ภาพสะทอนวัฒนธรรมในงานจิตรกรรมของศิลปนแหงชาติลาว CULTURE REFLECTION IN PAINTINGS OF NATIONAL LAO ARTISTS
Main Article Content
Abstract
บทความเรื่อง ภาพสะทอนวัฒนธรรมในง านจิตรกรรมของศิลปนแหงชาติ ลาวมีวัตถุประสงคเพื่อศึกษาภาพสะทอนวัฒนธรรมในผลงานจิตรกรรมของศิลปน แหงชาติลาว โดยใชกระบวนการวิจัยเชิงคุณภาพ กลุมเปาหมายเปนศิลปนแหงชาติ ลาวจํานวน 3 คนที่อาศัยอยูในพื้นที่นครหลวงเวียงจันทน เครื่องมือที่ใชในการวิจัย ประกอบดวยแบบสํารวจ แบบสังเกต และแบบสัมภาษณ วิเคราะห โดยใชแนวคิด ภาพตัวแทน และแนวคิดองคประกอบศิลป สําหรับทฤษฎีใชทฤษฎีโครงสรางหนาที่ ทฤษฏีมายาคติทฤษฏีสุนทรียศาสตร และทฤษฏีการแพรกระจายทางวัฒนธรรม นําเสนอโดยใชวิธีพรรณนาวิเคราะหผลการวิจัยพบวา ศิลปนทั้ง 3 คนใชวัฒนธรรม เปนแรงกระตุนในการสรางสรรคผลงาน ซึ่งเปนมรดกของชนชาติลาวจากอดีต สืบทอดมาจนถึงปจจุบัน ดานรูปแบบผลงานเปนแบบเหมือนจริง (Realistic) และ รูปแบบกึ่งนามธรรม (Semiabstract) ทั้งตามแบบอยางศิลปะลัทธิเรียลลิสม (realism) ลัทธิอิมเพรสชันนิสม (impressionism) และศิลปะลัทธิคิวบิสม (cubism) ดานเทคนิคนิยมใชสีนํ้าและสีนํ้ามัน ภาพสะทอนวัฒนธรรมแบงเปน 4 ดาน ดังนี้ ดานชีวิตวัฒนธรรมไดแก วิถีชีวิตความเปนอยู การทํามาหากิน การแตงกาย ดานสติ วัฒนธรรม ไดแกฮีตคองประเพณี ดานปญญาวัฒนธรรม ไดแก ศาสนา และดานศิลป วัฒนธรรม ไดแก ศิลปะดนตรีและการแสดง การฟอนพื้นเมืองลาว เครื่องดนตรีพื้น เมืองลาว
A Thesis on The Refl ection of Culture Within the Paintings of The Laos National Artist was aimed at studying the refl ection on the culture within the paintings of the Laos national artist using the qualitative research method. The target group consist of 3 Laos national artist residing in Vientiane. The tools used in this research were surveys, observations, and interviews. The analysis was done using the representation concept and the composition concept. The theories consist in this research consist of the Structural Functional Theory, Illusionary Theory, Aesthetics Theory, and the Diffusion Theory of Culture. The research was presented using descriptive analysis. The fi ndings from the research shows that all the three national artist use culture as an impulse for their works which is the legacy of the Laos nation up until today. The realistic works and the semiabstract works was built off of the realism arts, impressionism arts and cubism arts. The color used in their works consist of both water color and oil color. The refl ection on the culture can be categorized into 4 aspects; the cultural lives which consist of the way of life, the livelihood, and the clothing, the cultural consciousness which consists of the local traditions, the cultural intelligence which consists of religion, and the cultural art which consist of the arts of music and performance, the Laos local dance, and the local Laos music instruments.
Article Details
Content and information in articles published in the Journal of Fine and Applied Arts of Khon Kaen University is regarded as the opinion and sole responsibility of the author(s) directly; therefore, editors are not obliged to agree to or share any responsibility with regard to the content and information that appears within these articles.
All articles, information, content, image, etc. that have been published in the Journal of Fine and Applied Arts of Khon Kaen University is the copyright of the Journal of Fine and Appllied Arts of Khon Kaen University. Any person or organization who wishes to distribute all or parts of the articles for further dissemination or other usage must first receive permission from the Journal of Fine and Applied Arts of Khon Kaen University before proceeding to do so.