แสงศรัทธาเหนือลำน้ำเจ้าพระยา: ประวัติศาสตร์ ความทรงจำ และบทสนทนาทางการเมืองในปฏิบัติการสื่อสารการแสดง

Main Article Content

จิรยุทธ์ สินธุพันธ์

Abstract

“A Glimpse of Hope over the Chaophraya River” was a theatrical production on the life of Dame Poonsuk Banomyong and the contesting ideologies in Thai political memory, The show was the focus for two types of research: creative research into the processes of political memory and dialogue stimulated by performance. The relationships between these two types of research in this project are explored through this article, which address a number of key problems in the fast-growing field of creative research in – international theatre and performance studies, for example: how might creative and analytics methodologies be best combined to increase the range and significance of results; how might such developments in a new research and field be seen as having socio-political and industrial implications?

Article Details

Section
Articles
Author Biography

จิรยุทธ์ สินธุพันธ์, คณะนิเทศศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย

จิรยุทธ์ สินธุพันธ์  (Ph.D. (Drama), University of Exeter, UK, 2008) ปัจจุบันดำรงตำแหน่งอาจารย์ประจำภาควิชาวาทวิทยาและสื่อสารการแสดง คณะนิเทศศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย

References

ภาษาไทย
เจตนา นาควัชระ. (2556). วรรณกรรมละครของแบร์ทอลท์ เบรคชท์ การศึกษาเชิงวิจารณ์. มูลนิธิโครงการตำราสังคมศาสตร์และมนุษยศาสตร์.
เจตนา นาควัชระ. (สิงหาคม 2530). คือผู้อภิวัฒน์… ทางอันแจ่มใสของละครเวทีไทย. ถนนหนังสือ. 5(2).
บ๊อบบี้และแบทแมน. (22 ธันวาคม 2552). แสงศรัทธาเหนือลำน้ำเจ้าพระยา: เรื่องเล่าของผู้หญิงอันหลากหลายที่พยายามก้าวให้ไกลไปกว่า “วีรสตรี”. มติชนออนไลน์. สืบค้นจาก http://www.matichon.co.th/news_detail.php?newsid=1261401869 [5 สิงหาคม 2558]
สินธุสวัสดิ์ ยอดบางเตย. (5 ธันวาคม 2553). แสงศรัทธาเหนือลำน้ำเจ้าพระยา: ชีวิตและควาททรงจำบนสายธารประชาธิปไตยไทยของท่านผู้หญิงพูนศุข พนมยงค์. กรุงเทพธุรกิจ, น. 4.

ภาษาต่างประเทศ
Altmanm Rick. (1999). Film/Genre. London: British Institute.
Custen, George F. (1992). Bio/pics: how Hollywood constructed public history. Newark, NJ: Rutgers University Press.
Bingham, Dennis. (2010). Whise Lives Are They Anyway? The Biopic as Contemporary Film Genre. Newark, NJ: Rutgers University Press.
Brecht, Bertolt. (1992). Brecht on Theatre: The Development of an Aesthetic (John Willet, Ed. And Trans). London: Methuen.
Halbwachs, Maurice. (1992). On Collective Memory. Chicago: The University of Chicago Press.
Halbwachs, Maurice. (1950). La memoire collective. Paris: Presses Universitaries de France.
Jones, Simon. (2009). The Courage of Complementary: Practice-as-Research as a Paradigm Shift in Performance Studies. In Baz Kershaw (Ed.), Practive-as-Research in Performance and Screen, (pp. 18-33). Basingstoke: Palgrave Macmillian.
Kershaw, Baz. (2002). Performance, Memory, Heritage, History, Spectacle – The Iron Ship. Studies in Theatre and Performance, 21(3), pp. 132-149.
Korzybski, Alfred. (1994). Science and Sanity: An Introduction to Non-Aristotelian Systems and General Semantics, Englewood. New Jersey: Institute of Performance. New York & London: Routledge.
Spivak, Gayatri. (1988). Can the subaltern speak? In Cary Nelson (Ed.), Marxism and the Interpretation of Culture, (pp. 271-313). Basingstoke: Macmillian Education.