Effects of Using an Activity Package with Online Collaborative Graphic Organizer in Project Based Learning Upon Creative Problem-Solving Ability in Business and Ethics of Undergraduate Students

Authors

  • Phanisara Chanyam Chulalongkorn University
  • Praweenya Suwannatthachote Chulalongkorn University

Keywords:

online collaborative graphic organizers, project-based learning, creative problem-solving ability in business and ethics

Abstract

The purpose of this research was to study the effects of an activity package using online collaborative graphic organizers on project-based learning to enhance creative problem-solving ability in business and ethics of undergraduates. The sample was allocated into an experimental group and a control group of 27 and 34 participants respectively.

Research instruments consisted of 1) a creative problem-solving ability in business and ethics test 2) Online collaborative graphic organizers 3) a Learning Management System: LMS. Findings were statistically analyzed using mean (Mean), standard deviation (SD), t-test, and ANCOVA.

The result indicated that participants had been taught using the learning package with online collaborative graphic organizers and consisted of statistically significant differences rather than those who had not been taught at .05 level. The experimental group had the posttest score was higher than the pretest score at the .05 level of significance.

Keywords: online collaborative graphic organizers, project-based learning, creative problem-solving ability in business and ethics

References

ภาษาไทย
จินตนา บุญบงการ. (2555). จริยธรรมทางธุรกิจ (พิมพ์ครั้งที่ 15). สำนักพิมพ์จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ใจทิพย์ ณ สงขลา. (2550). E-instructional design วิธีวิทยาการออกแบบการเรียนการสอนอิเล็กทรอนิกส์. ศูนย์ตำราและเอกสารวิชาการ คณะครุศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหวิทยาลัย.
ณัฐกร สงคราม. (2553). การพัฒนารูปแบบการเรียนที่ใช้ปัญหาเป็นหลักด้วยเครื่องมือทางปัญญาแบบไฮเพอร์มีเดียเพื่อเสริมสร้างความสามารถในการแก้ปัญหาของนิสิตนักศึกษาสาขาเกษตรศาสตร์ระดับปริญญาบัณฑิต [วิทยานิพนธ์ปริญญาดุษฎีบัณฑิต]. Chulalongkorn University Intellectual Repository (CUIR). http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/21181
ทิศนา แขมมณี. (2554). ศาสตร์การสอน: องค์ความรู้เพื่อการจัดกระบวนการเรียนรู้ที่มีประสิทธิภาพ. สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
พิพัฒน์ นนทนาธรณ์. (2555). การจัดการจริยธรรมธุรกิจ: ฐานรากของซีเอสอาร์. ศูนย์ผู้นำเศรษฐกิจเพื่อสังคมมหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์.
วรากร พรหมมณี และ จินตวีร์ คล้ายสังข์. (2555). ปัจจัยที่ส่งผลต่อผลการเรียนรู้ในการจัดการเรียนการสอนบนเว็บ: การวิเคราะห์อภิมาน. วารสารอิเล็กทรอนิกส์ทางการศึกษา, 7(1), 2134-2147.
วรวิสุทธิ์ ภิญโญยาง. (2556). Marketing idea: ไอเดียการตลาดพลิกโลก. กรุงเทพธุรกิจ.
วราภรณ์ ตระกูลสฤษดิ์. (2551). แนวทางการจัดการเรียนรู้แบบโครงงาน. เอ็ม ไอ ที พริ้นติ้ง.

ภาษาอังกฤษ
Cummins, T. (1972). Learning activity packages: Indiana State University. Curriculum Research and Development Center.
Educational Technology Division, Ministry of Education. (2006). Project-based learning handbook “Educating the millennial learner”. Communications and Training Sector Smart Educational Development.
Ellis, E. (2004). Q & A: What’s the big deal with graphic organizers?. Graphicorganizers. http://docshare01.docshare.tips/files/14022/140226323.pdf
Hunt, G. H., Wiseman, D. G., & Bowden, S. P. (1998). The modern middle school addressing standards and student needs (2 ed.). Charles C Thomas.
Kapp, M. (2012). The gamification of learning and instruction : Game-based methods
and strategies for training and education. San Francisco, CA: Pfeiffer.
Kapp, M., Blair, L., & Mesch, R. (2014). The gamification of learning and instruction
fieldbook idea into practice. San Francisco, CA: Wiley.
Krauss, J., & Boss, S. (2013). Thinking through project-based learning: Guiding deeper inquiry. Corwin.
Meehan, M. L. (1981). Learning activity packages: A guidebook of definitions, components 4 organization, criteria, and aids for their development and evaluation. Appalachia Educational Lab. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED221490.pdf
Newton, L. (1971). Learning activity packages: Indiana State University. Curriculum Research and Development Center.
Puccio, G. J., Mance, M., & Murdock, M. C. (2011). Creative leadership: Skills that drive change. SAGE.
Shama, I. (2013). Graphic organizer with co-operative learning: An efficient tool to strengthen higher order thinking skills and creativity in science University Dayalbag Educational Institute. https://shodhgangotri.inflibnet.ac.in/bitstream/123456789/1295/
1/02_synopsis.pdf
Watson, R. (2012). 50 ideas you really need to know the future. Quercus.

Downloads

Published

2020-09-30

How to Cite

Chanyam, P. ., & Suwannatthachote, P. . (2020). Effects of Using an Activity Package with Online Collaborative Graphic Organizer in Project Based Learning Upon Creative Problem-Solving Ability in Business and Ethics of Undergraduate Students . Journal of Education Studies, 48(3), 228–240. Retrieved from https://so02.tci-thaijo.org/index.php/EDUCU/article/view/245003