให้มีการกำทอนเสียงที่ดีขึ้น การคัดเลือกหนังสำหรับขึงหน้าซอที่ใสและมีความบางประมาณ 0.15 มิลลิเมตร มีผลทำให้การสั่นสะเทือนของเสียงมีการสั่นสะเทือนเร็วขึ้น รูปแบบการขึ้นหน้าซอที่ไม่หุ้มหลังกะโหลกซอมีผลทำให้กะโหลกซอสั่นสะเทือนได้เต็มที่ จึงช่วยทำให้เสียงซอมีความดังและกังวานมากขึ้นกว่าซอสามสายแบบเดิม
Abstract
The purposes of this research, "The Making Process of Sakchai Guy's Saw Sam Sai", were to study the history of the saw sam sai creation, the making process of the saw sam sai, and the factors affecting the sound quality of Sakchai Guy’s saw sam sai. The problem of the saw sam sai lied in the fact that its sound was often drown out when being played with other musical instruments. By collaborating with the leading Thai fiddle makers, he, therefore; initiated an idea to develop and improve the sound quality of the saw sam sai to be more resonant and melodious. According to the study, the making of the fiddle sound box without the core attached to the stick results in the resonant sound quality. The
regulated pattern of the fiddle sound box’s frame designed to be curvy in order to be perfectly fit when being covered with a stretched skin results in more vibration of a stretched skin. Lacquer painting and gold leaf gilding inside the fiddle sound box resulting in the denser internal surface enhanced the resonance. The selection of a transparent and 0.15 mm thick stretched skin results in faster sound vibration. The pattern of covering a stretched skin in which the back of the fiddle sound box was uncovered allowed the fiddle sound box to utterly vibrate; therefore, the sound of the fiddle was louder and more resonant than the one in former times.
Downloads
Published
Issue
Section
License
ลิขสิทธิ์ของบทความเป็นของเจ้าของบทความ บทความที่ได้รับการตีพิมพ์ถือเป็นทัศนะของผู้เขียน
กองบรรณาธิการไม่จำเป็นต้องเห็นด้วยและไม่รับผิดชอบต่อบทความนั้น