Digital Platform Development for Fine Arts Presentation

Main Article Content

Arin Jiajanpong
Titiya Pojanapitak

Abstract

The objectives of this research were to study the development of Silpakorn University's digital platform for fine arts presentation, considering the requirements of artists, curators, and the audience. The communication technology determinism theory, the new media attribution concept, and the online art exhibition concept were applied as the study’s conceptual framework. A mixed-method approach was applied, combining qualitative research through in-depth interviews with 18 artists, including new generation, contemporary, and national artists, as well as executives from university galleries and non-profit galleries. Additionally, a focus group with 10 regular art exhibition visitors was conducted. Simultaneously, quantitative research involved collecting attitude questionnaires from 400 exhibition audiences attending three art exhibitions between January - August 2022. The results showed that the emergence of digital platforms required artists to adjust their art creation processes. Digital platform curators needed to integrate digital technology into art exhibitions, both in physical spaces and online platforms. The audience expressed a desire to visit physical exhibitions while having access to online platforms offering diverse content and a user-friendly experience. The development of Silpakorn University's digital platform for fine arts presentation requires a website and supporting platforms such as Facebook, Instagram, and YouTube. Additionally, systems for searching previous shows and works are necessary, along with supplementary income opportunities. This endeavor requires an independent administrative team with content expertise, regular income from the agency's budget, and the ability to generate additional revenue.

Article Details

Section
Articles

References

กมลวรรณ จันทวร. (2555). การบริหารจัดการ/หอศิลป์ของรัฐ. วิทยานิพนธ์ศิลปมหาบัณฑิต, สาขาวิชาทฤษฎีศิลป์ ภาควิชาทฤษฎีศิลป์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยศิลปากร.

กาญจนา แก้วเทพ. (2555). คู่มือสื่อใหม่ศึกษา. กรุงเทพฯ: ภาพพิมพ์.

กาญจนา แก้วเทพ และสมสุข หินวิมาน. (2551). สายธารแห่งนักคิดทฤษฏีเศรษฐศาสตร์การเมืองกับสื่อสารศึกษา. กรุงเทพฯ: ภาพพิมพ์.กำจร สุนพงษ์ศรี. (2556). สุนทรียศาสตร์ (พิมพ์ครั้งที่ 2.). กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ชัชชญา คัณฑเขตต์. (2560). ความต้องการสารสนเทศของผู้เยี่ยมชมหอศิลปวัฒนธรรมแห่งกรุงเทพมหานคร. วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต, สาขาวิชาการจัดการจดหมายเหตุและสารสนเทศมรดกทางวัฒนธรรม บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยศิลปากร.

ณัฐพัชร วรรณภูริพัฒน์. (2558). การจัดนิทรรศการศิลปะกับสื่อสังคมออนไลน์ ในปี ค.ศ. 2000 – 2013. วิทยานิพนธ์ศิลปมหาบัณฑิต, สาขาวิชาทฤษฎีศิลป์ ภาควิชาทฤษฎีศิลป์ บัณฑิตมหาวิทยาลัย มหาวิทยาลัยศิลปากร.

วิบูลย์ ลี้สุวรรณ. (บรรณาธิการ). (2549). ศิลปวิชาการ 2 : ศิลปะคืออะไร กรุงเทพฯ: มูลนิธิศาสตราจารย์ศิลป์ พีระศรีอนุสรณ์.

ศันสนีย์ เล้าอรุณ. (2563). VIRTUAL MUSEUM EXPERIENCES การเสพศิลป์จากพิพิธภัณฑ์ผ่านดิจิทัลแพลตฟอร์ม EP.2. วันที่เข้าถึงข้อมูล 27 กันยายน 2566, แหล่งที่มา https://www.creativethailand.org/view/article-read?article_id=32465

ศูนย์ความรู้ด้านวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี. (2552). คู่มือความรู้ด้านบริหารจัดการการจัดกิจกรรมนิทรรศการของงาน STKC. กรุงเทพฯ: ศูนย์ความรู้ด้านวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี กระทรวงวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี. (อัดสำเนา).

The Momentum. (2563). 7 ออนไลน์มิวเซียม สำหรับสายอาร์ตที่ไม่สามารถออกจากบ้านหรือบินไปไหนได้ในยามนี้. วันที่เข้าถึงข้อมูล 14 กันยายน 2565, แหล่งที่มา https://themomentum.co/online-museum-collections/

Baran, S.J., & Davis, D.K. (2012). Mass Communication Theory: Foundations, Ferment, and Future (6th ed.). Canada: Nelson Education Ltd.

Biagi, S. (2010). Media/Impact: An Introduction to Mass Media (9th ed.). Boston: Wadsworth Cengage Learning.

Cornell, L., & Halter, E. (2015). Aleksandra Domanović and Oliver Laric in Conversation with Caitlin Jones. In L. Cornell & E. Halter (Eds), Mass Effect: Art and the Internet in the Twenty-First Century (pp. 107-122). MIT Press.

Croteau, D. & Hoynes, W. (2014). Media/society: industriesm images, and audiences (5th ed.). Los Angeles: SAGE Publication, Inc.

Dewey, J. (1980). Art as Experience. Retrieved February 14, 2023, from https://archive.org/details/deweyjohnartasanexperience/mode/2up

Feinstein, L. (2020). 'Beginning of a new era': how culture went virtual in the face of crisis. Retrieved September 27, 2023, from https://www.theguardian.com/culture/2020/apr/08/art-virtual-reality-coronavirus-vr

Gere, C. (2004). New Media Art and the Gallery in the Digital Age. Retrieved February 18, 2021, from https://www.tate.org.uk/research/tate-papers/02/new-media-art-and-the-gallery-in-the-digital-age

Graham, B. (2014). Modes of Collection. In B. Graham (Ed), New Collecting: Exhibiting and Audiences after New Media Art (pp. 29-55). Routledge.

Golant Media Ventures. (2018). The Adoption of Digital Technology in the Arts. Digital Innovation Fund for the Arts in Wales.

Harding, C., Liggett, S., & Lochrie, M. (2019). Digital Engagement in a Contemporary Art Gallery: Transforming Audiences. Arts, 8(3), e90.

Kapukotuwa, A. (2017). Museum Exhibition, interpretation and Communication Techniques. International Journal of Research in Economics and Social Sciences (IJRESS), 7(2), 167-178.

Kulavijit, B. (2019). Exhibitions in the museum’s digital age. Journal of the faculty of Arts, Silpakorn University, 41(2), 303-317.

Lee, C. A., & Tibbo, H. (2011). Where’s the Archivist in Digital Curation? Exploring the Possibilities through a Matrix of Knowledge and Skills. Archivaria, 72(Fall 2011), 123–68.

McLuhan, M. (1964). Understanding Media: The Extensions of Man. New York: McGraw Hill.

McQuail, D. (2010). Mass Communication Theory (6th ed.). Los Angeles, London, New Delhi, Singapore and Washington DC: SAGE Publications Ltd.

Post, C. (2017). Ensuring the Legacy of Self-Taught and Local Artists: A Collaborative Framework for Preserving Artists’ Archives. Art Documentation, 36(1), 73–90.

Rogers, E. M. (2003). Diffusion of Innovations (5th ed.). New York: Free Press.

Stallabrass, J. (2003). Internet Art: The Online Clash of Culture and Commerce. London: Tate Publishing.

Sylaiou, S. et al. (2009). Virtual museums, a survey and some issues for consideration. Journal of Cultural Heritage, 10(4), 520-528.