Confirmatory Factor Analysis of Cyberbullying Behavior in Online Gaming in Thailand
Keywords:
Cyberbullying Behavior, Online GamesAbstract
The purpose of this study is to examine a model to measure the cyberbullying behavior in online gaming in Thailand using empirical data. A total of 800 questionnaires were conducted from a Facebook online gaming user for data collection. The data has been analyzed through the confirmatory factor analysis (CFA). Based on the results of the analysis, the model is in accordance with the empirical data. Cyberbullying behaviors in online games were categorized into five aspects as follows:1) flaming, 2) exclusion, 3) trickery, 4) impersonation, and 5) harassment. The measurement model was accepted because both of the validity and reliability could be described by the model.
References
โกสินทร์ เตชะนิยม เฉลิมชัย กิตติศักดิ์นาวิน และ พฤกษาโนน พรหมจันทร์. (2564). ปัญหาการติดเกมออนไลน์ของเยาวชนไทย: ข้อมูลเชิงประจักษ์ การเปรียบเทียบนโยบายในต่างประเทศและข้อเสนอเชิงนโยบาย. วิทยาการจัดการวไลยอลงกรณ์ปริทัศน์, 2(1), 1-17.
ปิลันลน์ ปุณญประภา และ วรรณวรุณ ตั้งเจริญ. (2560). นวัตกรรมความก้าวร้าวจากเกมออนไลน์. วารสารวิชาการนวัตกรรมสื่อสารสังคม, 5(1), 140-147.
ศุภกฤต ปิติพัฒน์ ปราการ พิพัฒน์สูงเนิน และ เสกศิลป์ มณีศรี. (2564). ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อความตั้งใจซื้อไอเท็มเสมือนในเกมออนไลน์ของนักศึกษาคณะวิทยาการจัดการ มหาวิทยาลัยราชภัฏอุดรธานี. วารสารวิทยาการจัดการ มหาวิทยาลัยราชภัฏอุดรธานี, 3(6), 89-102.
ศุภกฤต ปิติพัฒน์. (2565). ปัจจัยเชิงสาเหตุที่ส่งผลต่อความตั้งใจเล่นอย่างต่อเนื่องของผู้บริโภคเกมออนไลน์: กรณีศึกษา เกม PlayerUnknown's Battlegrounds (PUBG). วารสารวิทยาการจัดการ มหาวิทยาลัยราชภัฏอุดรธานี, 4(2), 93-110.
Baldry, A. C., Farrington, D. P., & Sorrentino, A. (2016). Cyberbullying in youth: A pattern of disruptive behavior. Psicología Educativa, 22(1), 19–26.
Ballabio, M., Griffiths, M. D., Urbán, R., Quartiroli, A., Demetrovics, Z., & Király, O. (2017). Do Gaming Motives Mediate between Psychiatric Symptoms and Problematic Gaming? An Empirical Survey Study. Addiction Research and Theory, 25(5), 397–408.
Blunch, N. J. (2008). Introduction to structural equation modelling using SPSS and AMOS. California : SAGE.
Chang, F. C., Lee, C. M., Chiu, C. H., His, W. Y., Huang, T. F., & Pan, Y. C. (2013). Relationships among cyberbullying, school bullying, and mental health in Taiwanese adolescents. Journal of School Health, 83(6), 454–462.
Chang, F.-C., et al. (2014). Online gaming and risks predict cyberbullying perpetration and victimization in adolescents. International Journal of Public Health, 60(2), 257–266.
Chu, X. W., Fan, C. Y., Liu, Q. Q., & Zhou, Z. K. (2018). Cyberbullying victimization and symptoms of depression and anxiety among Chinese adolescents: Examining hopelessness as a mediator and self-compassion as a moderator. Computers in Human Behavior, 86, 377–386.
DeVellis, R. F. (2017). Scale development: Theory and applications (4th ed.). Thousand Oaks, CA : Sage.
Fahy, A. E., Stansfeld, S. A., Smuk, M., Smith, N. R., Cummins, S., & Clark, C. (2016). Longitudinal associations between cyberbullying involvement and adolescent mental health. Journal of Adolescent Health Official Publication of the Society for Adolescent Medicine, 59(5), 502–509.
Fan, X. & Sivo, S. (2005). Sensitivity of fit indexes to misspecified structural or measurement model components: Rationale of two-index strategy revisited. Structural Equation Modeling, 12(3), 343-367.
Ferguson, C. J. (2011). Video Games and Youth Violence: A Prospective Analysis in Adolescents. Journal of Youth and Adolescence, 40(4), 377–391.
Ferguson, C., & J. Kilburn. (2009). The Public Health Risks of Media Violence: A Meta-analytic Review. The Journal of Pediatrics, 154(5), 759–763.
Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement Error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39–50.
Griffiths, M. D. (2010). The role of context in online gaming excess and addiction: Some case study evidence. International Journal of Mental Health and Addiction, 8(1), 119–125.
Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2014). Multivariate data analysis (7th ed.). Harlow, United Kingdom : Pearson Education.
Hinduja, S., & Patchin, J. W. (2010). Bullying, Cyberbullying, and Suicide. Archives of Suicide Research, 14(3), 206-221.
Hooper, D., Coughlan, J., & Mullen, M. R. (2008). Structural equation modelling: Guidelines for determining model fit. The Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53-60.
Hox, J. J. (2010). Multilevel analysis: Techniques and applications (2nd ed.). New York : Routledge.
Hu, L.-t., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6(1), 1–55.
Huang, C. L., Yang, S. C., & Hsieh, L. S. (2019). The cyberbullying behavior of Taiwanese adolescents in an online gaming environment. Children and Youth Services Review, 106, 104461.
Kelloway, E. K. (2015). Using Mplus for structural equation modeling; A researcher’s guide (2nd ed.). Thousand Oaks, CA : Sage.
Kim, S., Colwell, S. R., Kata, A., Boyle, M. H., & Georgiades, K. (2018). Cyberbullying victimization and adolescent mental health: Evidence of differential effects by sex and mental health problem type. Journal of Youth & Adolescence, 47(3), 661–972
Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed.). New York : Guilford Press.
Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling (3rd ed.). New York : Guilford Press.
Leung, A. N., & McBride-Chang, C. (2013). Game on? Online friendship, cyberbullying, and psychosocial adjustment in Hong Kong Chinese Children. Journal of Social and Clinical Psychology, 32(2), 159–185.
Li, Q., & Pustaka, A. (2017). When cyberbullies meet gamers: what do young adults think? Educational Research, 59(4), 426-443.
Li, Q., Smith, P. K., & Cross, D. (2012). Research into cyberbullying: Context. In Q. Li, D. Cross, & P. K. Smith (Eds.). Cyberbullying in the global playground. Research from international perspectives (pp. 3–12).
Chichester, UK : Wiley-Blackwell. McLoughlin, L.T., Simcock, G., Schwenn, P., Beaudequin, D., Driver, C., Kannis-Dymand, L., Lagopoulos, J., Hermens, D. F. (2022). Cyberbullying, metacognition, and quality of life: Preliminary findings from the Longitudinal Adolescent Brain Study (LABS). Discover Psychology, 2(5), 1-11.
Nocentini, A., et al. (2010). Cyberbullying: Labels, Behaviours and Definition in Three European Countries. Australian Journal of Guidance & Counselling, 20(2), 129-142.
Raskauskas, J., & Stoltz, A. D. (2007). Involvement in traditional and electronic bullying among adolescents. Developmental Psychology, 43, 564–575.
Schumacker, R. E., & Lomax, R. G. (2010). A beginner’s guide to structural equation modeling (3rd ed.). New Jersey : Lawrence Erlbaum.
Sherry, J. (2007). Violent Video Games and Aggression: Why Can’t We Find Effects? In Mass Media Effects Research: Advances through Meta-analysis, edited by R. W. Preiss, B. Gayle, N. Burrell, M. Allen and J. Bryant, pp.245–262. Mahwah, NJ : Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2019). Using multivariate statistics (7th ed.). Boston : Pearson.
Tokunaga, R. S. (2010). Following you home from school: A critical review and synthesis of research on cyberbullying victimization. Computers in Human Behavior, 26(3), 277–287.
Willard, N. (2007). Cyberbullying and cyberthreats: Responding to the challenge of online social cruelty, threats, and distress. Champaign, IL : Research Press.
Wolak, J., Mitchell, K., & Finkelhor, D. (2006). Online victimization of youth: Five years later. Alexandria : National Center for Missing & Exploited Children.
Yang, S. C. (2012). Path to bullying in online gaming: The effects of gender, preference for playing violent games, hostility, and aggressive behavior on bullying. Journal of Educational Computing Research, 47(3), 235–249.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal of Accountancy and Management
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
บทความที่ได้รับการตีพิมพ์เป็นลิขสิทธิ์ของวารสารการบัญชีและการจัดการ
ข้อความที่ปรากฏในบทความแต่ละเรื่องในวารสารวิชาการเล่มนี้เป็นความคิดเห็นส่วนตัวของผู้เขียนแต่ละท่านไม่เกี่ยวข้องกับมหาวิทยาลัยมหาสารคาม และคณาจารย์ท่านอื่นๆในมหาวิทยาลัยฯ แต่อย่างใด ความรับผิดชอบองค์ประกอบทั้งหมดของบทความแต่ละเรื่องเป็นของผู้เขียนแต่ละท่าน หากมีความผิดพลาดใดๆ ผู้เขียนแต่ละท่านจะรับผิดชอบบทความของตนเองแต่ผู้เดียว