สัมพันธบทในภาพยนตร์และละครโทรทัศน์อเมริกันแนวแวมไพร์ร่วมสมัย

Main Article Content

นิชย์นาวิน จุลละพราหมณ์
โสภาวรรณ บุญนิมิตร

Abstract

This research paper serves three main purposes. Firstly, it aims to study and analyze the intertextuality of narrative in American contemporary vampire films and tv series. The research focuses on 1 traditional vampire film, 1 contemporary film series consists of 4 arcs and 2 tv series (68 episodes). Secondly, it focuses on the distinct elements of contemporary vampire form. Lastly, it provides an insight into the social ideas conveyed from the contemporary film and tv series in focus.


          The research finds that there are convention, extension, reduction and modification in all narrative elements of the intertextual narrative from traditional to contemporary vampire. The most obvious of all are the plot, character and setting including the vampire character creation. The more minor points have been identified as the theme, conflict, symbol and point of view.


 


The second research result shows 5 elements as special form of contemporary vampire film and tv series. These consist of 1. heterosexual romance narrative, 2. blurring of the binaries oppositions, 3. theme of humanity, 4. female character as narrative center, 5. vampire as more beautiful character. And the last research result revealed 4 social ideas which are conveyed from 3 contemporary film and tv series, namely 1. good appearance, 2. racism, 3. code of virtue, 4. gender roles


          Furthermore, the vampire film and tv series have been developing continuously to the most recent form of contemporary vampire by blurring the boundary between reality and fantasy and bringing vampire into the context of reality. The most important function of text movement is the main vampire character creation. For the contemporary text had combined the traits of vampire that has identity crisis as Dark-Hero with the portrayal of masculinity to form such contemporary character which reinforce the idea of a postmodern intertextuality, which stated that nothing could be entirely 100% new.

Article Details

Section
Articles
Author Biographies

นิชย์นาวิน จุลละพราหมณ์

นิชย์นาวิน จุลละพราหมณ์ (นศ.ม. การภาพยนตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2554)

โสภาวรรณ บุญนิมิตร, คณะนิเทศศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย

อ.ดร.โสภาวรรณ บุญนิมิตร ปัจจุบันดํารง ตําแหน่งอาจารย์ประจําภาควิชาการภาพยนตร์และภาพนิ่ง คณะนิเทศศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย

References

ภาษาไทย
กาญจนา แก้วเทพ. สัมพันธบท (Intertextuality) เหล้าเก่าในขวดใหม่ในสื่อสารศึกษา. ใน แนวพินิจใหม่ในสื่อสารศึกษา กรุงเทพมหานคร: ภาพพิมพ์, 2558.
กาญจนา แก้วเทพ. สื่อสารมวลชน : ทฤษฎีและแนวทางการศึกษา. กรุงเทพฯ: คณะนิเทศศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2552.
จิธิวดี วิไลลอย. ประดิษฐกรรมในการเล่าเรื่องและสุนทรียรสในภาพยนตร์ชุดดิเอ็กซ์ไฟล์ส. วิทยานิพนธ์นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2547.
ฉลองรัตน์ ทิพย์พิมาน. วิเคราะห์โครงสร้างการเล่าเรื่องในภาพยนตร์อเมริกันที่มีตัวเอกเป็นสตรี วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต สาขาวิชาการสื่อสารมวลชน คณะนิเทศศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2535.
ณัฐพร ลิ้มประสิทธิ์วงค์. การเล่าเรื่องและการสร้างลักษณะตัวละครในภาพยนตร์และละครโทรทัศน์ที่มีตัวเอกเป็นสตรีจากเทพปกรณัมกรีก. วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต สาขาวิชาสื่อสารการแสดง คณะนิเทศศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2554.
ถิรนันท์ อนนวัชศิริวงศ์, จิรยุทธ์ สินธุพันธ์, สุกัญญา สมไพบูลย์ และ ปรีดา อัครจันทรโชติ. สุนทรียนิเทศศาสตร์การสื่อสารการแสดงและสื่อจินตคดี. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ: จรัญสนิทวงศ์ การพิมพ์, 2547.
ทัศนัย กุลบุญลอย, การสร้างเทพนิยายสมัยใหม่ในภาพยนตร์ชุดสตาร์วอร์ส. วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิตสาขาวิชาการสื่อสารมวลชน คณะนิเทศศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2544.
นับทอง ทองใบ. นวลักษณ์ในการเล่าเรื่องและเอกลักษณ์ในภาพยนตร์แอนิเมชั่นของ ฮายาโอะ มิยาซากิ วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต สาขาวิชาวาทวิทยา คณะนิเทศศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2548.
นพพร ประชากุล. มายาคติ Mythologies ของ Roland Barthes ; แปลจากภาษาฝรั่งเศส โดย วรรณพิมลอังคศิริสรรพ. พิมพ์ครั้งที่ 3. กรุงเทพฯ: คบไฟ, 2551.
ศศิวิมล สันติราษฎร์ภักดี. การศึกษาวิเคราะห์เปรียบเทียบการถ่ายทอดวัฒนธรรมไทยผ่านสื่อนิยายและสื่อละคร
โทรทัศน์เรื่อง “สี่แผ่นดิน” วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต สาขาวิชาการสื่อสารมวลชน คณะนิเทศศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2539.
อุมาพร มะโรณีย์. สัมพันธบทในการเล่าเรื่องในสื่อการ์ตูน ละครโทรทัศน์ และนวนิยาย. วิทยานิพนธ์ปริญญา
มหาบัณฑิต, สาขาวิชาการสื่อสารมวลชน คณะนิเทศศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2551.

ภาษาอังกฤษ
Anthony. Masters. The Natural history of the vampire. New York: Berkley, 1972.
M. Carmen Gomez-Galisteo. Vampire meets girl: gender roles and the vampire's side of the story in Twilight, Midnight sun and The Vampire diaries. Universidad de Alcalcá (Spain).
J. Gordon Melton. The Vampire Book: The Encyclopedia of the Undead. Detroit: Visible Ink Press, 1994
Jessica Marie Landers. The modern vampire phenomenon paradox: Simultaneous contradiction and unlimited limits. Rutgers, The State University of New Jersey, 2011.
Julia Pearlman. Happily (For) ever after: Constructing conservative youth ideology in the Twilight
Series. Wesleyan University, 2010.
Lauren Rocha. Bite Me : Twilight stakes feminism. Bridgewater State University, 2011.
Rick Worland. The Horror film and introduction. Malden, MA.: Blackwell, 2007.