เว็บไซต์ยูทูบ (ภาษาไทย) กับการสื่อสารความเกลียดชัง
Main Article Content
Abstract
This research has the following objectives: 1) to study the technological attributes of Youtube that may affect the production and dissemination of hate speech in the online sphere; 2) to explore the situation of online hate speech in the areas of politics, religion, and belief systems; 3) to seek the attitudes of those who may fall into the target groups of hate speech in the areas mentioned; 4) to study the socio-historical context that may incubate hate speech in these areas. The research finds that content production on Youtube offer high flexibility in terms of speed, meshing of content in multimedia form, replicability and usability of content across different media platforms. Meanwhile, Youtube content is also easily searchable, retrievable, and accessable through through search engine machnism and network compatible devices, while having long sustenance for constant access and views. Based on the political content in the studied clips, two target groups or basis of hate could be delineated: The targets of two opposing fronts- the red-shirt camp which consist the UDD, The Puea Thai Party, and supporter of former prime minister, Thaksin Shinawatra, and the anti-red-shirted camp which consist of the Democrat party, and those who hold hostile view against the elements in the red-shirted camp. The main point of attack for the former are disloyalty to the monarch, contemptuous stupidity, and inclination to violence while the point of attack for the latter usually revolve around blind fanaticism of the monarchy, the alleged use of violence against protesters, and tendency toward practicing double standard. As for the religious content in the studied clip, the main targets are Muslims with the main basis of hate revolving around Islamic teaching, lifestyle, and usual stereotypes about the traits towards violence. According to the results from the content analysis, the study finds a range of severity of hate speech, the mode of communicating hate via the youtube website, and the strategy in creating hate speech. As for the in-depth interviews, the study finds that interview subjects who are usual targets of hate feel that hate speech on Youtube does not necessity leas to physical violence. In addition, the interview results with experts in the mentioned field find that socio-historical context which may have contributes to fostering political hate speech are
1) Mainstream thought on “Thainess, and
2) Class conflict, Meanwhile, those that may have contributed to the spread of religious hate speech are
1) Generalized perception of Islam from the past
2) An image of Islam as am enemy of the West,
3) Islamophobia in the Western World,
4) Insurgency crisis in the three Southernmost provinces, and
5) Mainstream thought on “Thainess.”
Article Details
References
กรือเซะ-ตากใบ…เกี่ยวอะไรด้วย. [ออนไลน์]. กรุงเทพธุรกิจ (25 พฤศจิกายน 2556) แหล่งที่มา http://bit.ly/liTj2nQ [ 10 สิงหาคม 2557]
กษมาช นีรปัทมะ, Happy Birthday…Youtube. กรุงเทพธุรกิจ (28 มีนาคม 2554). แหล่งที่มา http://bit.ly/lkPlIE2 [ 10 สิงหาคม 2557]
กาญจนา แก้วเทพ และคณะ. (2555). คู่มือสื่อใหม่ศึกษา. โครงการเมธีวิจัยอาวุโส, ฝ่ายวิชาการ, สำนักงานกองทุนสนับสนุนงานวิจัย (สกว.)
กาญจนา แก้วเทพ และคณะ. (2555). สื่อเก่า-สื่อใหม่: สัญญะ, อัตลักษณ์, อุดมการณ์. โครงการเมธีวิจัยอาวุโส, ฝ่ายวิชาการ, สำนักงานกองทุนสนับสนุนงานวิจัย (สกว.)
กานต์ ทัศนภักดิ์ (บรรณาธิการ). (2555). บันทึกอภิปรายในหัวข้อ: “พรมแดนของ free speech และ hate speech ในการแสดงความเห็นทางการเมือง” สื่อใหม่กับความเคลื่อนไหวทางการเมือง. (pp.114-139). เชียงใหม่. มูลนิธิไฮน์ริค เบิลล์.
คณะกรรมการอิสระตรวจสอบและค้นหาความจริงเพื่อการปรองดองแห่งชาติ. (2555). รายงานฉบับสมบูรณ์คณะกรรมการอิสระตรวจสอบและค้นหาความจริงเพื่อการปรองดองแห่งชาติ (คอป.) กรกฎาคม 2553- กรกฎาคม 2555. บทสรุปผู้บริหาร: คณะกรรมการ.
โครงการกลไกสื่อมวลชนศึกษาเพื่อสุขภาวะ มูลนิธิสื่อมวลชนศึกษา. (2553). ปรากฏการณ์ความขัดแย้งทางการเมืองในเครือข่ายสังคมออนไลน์. วารสารศาสตร์, 4(1), 3-30.
ชัยวัฒน์ สถาอานันท์ (บรรณาธิการ). (2553). ความรุนแรงซ่อนหา/หาสังคมไทย. กรุงเทพมหานคร: มติชน.
ชาญชัย ชัยสุขโกศล. (2554). Hate speech และข้อมูลที่เป็นอันตราย: ทางเลือกและวิธีการตอบโต้ทางการเมือง.
___. (2556). เมื่อใดที่การแสดงความเกลียดชังกลายเป็นการใช้ความรุนแรง? Paper presented at the สัมมนาเพื่อนำเสนอร่างรายงานการวิจัยโรงการเมธีวิจัยอาวุโส สกว. ช่วงที่ 2 ปีที่ 3 สันติวิธีและความรุนแรงในสังคมไทย: ความรู้ ความลับ และความทรงจำ. คณะรัฐศาสตร์ มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.
ดาริน อินทร์เหมือน, จุฬารัตน์ ดำรงวิถีธรรม, และธนาพล อิ๋วสกุล. (2547). (กองบรรณาธิการวารสารฟ้าเดียวกัน). มายาคติ มลายูมุสลิมในสังคมไทย. ฟ้าเดียวกัน, 2(3), 84-105.
นิธิ เอียวศรีวงศ์. (2555). โทสวาท, มติชนสุดสัปดาห์, p.25
ประจักษ์ ก้องกีรติ. (2551). นิทานสอนใจว่าด้วยความโง่ จน เจ็บ ของผู้เลือกตั้งชนบท : มายาคติและอคติของนักรัฐศาสตร์ไทย. ฟ้าเดียวกัน, 6(4), 140-155.
___. (2553). นิทานแห่งชาติเรื่อง “รักแห่งสยาม” “พ่อขุนอุปถัมภ์” และ “ชนบทไร้เดียงสา”. ใน ภิญโญ ไตรสุริยธรรมา (บรรณาธิการ), Red Why: แดงทำไม (pp. 128-141).
Innocence of Muslims: 13 นาที แห่งความเกลียดชัง (Hate speech): มีหรือไม่มี? [ออนไลน์]. มติชนออนไลน์ (11 มิถุนายน 2556) แหล่งที่มา: http://www.matichon.co.th/news_detail.php?newsid=1370952572&grpid=03&catid=&subcatis [10 สิงหาคม 2557]
พิรงรอง รามสูต. (2556). การกำกับดูแลเนื้อหาอินเทอร์เน็ต. กรุงเทพมหานคร ศูนย์ศึกษานโยบายสื่อ คณะนิเทศศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
มูลนิธิฟรีดริช เอแบร์ท. (2557). หลากเลื่อนเส้นแดนสมมติ…หลากหลายเพื่อสันติสุขที่ยั่งยืน, แหล่งที่มา: http://www.fes-thailand.prg/wb/media/Debate%20Show/Southern%20Governance_final.pdf [10 สิงหาคม 2557]
ยูทูบ. (2556). คำพูดแสดงความเกลียดชัง. แหล่งที่มา http://support.google.com/Youtube/answer/2801939?hl=th [10 สิงหาคม 2557]
ยูทูบ. (2557). สถิติ, http://bit.ly/lgUtkgk [10 สิงหาคม 2557]
โรงเรียนนักข่าวชายแดนใต้ (DSJ). 9 ปีความรุนแรงภาคใต้ ถกหาแสงสว่างที่ปลายอุโมงค์. ประชาไท (29 มิถุนายน 2555) แหล่งที่มา: http://prachatai.com/journal /2012/06/41326 [10 สิงหาคม 2557]
สถาบันสิทธิมนุษยชนและสันติศึกษา (สสมส.) จากกรือเซะถึงตากใบ ไฟใต้จะดับลงอย่างไร ? [ออนไลน์]. Htttp://bit.ly/1nloZs6 [10 สิงหาคม 2557]
สายชลสัตยานุรักษ์. (2548). การสร้าง “ความเป็นไทย” กระแสหลักและความจริงที่ “ความเป็นไทย” สร้าง. ฟ้าเดียวกัน, 3(4), 40-67.
___.(2550). คึกฤทธิ์กับประดิษฐกรรม “ความเป็นไทย”. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์มติชน.
สารคดี. (2551). สัมภาษณ์ ดร. ชัยวัฒน์ สถาอานันท์ “การต่อสู้เวลานี้กำลังเพาะเมล็ดพันธุ์ความรุนแรงขึ้นในสังคมแม้ต่างฝ่ายต่างอ้างวิธีสันติ”. [ออนไลน์]. สารคดี. แหล่งที่มา: http://www.sarakadee.com/2008/12/16/chaiwat-sataanant/ [10 สิงหาคม 2557]
อภิญญา เฟื่องฟูสกุล. (2546). อัตลักษณ์. คณะกรรมการสภาวิจัยแห่งชาติ, สาขาสังคมวิทยา, สำนักงานคณะกรรมการวิจัยแห่งชาติ.
อมารตยา เซ็น. (2555). อัตลักษณ์และความรุนแรง: ภาพลวงของชะตาลิขิต. แปลโดย ศิโรตม์ คล้ามไพบูลย์. สถาบันสิทธิมนุษยชนและสันติศึกษา มหาวิทยาลัยมหิดล
อรรถจักร์ สัตยานุรักษ์. (2557). ความเปลี่ยนแปลงความสัมพันธ์เชิงอำนาจในการจัดการทรัพยากรท้องถิ่น [ออนไลน์]. แหล่งที่มา: htttp://bit.ly/1qWnOPT [10 สิงหาคม 2557]
อารี จำปากลาย, ธีรนงค์ สกุลศรี,และอาซิส ประสิทธิหิมะ (เข้าถึงเมื่อ, 2556). มุสลิมในประเทศไทย: ชายขอบหรือเพียงแค่แตกต่าง? [ออนไลน์]. แหล่งที่มา http://www2.ipsr.mahidol.ac.th/ConferenceVIII/Download/Article_Files/4-MuslimsThailand-Aree.pdf [10 สิงหาคม 2557]
ภาษาอังกฤษ
Clarke, J. (2012). Google, Youtube Refuse White House Request To Pull Anti-Islamic Film [Online]. Forbes. Available from: http://onforb.es/1gtRRgy [10 August 2014]
Cortese, A.J.P. (2006). Opposing Hate Speech. Westport, CT: Praege Publishers.
Dozier, R.W. (2003). Why We Hate. New York: McGraw-Hill.
Fagerjord, A. (2010). After Convergence: Youtube and Remix Culture. In: J. Hunsinger, L. Klastrup, and M. Allen (eds) International Handbook of Internet Research. New York: Springer.
Ferguson, C.J. (2009). Violent Crime: Clinical and Social Implication. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Haupt, C.E. (2005). Regulating Hate Speech-Damned if you do and damned if you don’t: Lesson Learned from comparing the German and U.S. approaches [Online]. http://bit.ly/1sYPhnZ [10 August 2014]
Kajn, Robert A. (2006). Cross-Burning, Holocaust Denial, and the Development of Hate Speech Law in the United States and Germany. Merey Law Review, 83(163).
Mediasmarts. (2012). Online Hate – An Introduction. Available from: http://madiasmarts.ca/online-hate/online-hate-introduction [10 August 2014]