A Feasibility Study of the Tertiary Vocational Education in Animation and Visual Effects Program at Rajabhat University
Keywords:
Feasibility study, Animation and visual effect, Tertiary vocation educationAbstract
This is a feasibility study for a one-year vocational education program in animation and visual effects at Rajabhat university, with a projected duration of seven years. The first year of the initiative will generate no revenue, which will be used to educate university faculty in India in order to improve their skills in animation and visual effects. The cost of 15 staff members studying in India is about 6.19 million baths, while the cost of computer hardware is approximately 3.54 million baths and the cost of software is approximately 1.35 million baths per year. The project is funded by the university's treasury at a cost of approximately 3%. The cost of education for students enrolled in this initiative is about 100,000 per student per year. This project's curriculum for animation and visual effects included three modules: 3D animation, compositing, and dynamics simulation. Each year, the maximum number of students is sixty. The results indicate that a minimum of 35 students is required for this project in order to achieve a payback period or discounted payback period of about 5 years and an internal rate of return of approximately 6.55 percent. Additionally, if the number of students reaches 60, the payback period will be about two years and the internal rate of return will increase to 29%.
References
กรมเจรจาการค้าระหว่างประเทศ. (2555). รายงานฉบับสมบูรณ์สาขาแอนิเมชันและเกมส์. โครงการศึกษาเพื่อกำหนดยุทธศาสตร์การเปิดเสรีการค้าบริการโสตทัศน์และธุรกิจที่เกี่ยวข้อง. ค้นเมื่อ 8 สิงหาคม 2564, จาก http://www.thaifta.com/thaifta/Home/รายงานการศึกษา/tabid/55/ctl/Details/mid/435/ItemID/5214/Default.aspx
Thailand Plus. (2563, 2 สิงหาคม). ดิจิทัลคอนเทนต์ไทยโตต่อเนื่อง 8 – 10 % ต่อปี ปี 61 มูลค่ากว่า 27,000 ล้าน DITP ร่วมเอกชน ผลักดันเจรจาการค้า BIDC 2019 ต่อเนื่องปีที่ 6. ค้นเมื่อ 12 พฤษภาคม 2564, จาก https://www.thailandplus.tv/archives/77361
Brandinside. (2559, 16 พฤศจิกายน). SIPA เปิดมูลค่าดิจิทัลคอนเทนต์ไทย 1.2 หมื่นล้านบาท แต่ผลิตเพื่อส่งออกยังน้อย. ค้นเมื่อ 12 พฤษภาคม 2564, จาก https://brandinside.asia/digital-content-animation-game-thailand
BEAR the School. (2564). BEAR the school of visual specialists. ค้นเมื่อ 2 สิงหาคม 2564, จาก https://www.beartheschool.com/
ปทมา สิงหรา ณ อยุธยา. (2560). การพัฒนาธุรกิจแอนิเมชันของประเทศไทยให้มีความสามารถแข่งขันในตลาดโลก. หลักสูตรผู้บริหารการทูตรุ่นที่ 9 ปี 2560 สถาบันการต่างประเทศเทวะวงศ์วโรปการ. กรุงเทพฯ : กระทรวงการต่างประเทศ.
Positioing. (2564, 3 สิงหาคม). BIDC 2021 แจก 19 รางวัล ดิจิทัล คอนเทนต์ คนไทยสุดครีเอทีฟ ดันตลาดบูม 39,000 ล้าน. ค้นเมื่อ 3 สิงหาคม 2564, จาก https://positioningmag.com/1345047
School of change makers. (2563). สถานการณ์ปัญหาเด็กไทยไม่ได้เรียนต่อ. ค้นเมื่อ 27 พฤศจิกายน 2564, จาก https://www.schoolofchangemakers.com/knowledge/25959/
รวี ลงกานี. (2563). การประเมินความเป็นไปได้ด้านการเงินของโครงการ. สำนักพิมพ์จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. กรุงเทพฯ
สุโขทัยธรรมาธิราช .(2558). ความรู้ทั่วไปเกี่ยวกับการวิเคราะห์และประเมินโครงการ. ค้นเมื่อ 27 พฤศจิกายน 2564, จาก https://www.stou.ac.th/stouonline/lom/data/sec/Lom14/04-03-01.html
สํานักงานส่งเสริมวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม. (2562). รายงานฉบับสมบูรณ์ ยุทธศาสตร์และแผนปฏิบัติการส่งเสริมวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม สาขาอุตสาหกรรมเศรษฐกิจดิจิทัล. สำนักส่งเสริมวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม.
สำนักงานสถิติแห่งชาติ. (2564). สถิติประชากรศาสตร์ ประชากรและการเคหะ. ค้นเมื่อ 27 พฤศจิกายน 2564, จาก http://statbbi.nso.go.th/staticreport/page/sector/th/01.aspx3dsense Media School. (2021). 3dsense media school-home. Retrieved on May10, 2021, from https://3dsense.net/index.php/programs/3d-animation-visual-effects
Arena Animation (2021). Arena animation: Best animation courses. Animation Institute. Retrieved on May10, 2021, from https://www.arena-multimedia.com/in/en/
ArtFX. (2021). ArtFX school of digital art. Retrieved on May10, 2021, from https://artfx.school/en/
Brandoville. (2021). Brandoville group - Brandoville studios- Brandoville academy. Retrieved on May17, 2021, from https://www.brandoville.com/
Brandoville Academy. (2021). Brandoville academy. Retrieved on May17, 2021, from
https://academy.brandoville.com/
Davinci Media College. (2021). Davinci media college. Retrieved on May10, 2021, from
https://www.davincimediacollege.com/
Dongseo university. (2021). International college. Retrieved onMay10, 2021, from
https://uni.dongseo.ac.kr/ic/index.php?pCode=MN2000180
Escape Studios. (2021). Escape studios | Pearson college London. Retrieved on August 8, 2021, from https://www.pearsoncollegelondon.ac.uk/escape-studios.html
ESMA. (2021). ESMA 3D | CG school, visual effects & animation - 3D Training. Retrieved on May10, 2021, from https://www.esma-3d.fr/en/.
Frameboxx Animation and Visual Effects. (2021). Frameboxx 2.0 | Best Institute for Animation, VFX & Game. Retrieved on May10, 2021, from https://frameboxx.in/
Kumar, D., & Vats, A. (2016). Mapping animation and visual effects in Indian media and entertainment industry opportunities and threats. International Journal of Humanities, Art and Social Studies, 1(2), 19-29.
iGene (2021). iGene school of VFX technology. Retrieved on May10, 2021, from https://www.igenevfxschool.com/?fbclid=IwAR3hIM_Y3_5Iw0K3XLUu7-BSj4BdQFovQl7Kbsny0dXJT9ZRSFViaryYtZk
Prasad, L. V. (2021). Diploma editing and sound design . Retrieved on May10, 2021, from
https://prasadacademy.com/courses/editing-and-sound-design.html
Lost Boys School of Visual Effects. (2021). Lost Boys school of visual effects | the studio that teaches. Retrieved on May 25, 2021, from https://lostboys-studios.com/
Maya academy advance cinematics (2021, July 3). MAAC institute - best institute for animation and VFX courses. Retrieved on May10, 2021, from https://www.maacindia.com/
Nanyang Poly Technic. (2021). Animation and visual effect. Retrieved on May10, 2021, from https://www.nyp.edu.sg/schools/sdm/full-time-courses/animation-and-visual-effects.html
New3dge. (2021). New3dge game art VFX. Retrieved on May10, 2021, from https://www.new3dge.com/
Open Slate. (2021). Open slate VFX school. Retrieved on May10, 2021, from https://www.openslatevfx.com/
Pixelloid. (2021). Pixelloid studios. Retrieved on May10, 2021.https://pixelloid.com/academy/
PIXL VISN. (2021). PIXEL VISN media-art-academy. Retrieved on August 8, 2021. from https://www.pixlvisn.com/
SAE. (2021). SAE Indonesia. Retrieved on August 8, 2021, from https://indonesia.sae.edu/id/
SF Film school. (2021). SF Film school. Retrieved on August 8, 2021, from http://m.sffilm.co.kr/
Shanghai Vancouver Film School (2021, July 3). 3D animation & visual effect. Retrieved on May 10, 2021, from http://www.shvfs.cn/en/site/teaching?nid=266
Soper, D. S. (2021). A-priori Sample Size Calculator for Structural Equation Models [Software]. Available from https://www.danielsoper.com/statcalc
The Rookies. (2020). Best visual effects schools in the world 2020. Retrieved on May10, 2021, from https://discover.therookies.co/schools/2020-best-creative-media-and-entertainment-art-schools-in-the-world/
The Rookies. (2021). Best visual effects schools in the World 2021. Retrieved on November 26, 2021, from https://discover.therookies.co/schools/best-visual-effects-schools-in-the-world/
Think Tank Training Centre. (2021). Think tank training centre, visual effects, games and 3D training. Retrieved on May30, 2021, from https://www.tttc.ca/
Toonz Academy. (2021, July3). Toonz academy. Retrieved on May10, 2021, from https://toonzacademy.com
Vancouver Film School. (2021). Vancouver film school: Entertainment arts training for film. Retrieved on May18, 2021, https://vfs.edu/.
Whitee Lotus Multimedia. (2021). Whitee lottus multimedia: Home. Retrieved on May10, 2021, from http://multimedia.whiteelottus.com.
Yannix. (2021). VFX compositors. Job positions. Retrieved on May10, 2021, from http://jobs.yannix.com/job-positions/vfx.
Zee Institute of Creative Art. (2021). Best animation, VFX and design institute India - ZICA. Retrieved on May10, 2021, from https://www.zica.org/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Journal of Accountancy and Management
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
บทความที่ได้รับการตีพิมพ์เป็นลิขสิทธิ์ของวารสารการบัญชีและการจัดการ
ข้อความที่ปรากฏในบทความแต่ละเรื่องในวารสารวิชาการเล่มนี้เป็นความคิดเห็นส่วนตัวของผู้เขียนแต่ละท่านไม่เกี่ยวข้องกับมหาวิทยาลัยมหาสารคาม และคณาจารย์ท่านอื่นๆในมหาวิทยาลัยฯ แต่อย่างใด ความรับผิดชอบองค์ประกอบทั้งหมดของบทความแต่ละเรื่องเป็นของผู้เขียนแต่ละท่าน หากมีความผิดพลาดใดๆ ผู้เขียนแต่ละท่านจะรับผิดชอบบทความของตนเองแต่ผู้เดียว