The Song “The Girl from Ipanema” and Bossa Nova Music by Antonio Carlos Jobim
Main Article Content
Abstract
The purpose of this article is to explore the history and origins of the Bossa Nova music genre, which was heavily influenced by the musical styles of Cool Jazz and Samba and was often referred to as the "New Wave" of Brazilian music. In addition, it aims to narrate the history of Antonio Carlos Jobim, the legendary bossa nova guitarist, and his collaboration with the white Brazilian musician Joao Gilberto. Together, they created the distinctive Bossa Nova music style on the iconic Ipanema beach in Brazil. The genre achieved worldwide recognition with the timeless classic, "The Girl from Ipanema." Furthermore, this article provides an analysis of the musical characteristics found in "The Girl from Ipanema." The song incorporates various techniques from the Cool Jazz genre, including the use of seventh chords, reharmonization, secondary dominants, tritone substitution, and half-step bassline variations. This blending of musical elements aligns with the description of Bossa Nova as often being referred to as "Brazilian Jazz."
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Content and information in articles published in the Journal of Fine and Applied Arts of Khon Kaen University is regarded as the opinion and sole responsibility of the author(s) directly; therefore, editors are not obliged to agree to or share any responsibility with regard to the content and information that appears within these articles.
All articles, information, content, image, etc. that have been published in the Journal of Fine and Applied Arts of Khon Kaen University is the copyright of the Journal of Fine and Appllied Arts of Khon Kaen University. Any person or organization who wishes to distribute all or parts of the articles for further dissemination or other usage must first receive permission from the Journal of Fine and Applied Arts of Khon Kaen University before proceeding to do so.
References
กมลธรรม เกื้อบุตร. (2563). พลวัตของดนตรีแจ๊สในวัฒนธรรมไทย. วารสารดนตรีและการแสดง. 6(2), 95-110.
กิติภัทร ภูวะปัจฉิม. (2556). แนวคิดเทคนิคการด้นด้วยไกด์โทนไลน์และเมโลดิกซีเควนซของชัคโลปในเพลง The Girl From Ipanema, Mr. Martino และ Pocket Chang. วิทยานิพนธ์ปริญญา ดุริยางคศาสตรมหาบัณฑิต สาขาสังคีตวิจัยและพัฒนา บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยศิลปากร.
ณภัทร พิริยกิตติ์ศรัณย์. (2554). บาตูคาด้า: กรณีศึกษาวงบางกอกบาตูคาด้า. วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปกรรม ศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชามนุษยดุริยางควิทยา บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยศรีนคริทรวิโรฒ.
ณัชชา พันธุ์เจริญ. (2564). พจนานุกรมศัพท์ดุริยางคศิลป์. พิมพ์ครั้งที่ 5. กรุงเทพฯ : ธนาเพรส.
เทพดรุณ อัมพุนันทน์. (2558). JuzzVad Jazz Theory ทฤษฎีดนตรีแจ๊ส ฉบับคนชายขอบ. ขอนแก่น : โรงพิมพ์มหาวิทยาลัยขอนแก่น.
ธันวา พิสดาร. (2558). ผลของโปรแกรมการฝึกลีลาศจังหวะแซมบ้าในความถี่ของการออกกำลังกายที่ต่างกันต่อการใช้ ออกซิเจนสูงสุดและเปอร์เซ็นไขมันของร่างกาย. วิทยานิพนธ์ปริญญาวิทยาศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิทยาศาสตร์การกีฬา บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.
ธีรัช เลาห์วีระพานิช. (2562). องค์ประกอบดนตรีแจ๊ส Elemets of Jazz. วารสารศิลปกรรมศาสตร์จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 6(1), 111-120.
ธีรัช เลาห์วีระพานิช. (2563). ศิลปะการอิมโพรไวส์ดนตรีแจ๊ส The Art of Jazz Improvisation. กรุงเทพฯ : ธนาเพรส.
บัญชา อาษากิจ, และสิปปภาส ตัญจนะ. (2562). พื้นฐานการฝึกปฏิบัติกีตาร์ไฟฟ้าในรูปแบบแจ๊ส บลูส์ Chord Tone: A Basis for Electric Guitar Playing in the Jazz Blues Style. วารสารมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏสุราษฎร์ธานี, 11(2), 247-272.
พนัง ปานช่วย. (2562). การเรียบเรียงเสียงประสานสำหรับวงแจ๊สออร์เคสตร้าในเพลง “มหาวิทยาลัยราชภัฏบ้านสมเด็จเจ้าพระยา” Musical Arrangement for Jazz Orchestra For “Bansomdej chaopraya Rajabhat University” Song. วารสารสารสนเทศ มหาวิทยาลัยราชภัฏบ้านสมเด็จเจ้าพระยา, 18(2), 67-77.
พนัง ปานช่วย. (ม.ป.ป.). The Girl From Ipanema : บทเพลงฟังสบายแต่มากด้วยชั้นเชิงทางดนตรี. ค้นเมื่อ 16 สิงหาคม 2566, จาก https://medium.com/@phanang.pa/the-girl-from-ipanema-บทเพลงฟังสบายแต่มากด้วยชั้นเชิงทางดนตรี-3560b1fd266.
โพสทูเดย์. (2557). บิดาแห่งบอสซาโนวา อันโตนิโอ การ์ลอส โจบิม. ค้นเมื่อ 17 สิงหาคม 2566, จาก https://www.posttoday.com/lifestyle/302287.
สำราญ ทองตัน. (ม.ป.ป.). The girl from Ipanema. ค้นเมื่อ 16 สิงหาคม 2566, จาก http://www. taltritone.com/2012/.
Afonso, M. (2014). Tom Jobim Statue Inaugurated in Rio at Ipanema Beach. Retrieved August 21, 2023, from http://blablablanyc.blogspot.com/2014/12/ tom-jobim-statue-inaugurated-in-rio-at.html.
Christiansen, M., & Zaradin, J. (2004). Brazilian Jazz Guitar. New York : Mel Bay Publication, INC.
Donat, P. (1994). Bossa Nova for guitar. Retrieved August 16, 2023, from https://www.laguitarra-blog.com/wp-content/uploads/2012/01/bossa-for-guitar.pdf.
Gevers, J. (2010). Reinterpreting Bossa Nova: Instances of Translation of Bossa Nova in the United States, 1962-1974. Master’s thesis Faculty of Humanities Utrecht University.
Micucci, M. (2018). The Genius of George Gershwin: Retracing His Legacy in Six Songs. Retrieved August 21, 2023, from https://www.jazziz.com/the-genius-of-george-gershwin-retracing-his-legacy-in-six-songs/.
Waring, C. (2023). Bossa Nova: The history behind Brazil’s Quiet Revolution. Retrieved August 21, 2023, from https://www.udiscovermusic.com/ stories/bossa-nova-history-brazil/.