Fan Culture: An Ethnographic Case Study of Peck Palitchoke Fan Club

Main Article Content

Pan Chatchaiyan

Abstract

The purpose of this research is to study the fan culture of Peck Palitchoke fan club. This research contributes to the field of fan studies and social media communication studies. An ethnographic research tradition was employed. Qualitative data was collected using non-participant observation and participant observation, focus group interviews with 13 fans, in-depth interviews with 15 fans, and online interviews with 476 fans. The total number of research samples are 504 fans. The research finds out that the fan culture of Peck Palitchoke fan club is an example of the expansion of the culture of “Mae Yok” (Thai traditional dramatic performance). It is discovered that fans’ affective support to the media figure remains unchanged from the past. Yet the new contribution emerges from this research is that the fans create a specific fan sub-culture which is a “participatory culture”. Fans efficiently create content and activities both online and in real lives to support Peck Palitchoke. Social media communication facilitates interactive communication among the fans as well as between the fans and Peck Palitchoke. The knowledge from this research can be useful for the music industry to find effective ways to communicate with fan clubs. It can also be useful to apply this knowledge to understand cultural groups in other social, economic, or political contexts

Article Details

Section
Articles

References

ภาษาไทย

กมลเนตร สุวรรณาพิสิทธิ์ และเมตตา วิวัฒนานุกูล. (2553). นักร้องเกาหลีและกระแสนิยมเกาหลีของกลุ่มแฟนคลับชาวไทย. วารสารนิเทศศาสตร์, 28(2), 108-122.

กาญจนา แก้วเทพ. (2555). แฟนศึกษา ฉันมาแล้วจ้ะ. ใน กาญจนา แก้วเทพ, ภัทรา บุรารักษ์ และตปากร พุธเกส, สื่อที่ใช่ ของใครที่ชอบ. (น. 293-511). กรุงเทพฯ: ภาพพิมพ์.

กิตติ ประเสริฐสุข. (2018). Soft Power ของเกาหลีใต้: จุดแข็งและข้อจำกัด. International Journal of East Asia Studies, 22(1), 122-139.

จริยา โกเมนต์, เฉลิมชัย ปัญญาดี และปานแพร เชาวน์ประยูร. (2560). การวิจัยเชิงชาติพันธุ์วรรณนา : การวิจัยทางมานุษยวิทยาที่มากกว่าการศึกษากลุ่มชาติพันธุ์. วารสารอารยธรรมศึกษาโขง-สาละวิน, 8(2), 193-219.

จารุภัค อธิวัฒน์ ภิญโญ, มนธิรา ธาดาอำนวยชัย และปีเตอร์ รุ่งเรืองกานต์. (2562). การศึกษาพฤติกรรมการเปิดรับสื่อสังคมออนไลน์และการธำรงรักษาของกลุ่มแฟนคลับนักร้องเกาหลีในประเทศไทย กรณีศึกษา ศิลปินวง GOT7. วารสารวิชาการนวัตกรรมสื่อสารสังคม, 7(1), 220-228.

วิลาสินี พนานครทรัพย์. (2560). วิธีการวิจัยเชิงชาติพันธุ์วรรณนาในชุมชนออนไลน์. วารสารธรรมศาสตร์, 36(2), 58-76.

ศุภิสรา นิ่มครุฑ และอุสา รุ่งโรจน์การค้า. (2560). กระบวนการสื่อสาร การสร้างเครือข่ายและปฏิสัมพันธ์ทางสังคมกึ่งความจริงของแฟนคลับเกาหลีผ่านทวิตเตอร์. วารสารบัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยธุรกิจบัณฑิตย์, 3, 658-670.

สุชาติ ประสิทธิ์รัฐสินธุ์. (2554). วิธีวิทยาการวิจัยเชิงคุณภาพยุคใหม่. กรุงเทพฯ: สามลดา.

สิฎาพัณณ์ จงรักษ์. (2549). การสร้างสานสัมพันธ์แฟนคลับของสรยุทธ สุทัศนะจินดา ในเว็บไซต์ www.sorayutfanclub.com. (วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต, จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย).

สุปรีดา ช่อลำไย. (2549). เครือข่ายการสื่อสารและการดำรงอยู่ของแฟนคลับธงไชยแมคอินไตย์. (วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์).

สุภางค์ จันทวานิช. (2552). วิธีการวิจัยเชิงคุณภาพ. (พิมพ์ครั้งที่ 17). กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

สุรีรัตน์ โกสุมศุภมาลา. (2550). บทบาทของการสื่อสารต่อการธำรงรักษาเครือข่ายแฟนคลับของวงโมเดิร์นด็อก. (วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์).

ภาษาอังกฤษ

Baym, N. K. (1998). The emergence of on-line community. In S. G. Jones (ed.), New media cultures Vol. 2. Cybersociety 2.0: Revisiting computer-mediated communication and community (pp. 35-68). Thousand Oaks: Sage.

Baym, N. K. (2007). The new shape of online community: The example of Swedish independent music fandom. First Monday, 12(8). Retrieved from http://firstmonday.org/issues/issue12_8/baym/.

Baym, N. K. (2014). Connect with your audience! The relational labor of connection, The Communication Review, 18(1), 14-22.

Baym, N. K. (2018). Playing to the crowd: Musicians, audiences, and the intimate work of connection. New York: NYU Press.

Baym, N. K., & Burnett, R. (2009). Amateur experts: International fan labour in Swedish independent music. International Journal of Cultural Studies, 12(2), 433-449.

Breen, M. J. (2007). Mass media and new media technologies, In E. Devereux (ed.), Media studies: key issues and debates. (pp. 55–77). Sage: London.

Chin, B. (2014). Sherlockology and Galactica.tv: Fan sites as gifts or exploited labor?. In M. Stanfill & M. Condis, Special issue, Transformative works and cultures, 15. Retrieved from https://doi.org/10.3983/twc.2014.0513.

Castells, M. (2001). Virtual communities or network society? In M. Castells. The Internet galaxy: relections on the Internet, business, and society (pp. 116-136). Oxford: Oxford University Press.

Castells, M. (2007). Communication, power and counter-power in the network society. International Journal of Communication, 1, 238-266.

Duffet, M. (2013). Understanding fandom: An introduction to the study of media fan culture. New York: Bloombury.

Evans, A., & Stasi, M. (2014). Desperately seeking methods: new directions in fan studies research. Participations, 11(2), 4-23.

Fiske, J. (1992). The cultural economy of fandom. In L. A. Lewis (ed.), The adoring audience: Fan culture and popular media (pp. 30-49). London: Routledge.

Fuchs, C. (2017). Social media: A critical introduction. (2nd ed.). London: Sage.

Galbraith, P. W. (2016). The labor of love: On the convergence of fan and corporate interests in contemporary idol culture in Japan. In P. W. Galbraith & J. G. Karlin (eds.), Media Convergence in Japan (pp.232-264). Ann Arbor, MI: Kinema Club.

Galuszka, P. (2015). New economy of fandom, Popular music and society, 38(1), 25-43.

Giles, D. (2018). Twitter as ‘fundamental’: The obligatory use of social media by celebrities. In D. Giles. Twenty-first century celebrity: Fame in digital culture (pp. 77-104). Bingley: Emerald.

Grossberg, L. (1992). Is there a fan in the house?: The affective sensibility of fandom. In L. A. Lewis (ed.). The adoring audience: Fan culture and popular media. (pp.50-68). London: Routledge.

Harris, C. (1998). Introduction theorizing fandom: fans, subculture and identity. In C. Harris & A. Alexander (eds.). Theorizing fandom: Fans, subculture and identity (pp. 3-8). Cresskill, NJ: Hampton Press.

Hills, M. (2002). Fan Cultures. London: Routledge.

Hills, M. (2013). Fiske’s ‘textual productivity’ and digital fandom: Web 2.0 democratization versus fan distinction?, Journal of Audience & Reception Studies, 10(1), 130-153.

Jenkins, H. (1992). Textual poachers: Television fans and participatory culture. London: Routledge.

Jenkins, H. (2006). Convergence culture: Where old and new media. Collide, New York: NYU Press.

Jenkins, H. (2018). Fandom, negotiation, and participatory culture. In P. Booth (ed.), A companion to media fandom and fan studies (pp.13-26). Oxford: John Wiley & Sons, Inc.

Jenson, J. (1992). Fandom as pathology: The consequences of characterization. In L. A. Lewis, (ed.). The adoring audience: Fan culture and popular media, London: Routledge.

Kloet, J. D., & Zoonen L. V. (2007). Fan culture – performing difference. In E. Devereux (ed.), Media studies: Key issues and debates (pp. 322-341). London: Sage.

Lister, M., Dovey, J., Giddings, S., Grant, I & Kelly, K. (2009). New media: A critical introduction. (2nd ed.). London: Routledge.

Marshall, P.D. (2016). Celebrity identification: Introduction. In P. D. Marshall & S. A. Redmond (eds.), A Companion to Celebrity (pp.457-462). West Sussex: JohnWiley & Sons, Inc,

McQuail, D. (2000). Mass communication theory (4th ed.). Sage: London.

Pearson, R. (2010). Fandom in the digital era, Popular Communication, 8(1), 84-95.

Stavros, C., Meng, M. D., Westberg, K., & Farrelly, F. (2014). Understanding fan motivation for interacting on social media. Sport Management Review, 17, 455-469.

Sullivan, J. (2013). Media fandom and audience subcultures. In Media audiences: Effects, users, institutions and power (pp. 189-212). London: Sage.

Sung, S. (2018). K-pop reception and participatory fan Culture in Austria, Cross-Currents: East Asian History and Culture Review, 3(1), 56-71.

Thurlow, C., Lengel, L., & Tomic, A. (2014) Computer mediated communication: Social interaction and the internet. London: Sage.

Turk, T. (2014). Fan work: Labor, worth, and participation in fandom's gift economy. In M. Stanfill & M. Condis (eds.). Fandom and/as Labor, Special Issue, Transformative Works and Cultures, 15. Retrieved from DOI: https://doi.org/10.3983/twc.2014.0518.

Turk, T., & Johnson, J. (2012). Toward an ecology of vidding, Transformative Works and Cultures, 9. Retrieved from DOI: https://doi.org/10.3983/twc.2012.0326.

Vries, L., Gensler, S., & Leeflang, P. S. H. (2012). Popularity of brand post on brand fan pages: An investigation of the effects of social media marketing. Journal of Interactive Marketing, 26, 83-91.

Waldron, J. (2011). Locating Narratives in Postmodern Spaces: A Cyber Ethnographic Field Study of Informal Music Learning in Online Community Action, Criticism, and Theory for Music Education, 10(2), 32-60.

Wellman, B. (1997). An electronic group is virtually a social network. In S. Kiesler (ed.). Culture of the Internet (pp. 179-205). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.

Yang, L. (2009). All for love: The Corn fandom, prosumers and the Chinese way of creating a superstar, International Journal of Cultural Studies, 12(5), 527-543.