The Creation of a Satirical Performance on TikTok Application

Main Article Content

Napatprapa Pathrapoowanun
Apittha Woethong
Chollada Tuyweang
Tanatchaporn Kittikong

Abstract

This creative research article “The Creation of a Satirical Performance on Tik-Tok Application” has an objective of exploring creative approaches in making of social sarcasm performance to present as short video clips on TikTok application. The research methodology is practice as research, by creating series of short video clips and posted on the TikTok application. Then, the researchers would analyse and reflect on the results from audience's feedback and number of views to develop the next video. The objective of sarcasm includes social reality sarcasm, trendy sarcasm on the TikTok applications, and sarcasm on the individuals’ characteristics, groups of people, society and situations which includes (1) Female Gender (2) Karen (3) Male Gender (4) Morality Drama (5) Social Trends. According to the research results, social sarcasm clips are often derived from the creator's experiences and surroundings to amplify sarcasm aspects to presenting a different perspective, or to represen thoughts and feelings that cannot be expressed. A successful TikTok clip characteristics are that they must be able to communicate and comprehend in a short time, actions must be clearly conveyed such as the actor's expressions and emotions.

Article Details

Section
Articles

References

เกรียงศักดิ์ เจริญวงศ์ศักดิ์. (2558). จัดการคนพันธุ์ 'มนุษย์ป้า'. วันที่เข้าถึงข้อมูล 25 มกราคม 2565. แหล่งที่มา http://www.kriengsak.com/aunt-man-species-manage.

กฤดิกร วงศ์สว่างพานิช. (2560). การล้อเลียน (Parody) ที่เป็นมากกว่า ‘การหมั่นไส้ของชาวเน็ต’. วันที่เข้าถึงข้อมูล 10 พฤษภาคม 2564. แหล่งที่มา https://bit.ly/3tIPTSg

ไขสิริ ปราโมช ณ อยุธยา. (2534). การเปลี่ยนแปลงถ้อยคำและความหมายของสำนวนไทย (3). กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

คณะละครศิลปะขันธา. (2553). Devised Theatre by Khandha Arts Theatre Company. วันที่เข้าถึงข้อมูล 25 กรกฎาคม 2565, แหล่งที่มา https://bit.ly/3fe8ccN

จันทิมา หวังสมโชค. (2549). กลวิธีสื่ออารมณ์ขันในละครตลกสถานการณ์ของไทย. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์

ธเนศ วงศ์ยานนาวา. (2563). ความหมายของ การล้อ : parody ไม่ใช่ bully. วันที่เข้าถึงข้อมูล 10 พฤษภาคม 2564. แหล่งที่มา https://bit.ly/3uIvpu0

ธนัชพร กิตติก้อง. (2563). การแสดง/Performance: ความรู้เบื้องต้นเกี่ยวกับเพอร์ฟอร์มานซ์. ขอนแก่น: คณะศิลปกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยขอนแก่น.

พรรัตน์ ดำรุง. (2557). ละครประยุกต์: การใช้ละครเพื่อการพัฒนา. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

พรรัตน์ ดำรุง. (2562). ข้ามศาสตร์ ข้ามเวลา. กรุงเทพฯ : สำนักงานกองทุนสนับสนุนงานวิจัย.

ภัสสร์ศุภางค์ คงบำรุง. (2563). Devised Theatre สร้างสรรค์ละครเพื่อพัฒนาการเรียนรู้. วันที่เข้าถึงข้อมูล 29 เมษายน 2564 แหล่งที่มา https://bit.ly/3aOAwkr

รณิดา อัจกลับ. (2562). ความพึงพอใจและพฤติกรรมการมีส่วนร่วม Challenge ในแอพพลิเคชั่น Tik-Tok ของผู้ใช้ที่อาศัยในเขตกรุงเทพมหานคร. นิเทศศาสตร์บัณฑิต สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์. มหาวิทยาลัยกรุงเทพ.

วิภาพร กล้าวิกย์กิจ. (2548). อารมณ์ขันในข้อความสั้นสำเร็จรูป. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.

วรรณขวัญ พลขวัญ. (2555). ความแตกต่างแห่งสุนทรีย์: สถานการณ์ปัจจุบันของละครเวทีไทยร่วมสมัย Difference of Aesthetics: The Current Situation of Thai Contemporary Theatre. วารสารนักบริหาร, 32(1), 26.

ศูนย์สร้างสรรค์งานออกแบบ TCDC. (2563). กายวิภาคแห่งการแซะ : การแฝงนัยในผลงานสร้างสรรค์. วันที่เข้าถึงข้อมูล 10 พฤษภาคม 2564. แหล่งที่มา https://bit.ly/3tD7niT