Micro: bit a tool for Learning and Innovation in the Digital Economy
Keywords:
micro: bit, coding, programming, digital economyAbstract
Micro: bit, a compact computing device, has become a vital tool for learning and innovation in the digital economy era, where economic systems are driven by digital technologies, including the use of the internet. This academic article elucidates the diverse role of the Micro: bit in education and the cultivation of essential skills for students in the context of the rapidly advancing digital landscape. The Micro: bit is utilized as a foundation for teaching coding, basic programming, and developing computational skills for students due to its user-friendly nature, compact design, and affordability. This device facilitates exploration of the technology world and basic programming concepts. Moreover, in the context of the digital economy, the Micro: bit plays a crucial role in preparing individuals for the workforce by instilling problem-solving skills, creativity, and a deep understanding of technology. This article serves as an example of integrating the Micro:bit into classroom teaching, aiding in the development of critical 21st-century skills for students, enabling them to adapt to the ever-changing demands of the digital era, and fostering future innovators.
A review of related literature and research indicates that the Micro: bit is a highly effective tool for developing computational thinking and coding skills, suitable for students of all ages. It can be used to create a wide range of innovative projects, promoting problem-solving skills and creativity. However, to effectively incorporate the Micro: bit into teaching, educators must possess specialized knowledge and skills, as well as the ability to manage time and resources to enhance students' learning experiences. Both teachers and students should be prepared to embrace change and continuous development to create meaningful learning experiences.
References
ภาษาไทย
กระทรวงศึกษาธิการ. (2560a). แผนยุทธศาสตร์กระทรวงศึกษาธิการ (พ.ศ. 2563 – 2565). สำนักนโยบายและยุทธศาสตร์ สำนักงานปลัดกระทรวงศึกษาธิการ.
กระทรวงศึกษาธิการ. (2560b). หลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน พุทธศักราช 2551 (ฉบับปรับปรุง พ.ศ. 2560).
โรงพิมพ์ชุมนุมสหกรณ์การเกษตรแห่งประเทศไทย.
กระทรวงศึกษาธิการ. (2561). รายงานประจำปี 2559 - 2560. MOE. https://www.moe.go.th.
พันธรัตน์ ศรีสุวรรณ และ พินิจ ศรีสวัสดิ์. (2566). มาตรการทางกฎหมายเกี่ยวกับการกระทำความผิดทางคอมพิวเตอร์: กรณีการเข้าถึงข้อมูลของบุคคล กระทำความผิดเกี่ยวกับธุรกรรมทาง การเงินผ่านระบบออนไลน์. วารสารวิชาการมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏพระนครศรีอยุธยา, 11(1), 161-186.
https://doi.org/10.14456/husoaru.2023.7
ลลิตา วงค์มลี และ พงศ์ธนัช แซ่จู. (2565). การพัฒนาบทเรียนบนเครือข่ายตาม การเรียนรู้แบบโครงงานเป็นฐาน เรื่อง บอร์ดไมโครคอนโทรลเลอร์เพื่อส่งเสริมทักษะการคิดเชิงคำนวณ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3. วารสารเทคโนโลยีและสื่อสารการศึกษา คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหาสารคาม , 5(13), 61-76. https://so02.tci-
thaijo.org/index.php/etcedumsujournal/article/view/250274
สถาบันส่งเสริมการสอนวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี. (2562a). แผนปฏิบัติการเชิงกลยุทธ์ ประจำปีงบประมาณ พ.ศ. 2562 - 2564 (สถาบันส่งเสริมการสอนวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี). สถาบันส่งเสริมการสอนวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี.
สถาบันส่งเสริมการสอนวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี. (2562b). ยุทธศาสตร์ 5 ปี สถาบันส่งเสริมการสอนวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี. สถาบันส่งเสริมการสอนวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี (สสวท.).
สำนักงานเลขาธิการสภาการศึกษา. (2564). แนวทางการส่งเสริมการจัดการเรียนการสอนวิทยาการคำนวณ (Coding)
เพื่อพัฒนาทักษะผู้เรียนในศตวรรษที่ 21. 21 เซ็นจูรี่.
ภาษาอังกฤษ
Ahmad, T. (2023). Innovation in green building projects: An exploratory inquiry. Buildings, 13(9), 23-59.
Bessant, J. R., & Tidd, J. (2018). Entrepreneurship. John Wiley & Sons.
Bybee, R. W. (2013). The case for STEM education: Challenges and opportunities. National Science Teachers Association.
Churchill, W. (2016). America must boost math and science to remain competitive globally. The National Math and Science Initiative (NMSI).
Fadel, C., Bialick, M., & Trilling, B. (2015). Four-dimensional education. Center for Curriculum Redesign.
García-Peñalvo, F. J., & Mendes, A. J. (2018). Exploring the computational thinking effects in pre-university education. Computers in human behavior, 80, 407-411.
Gibson, S., & Bradley, P. (2017). A study of Northern Ireland Key Stage 2 pupils’ perceptions of using the BBC Micro: bit in STEM education. The STeP Journal, 4(1), 15-41.
Halfacree, G. (2017). The official BBC Micro: bit user guide. John Wiley & Sons.
Mehonic, A., & Kenyon, A. J. (2022). Brain-inspired computing needs a master plan. Nature, 604(7905), 255-260.
Manyika, J., Chui, M., Miremadi, M., Bughin, J., George, K., Willmott, P., & Dewhurst, M. (2017). A future that works: AI, automation, employment, and productivity. McKinsey Global Institute Research, Tech. Rep, 60, 1-135.
OECD. (2017). PISA 2015 Results (Vol. 5). OECD Publishing.
Reddy, P., Sharma, B., & Chaudhary, K. (2020). Digital literacy: A review of literature. International Journal of Technoethics (IJT), 11(2), 65-94.
Saul, D. (2017). A digital clock with the display split across multiple Micro: bits linked with radio & using whaleysans 2-digit font. https://microbit.hackster.io/David_MS/whaley-clock-a76c6c
Schwab, K. (2017). The fourth industrial revolution. Crown Currency.
Sentance, S., Waite, J., Hodges, S., MacLeod, E., & Yeomans, L. (2017). “Creating Cool Stuff” pupils' experience of the BBC micro: bit. In Proceedings of the 2017 ACM SIGCSE technical symposium on computer science education (pp. 531-536).
Sun, L., Guo, Z., & Zhou, D. (2023). Measuring development of young students’ coding ability through a graphical teaching intervention: further explanation of the effect of coding experience and coding interest. Interactive Learning Environments, 1-24.
Tan, M. (2023). Freestyling with python: Going off map and applying skills. In Micro: bit Projects with Python and single board computers: Building STEAM projects with code club and kids' maker groups
(pp. 155-187). Apress.
Tanenbaum, C., Gray, T., Lee, K., Williams, M., & Upton, R. (2016). STEM 2026: A vision for innovation in STEM education. US Department of Education.
Threekunprapa, A., & Yasri, P. (2020). Unplugged coding using flowblocks for promoting computational thinking and programming among secondary school students. International Journal of Instruction, 13(3), 207-222.
UNESCO. (2019). Rethinking education: Towards a future of lifelong learning. International Journal of Educational Development, 70, 123-145.
Wang, L., Geng, F., Hao, X., Shi, D., Wang, T., & Li, Y. (2021). Measuring coding ability in young children: Relations to computational thinking, creative thinking, and working memory. Current Psychology, 1-12.
World Economic Forum. (2020). Schools of the future: Defining new models of education for the fourth
Industrial revolution. https://www.weforum.org/publications/schools-of-the-future-defining-new-
models-of-education-for-the-fourth-industrial-revolution/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.