A Flower Book Design Process Using a Communication Design Method Applying the Intricate Paper Cutting Technique of Songkhla
Keywords:
PRACTICE-BASED RESEARCH, COMMUNICATION DESIGN PROCESS, INTRICATE PAPER CUTTING TECHNIQUES, FLOWER BOOK DESIGNAbstract
The objectives of this creative research are (1) the development of a design process for art books by applying a communication design method adapted from the intricate paper cutting technique of Songkhla province, and (2) the production and presentation of flower books that follow the developed process. The design concept is “Repetition and Reflection”. The results of this creative research are: (1) the design process for the book of flowers by applying the communication design method adapted from the Songkhla intricate paper cutting technique, which has three main steps: 1) drawing inspiration from Thai art, 2) knowledge and skill development for artisanship and Lai Thai designs, and 3) the design process and exhibiting of the flower books; and (2) a set of 33 flower books and the presentation style. The flowers used as the base models for the books, the number of books and the layout model for the flower books developed through the process are taken from flowers in Thai literature that are considered a branch of Thai art.
References
กรมส่งเสริมวัฒนธรรม กระทรวงวัฒนธรรม. (2557). มรดกภูมิปัญญาทางวัฒนธรรมของชาติ ประจำปีพุทธศักราช 2557. กรุงเทพมหานคร: กรมส่งเสริมวัฒนธรรม กระทรวงวัฒนธรรม.
ดอกไม้ประจำจังหวัด ดอกเกด. (ม.ป.ป.). สืบค้นจาก https://sites.google.com/site/5811a6phakhti/pracwbkhirikhanth/dxkmi-praca-canghwad
ธิดารัตน์ จันทร์ดอน. (2559). กุหลาบมอญ..ดอกไม้หอมมีประโยชน์. สืบค้นจาก https://www.pharmacy.mahidol.ac.th/th/knowledge/article/303/%E0%B8%81%E0%B8%B8%E0%B8%AB%E0%B8%A5%E0%B8%B2%E0%B8%9A%E0%B8%A1%E0%B8%AD% E0%B8%8D/
นนทิกานต์ มากพิชัย. (ม.ป.ป.). ต้นข่อย. สืบค้นจาก https://sites.google.com/site/wachiratham60601/home/tn-khxy
ปรีชา เถาทอง. (2557). แนวทางการวิจัยและพัฒนาองค์ความรู้ด้านสร้างสรรค์ศิลปะวิชาการ. วารสารสมาคมนักวิจัย, 19(2), 5-11.
พรรณี วิรุณานนท์. (2558). โครงการวิจัยงานช่างตอกกระดาษพื้นบ้านภาคใต้: โครงการรวบรวมและจัดเก็บข้อมูลมรดกภูมิปัญญาทางวัฒนธรรมสาขางานช่างฝีมือดั้งเดิม ประเภทงานศิลปกรรมพื้นบ้าน (จังหวัดสงขลาและจังหวัดนครศรีธรรมราช) (รายงานการวิจัย). กรุงเทพฯ: กรมส่งเสริมวัฒนธรรม กระทรวงวัฒนธรรม.
พรรณี วิรุณานนท์. (2561). โครงการวิจัยเชิงสร้างสรรค์เรื่อง “การออกแบบหนังสือเชิงทดลองของดอกไม้ไทยจากเสภาขุนช้างขุนแผนที่ได้รับแรงบันดาลใจจากลวดลายไทยของงานตอกกระดาษพื้นบ้านจังหวัดสงขลาที่ภาคใต้ของประเทศไทย” (รายงานการวิจัย). กรุงเทพฯ: ผู้แต่ง.
มหาวิทยาลัยกรุงเทพ. (2560). หลักสูตรสาขาวิชาการออกแบบนิเทศศิลป์. กรุงเทพมหานคร: คณะศิลปกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยกรุงเทพ.
เมดไทย. (2557). ตะขบ สรรพคุณและประโยชน์ของตะขบฝรั่ง 20 ข้อ !. สืบค้นจาก https://medthai.com/%E0%B8%95%E0%B8%B0%E0%B8%82%E0%B8%9A%E0%B8%9D%E0%B8%A3%E0%B8%B1%E0%B9%88%E0%B8%87/
วรรณดี สุทธินรากร. (2556). การวิจัยเชิงปฏิบัติการ: การวิจัยเพื่อเสรีภาพและการสรรค์สร้าง. กรุงเทพฯ: สยามปริทัศน์.
วิบูลย์ ลี้สุวรรณ. (2559). พจนานุกรมศัพท์ศิลปกรรมไทย. นนทบุรี: เมืองโบราณ.
วิมลพร รัชตกนก. (2561). ภาพบรรยากาศวันเปิดงาน Bangkok Art Book Fair 2018. สืบค้นจาก https://thestandard.co/bangkok-art-book-fair-2018-2/
วิรุณ ตั้งเจริญ. (2545). ทัศนศิลปะวิจัย (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพฯ: สันติสิริการพิมพ์.
สภาวัฒนธรรมตำบลสทิงหม้อ. (ม.ป.ป.). โครงการวัฒนธรรมไทย สายใยชุมชน การรวบรวมข้อมูลภูมิปัญญาท้องถิ่น เรื่องการแกะกระหนกโลงศพ ตำบลสทิงหม้อ อำเภอสิงหนคร จังหวัดสงขลา. สงขลา: สภาวัฒนธรรมตำบลสทิงหม้อ.
เสภาเรื่องขุนช้างขุนแผน: ฉบับหอพระสมุดวชิรญาณ. (ม.ป.ป.). สืบค้นจาก https://vajirayana.org
สุดารัตน์ หอมหวน. (ม.ป.ป.). พิกุล. สืบค้นจาก https://www.phargarden.com/main.php?action=viewpage&pid=251
ภาษาอังกฤษ
Ambrose, G., & Harris, P. (2006). The visual dictionary of graphic design. Switzerland: AVA Publishing SA.
Bilda, Z., Candy, L., & Edmonds, E. A. (2008). Designing for creative engagement. Design Studies, 29(6), 525-540.
Brown, R. (2013). Small kernel. Retrieved from https://roganbrownart.blogspot.com/
Davis, M., & Hunt, J. (2017). Visual communication design: A introduction to design concepts in everyday experience. New York, NY: Bloomsbury Publishing.
Elam, K. (2006). Graphic Translation, A graphic design project guide. Scotts Valley, CA: Createspace.
Evenhaugen, A. (2012). What is an artist’s book?. Retrieved from https://blog.library.si.edu/blog/2012/06/01/what-is-an-artists-book/#.XSGDVugzaUk
Frayling, C. (1993). Research in art and design. Royal College of Art Research Paper, 1(1), 1-5.
Heller, S. (2010). What is an experimental book?. Retrieved from https://www.printmag.com/article/what-is-an-experimental-book/
Kepes, G. (1944). Language of vision. Chicago, IL: Theobald.
Lawson, B. R. (2002). Design as research. Architectural Research Quarterly, 6(2), 109-114.
Leborg, C. (2004). Visual grammar. New York: Princeton Architectural Press.
Livingston, A., & Livingston, I. (2012). The thames & hudson dictionary of graphic design and designers (3th ed.). London: Thames & Hudson.
Malamed, C. (2011). Visual language for designers: Principles for creating graphics that people understand. Beverly, MA: Rockport Publishers.
Newark, Q. (2002). What is graphic design? (Essential design handbooks). East Sussex, UK: RotoVision SA.
Pentak, S., & Lauer, D. A. (2015). Design basics (9th ed.). Boston, MA: Cengage Learning.
Tam, K. (2008). How does visual communication work?. Retrieved from https://www.edb.gov.hk/attachment/tc/curriculum-development/kla/arts- edu/pd/visual%20communication.pdf
White, D. (2018). What Is visual communication? - definition, history, theory & examples. Retrieved from https://study.com/academy/lesson/what-is-visual-communication-definition-history-theory-examples.html#transcriptHeader