Media Innovation and Virtual Experiences through the Human Senses

Main Article Content

Kamonrat Kijrungpaisarn

Abstract

In an era of high technology and advanced digital communication, which there are almost no boundaries of time and space. “Media innovations” have delivered immense value and virtual experiences to people through the human sensory system, especially for visual and auditory experiences, such as meeting and hearing the voices of loved ones who have never returned. For the virtual experiences of touch, smell, and taste; for example, feeling the warmth of the family's embrace even though they are far apart in the world; it is still in the process of continuous research and development.   Therefore, this article aims to present a literature review on media innovation concepts and media innovation advancements linked to virtual experiences through the human senses in the dimension of happiness and benefit. Interesting examples of various media innovations were discussed in each topic more clearly. The author believes that, with the good intentions in the continuous development of media innovations together with the application of knowledge in various fields, people in the digital age may soon be able to immerse themselves in virtual experiences from all senses as they have experienced in the real world. The article begins with the definition of media innovation, the value of innovative media and virtual experiences, the value of media innovation in terms of today's immersive experiences… “sight and hearing”, media innovations and immersive experiences of the future… “touch, smell and taste”, and ends with a conclusion.

Article Details

Section
Articles

References

กรุงเทพธุรกิจ. (2563a). หลบโควิด-หนีพิษฝุ่น! จุฬาฯ เตรียมนำร่องให้นิสิตเรียนออนไลน์. วันที่เข้าถึงข้อมูล 5 มีนาคม 2563.แหล่งที่มา https://www.bangkokbiznews.com/news/detail/869381

กรุงเทพธุรกิจ. (2563b). ‘Google Maps’ เพิ่มฟีเจอร์เดินทางเลี่ยงโควิด-19. วันที่เข้าถึงข้อมูล 9 มิถุนายน 2563. แหล่งที่มา https://www.bangkokbiznews.com/news/detail/884320

กรุงเทพธุรกิจ. (2563). ดีแทคเปิดหนัง 5G “สัมผัสแรก (The first touch)”. วันที่เข้าถึงข้อมูล 9 ธันวาคม 2563. แหล่งที่มา https://www.bangkokbiznews.com/news/detail/911741

ชุติสันต์ เกิดวิบูลย์เวช. (2558). นวัตกรรมสื่อดิจิทัลใหม่สำหรับนิเทศศาสตร์. วารสารนิเทศศาสตร์และนวัตกรรม นิด้า, 2(2), 55-70.

พจนานุกรม ฉบับราชบัณฑิตยสถาน พ.ศ.2554. (2554). วันที่เข้าถึงข้อมูล 9 มิถุนายน 2563. แหล่งที่มา http://www.royin.go.th/dictionary/

พสนันท์ ปัญญาพร. (2555). แนวความคิดเกี่ยวกับสื่อใหม่ (New Media). วันที่เข้าถึงข้อมูล 9 มิถุนายน 2563. แหล่งที่มาhttp://photsanan.blogspot.com/2012/03/new-media.html

ปณชัย อารีเพิ่มพร. (2020). 5 Lab เปิดตัว Covidtracker เช็กข้อมูลผู้ติดเชื้อโคโรนา 2019 ในไทยเรียลไทม์ เผยใช้เวลาพัฒนาแค่คืนเดียว. THE STANDARD, วันที่เข้าถึงข้อมูล แหล่งที่มา https://thestandard.co/5lab-covidtracker/

ประชาชาติธุรกิจออนไลน์. (2563). ดึงระบบออนไลน์ช่วยอำนวยความสะดวกเอกชน เลี่ยงความเสี่ยงโควิด. วันที่เข้าถึงข้อมูล 14 กันยายน 2563. แหล่งที่มา https://www.prachachat.net/economy/news-520950

ผู้จัดการออนไลน์. (2563). ดีแทคออกโฆษณา 5G สื่อให้เห็นถึงการเชื่อมต่อความรู้สึกระหว่างผู้คน. วันที่เข้าถึงข้อมูล 10 ธันวาคม2563. แหล่งที่มา https://mgronline.com/cyberbiz/detail/9630000126392

ภูมิศรัณย์ ทองเลี่ยมนาค. (2564). ถ้าไม่เรียนออนไลน์ แล้วใช้วิธีไหนได้บ้าง ในสถานการณ์โควิด-19. กองทุนเพื่อความเสมอภาคทางการศึกษา (กสศ.). วันที่เข้าถึงข้อมูล 9 มิถุนายน 2563 แหล่งที่มา https://www.eef.or.th/about/transparency/

มูลนิธิแม่ฟ้าหลวง ในพระบรมราชูปถัมภ์. (ม.ป.ป.). Google Maps เพิ่มตัวช่วยวางแผนเดินทางเลี่ยงโควิด-19 เตือนผู้ใช้ใส่หน้ากากอนามัยในพื้นที่แออัด, วันที่เข้าถึงข้อมูล 9 มิถุนายน 2563.แหล่งที่มา https://home.maefahluang.org/17576915/covid19-googlemap

สมิทธิ์ บุญชุติมา. (2560). รายงานการศึกษาความหมาย ตัวอย่าง อุปสรรค และข้อเสนอแนะ เพื่อพัฒนานวัตกรรมสื่อในประเทศไทย 2560 (The White Paper for Media Innovation Thailand 2017). ศูนย์บริการวิชาการแห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

สำนักงานนวัตกรรมแห่งชาติ (องค์การมหาชน) [NIA]. (2019). คำจำกัดความ/ความหมาย รางวัลนวัตกรรมแห่งชาติ ด้านสื่อและการสื่อสาร. วันที่เข้าถึงข้อมูล 3 มีนาคม 2563, แหล่งที่มา https://award.nia.or.th/th/about-us/media

สำนักงานปลัดกระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม [สป.อว.]. (2550). โฮโลแกรม (Holograms) นวัตกรรมภาพสามมิติ. วันที่เข้าถึงข้อมูล 3 มีนาคม 2563, แหล่งที่มา https://www.stkc.go.th/info/

สำนักงานพัฒนารัฐบาลดิจิทัล (องค์การมหาชน) [สพร.]. (2564). ขอเชิญชวนคนไทย ร่วมโหลดแอป 'หมอชนะ' ร่วมใช้ ร่วมใจ ชนะ COVID-19. วันที่เข้าถึงข้อมูล 5 มกราคม 2564. แหล่งที่มา https://www.dga.or.th/th/profile/2176/

CovidTracker. (2564). แผนที่ข่าว COVID-19. วันที่เข้าถึงข้อมูล 10 มกราคม 2564, แหล่งที่มา https://covidtracker.5lab.co/

DOOTV MEDIA The Video Innovation. (2560). Virtual Reality (VR) & Augmented Reality (AR) เทคโนโลยีโลกเสมือนก้าวสู่โลกความเป็นจริง. วันที่เข้าถึงข้อมูล 18 เมษายน 2564. แหล่งที่มา https://www.dootvmedia.com/news/detail/7/Virtual-Reality--VR----Augmented-Reality

Hfocus เจาะลึกระบบสุขภาพ. (2563). รู้จัก "หมอชนะ" แอพติดตามและประเมินความเสี่ยง COVID-19 เก็บข้อมูลแค่ GPS และ Bluetooth. วันที่เข้าถึงข้อมูล 13 เมษายน 2563. แหล่งที่มา https://www.hfocus.org/content/2020/04/18954

MGR Online. (2556). เมื่อ “เติ้ง ลี่จวิน” ร้องเพลงคู่กับ “เจย์ โชว” (ชมคลิป). วันที่เข้าถึงข้อมูล 8 กันยายน 2562. แหล่งที่มา https://mgronline.com/china/detail/9560000112856

Namjatturas, J. (2563). COVID-19 ไม่ได้ทำให้การศึกษาจีนชะงัก หลายโรงเรียนหันมาปรับใช้ “การเรียนออนไลน์”. TECHSAUCE Tech & Biz Ecosystem Leader. วันที่เข้าถึงข้อมูล 3 มีนาคม 2563, แหล่งที่มา https://techsauce.co/tech-and-biz/online-learning-in-china-due-to-the-coronavirus-

Pornwasin, A. (2563). ชาวจีนใช้ชีวิตด้วยเทคโนโลยี ท่ามกลางไวรัสโควิด-19 อย่างไร?. BUSINESS TODAY. วันที่เข้าถึงข้อมูล 10 มีนาคม 2563. แหล่งที่มา https://businesstoday.co/technology/information-technology/10/03/2020/

Praornpit Katchwattana. (2562). ทำความรู้จัก ‘นักเทคโนโลยีกลิ่นรส’ ผู้สร้างนวัตกรรมอาหาร ต่อยอดฟู้ดอินโนโพลิส ของไทยให้พัฒนาได้ไกลกว่าเดิม. (November 19, 2019). SALIKA Knowledge sharing space. วันที่เข้าถึงข้อมูล 3 มีนาคม 2563, แหล่งที่มา https://www.salika.co/2019/11/19/food-flavor-technology-expert/

Sidhipong W. (2562). “D2B” คืนชีพ! ปล่อยเพลงใหม่ “ยังคิดถึงกัน (หรือเปล่า)” พร้อมเสียง “บิ๊ก”. วันที่เข้าถึงข้อมูล 21 พฤศจิกายน, 2562. แหล่งที่มา https://www.sanook.com/music/2413913/

Sidhipong W. (2562). “D2B Infinity 2019” ปรากฏการณ์ความสุขที่ไร้จุดสิ้นสุดจาก “บิ๊ก-แดน-บีม”. วันที่เข้าถึงข้อมูล 18 พฤศจิกายน 2562. แหล่งที่มา https://www.sanook.com/music/2413819/

AFP-JIJI. (2020). Mother ‘reunited’ with dead daughter on South Korean VR show. Retrieved February 15, 2020 from https://www.japantimes.co.jp/news/2020/02/15/business/tech/mother-reunited-dead-daughter-south-korean-vr-show/#.Xm4x3nIxU2w

Cai, Y., Chiew, R., Zin Tun Nay, Indhumathi, C., & Huang, L. (2017). Design and development of VR learning environments for children with ASD, Interactive Learning Environments, 25:8, 1098-1109, DOI: 10.1080/10494820.2017.1282877

Cheok, A. D. & Karunanayaka, K. (2018). Virtual taste and smell technologies for multisensory internet and virtual reality, NY: Springer.

Davidson, H. (2020). First Covid-19 case happened in November, China government records show – report. (). The Guardian. Retrieved 13 March, 2020 from https://www.theguardian.com/world/2020/mar/13/first-covid-19-case-happened-in-november-china-

Dolan, R., Conduit, J., Fahy, J., & Goodman, S., (2016). Social media engagement behaviour: a uses and gratifications perspective, Journal of Strategic Marketing, Vol. 24, Nos. 3–4, 261–277.

Global Web Index. (2019). Digital VS Traditional Media Consumption: Trends Report, 2019. Retrieved February 15, 2020 from https://www.amic.media/media/files/file_352_2142.pdf

How Virtual and Augmented Reality Simulators Change the Workforce Training. (2019, July12). Retrieved February 15, 2020 from https://www.avrspot.com/virtual-augmented-reality-simulators-change-workforce-

Hunsaker, A., & Hargittai, E. (2018). A review of Internet use among older adults new media & society, 20(10) 3937–3954.

Jorge Vázquez-Herrero & Xosé López-García. (2019). When media allow the user to interact, play and share: recent perspectives on interactive documentary, New Review of Hypermedia and Multimedia, 25:4, 245-267, DOI: 10.1080/13614568.2019.1670270

Kerruish, E. (2019). Arranging sensations: smell and taste in augmented and virtual reality, The Senses and Society, 14:1, 31-45, DOI: 10.1080/17458927.2018.1556952

Kim, S.-K., Lee, Y.-M., & Yim, M.-S. (2009). High-Tech Amenities for the Elderly: The Technological Assistance Needs of Elderly Koreans Aging at Home. Journal of Housing for the Elderly, 23(3), 204-226.

Lemon &Orange. (2014). Timberland Augmented Reality Campaign. Retrieved from https://www.youtube.com/

watch?v=5TZmQPdhpak

Lu, A., Chan, S., Cai, Y., Huang, L., Zin Tun Nay & Sui Lin Goei. (2018). Learning through VR gaming with virtual pink dolphins for children with ASD, Interactive Learning Environments, 26:6, 718-729, DOI: 10.1080/10494820.2017.1399149

Morrison, S. (2020). ‘Deepfake’ Queen to deliver Channel 4’s alternative Christmas message. Retrieved December 24, 2020 from https://www.standard.co.uk/tech/channel-4-alternative-christmas-message-queen- speech-b465083.html

Paritta Wangkiat. (2021). Pandemic has sped up technology adoption across Asia but there is still a big digital divide. Bangkok Post: Tech for everyone. Retrieved September 08, 2021 from https://www.bangkokpost.com/business/2068367/tech-for-everyone

Niamh NÍ Bhroin. (2015). Social Media-Innovation: The Case of Indigenous Tweets. The journal of media innovations, 2:1, 89-106.

Ranasinghe, N., Karunanayaka, K., Cheok, A. D., Fernando, O. N. N., Nii, H., & Ponnampalam, G. (2011). Digital taste & smell for remote multisensory interactions, 6th International Conference on Body Area Networks, pp. 128-129.DOI: 10.4108/icst.bodynets.2011.247210

Rogers, E. M. (2003). Diffusion of innovations (5th ed.) New York, NY: Free Press.

Rusmanayanti, A. (2019). Songs from Youtube as an alternative media innovation for teaching and learning English. Getsempena English Education Journal (GEEJ), 6:1, 143-155.

Saadatian, E., Samani, H., Parsani, R., Pandey, A. V., Li, J., Tejada, L., Cheok, A. D., &Nakatsu, R. (2014). Mediating intimacy in long-distance relationships using kiss messaging. International Journal of Human-Computer Studies, 72(10), pp. 736-746.

Storsul, T. & Krumsvik, A. H. (2013). What is Media Innovation? In T. Storsul & A. H. Krumsvik (Eds.), Media Innovations: A Multidisciplinary Study of Change. (pp. 13-26). Gothenburg: Nordicom. ISBN 9789186523657.

Teh, J. K. S., Cheok, A. D., Peiris, R. L. Choi, Y., Thuong, V., & Lai, S. (2008). Huggy Pajama: A Mobile Parent and Child Hugging Communication System. IDC ’08, June 11-13, 2008 Chicago, IL, USA.

Wei, J., Cheok, A. D., & Zhao, S. (2013). Food Media: Interactive Entertainment Over Telepresent Dinner, International Journal of Advanced Computer Science, 3:12, 595-601.

Worldometer. (2021). COVID-19 Coronavirus Pandemic. Retrieved September 08, 2021 from https://www.worldometers.info/coronavirus/

Yang, M., Dou, M., & Han, Y. (2017). Research on New Media Usage Behaviors, Influencing Factors and Social Contact Mode of the Elderly. In J. Zhou & G. Salvendy (Eds.). Human Aspects of IT for the Aged Population. Applications, Services and Contexts (pp. 170–180) Springer International Publishing Switzerland.