Performance Art in Thai Contemporary Art
Main Article Content
Abstract
This paper researches about Performance art in Thailand in the field of History of Art. The purpose of research is to study the movements, dynamic and collecting data of Performance art and its artists in Thai Contemporary art. The research analyzes from the data E.g., books, journals, research papers, and in-depth interviews with art specialists and artists.
In conclusion, there are 3 outstanding movements of Performance art in Thailand. Firstly, there were Happening that apparently appeared in the late 1970s. Secondly, there were movements from a group of artists in the 1990s. And the notable event was held in 1998 in Thailand by a group of Thai artists called “Asiatopia”, the first international performance art festival. And in 2003. Thailand attended the international art exhibition Venice Biennale for the first time. Thirdly, there are two universities in Thailand that have been teaching Performance art as a selective class in undergraduate and postgraduate courses.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Content and information in articles published in the Journal of Fine and Applied Arts of Khon Kaen University is regarded as the opinion and sole responsibility of the author(s) directly; therefore, editors are not obliged to agree to or share any responsibility with regard to the content and information that appears within these articles.
All articles, information, content, image, etc. that have been published in the Journal of Fine and Applied Arts of Khon Kaen University is the copyright of the Journal of Fine and Appllied Arts of Khon Kaen University. Any person or organization who wishes to distribute all or parts of the articles for further dissemination or other usage must first receive permission from the Journal of Fine and Applied Arts of Khon Kaen University before proceeding to do so.
References
จุมพล อภิสุข. (2547). Hearts. ค้นจาก http://www.mam.gov.mo/oldmam/photodetail.asp? productkey=2008110801034&lc=3
ชะลูด นิ่มเสมอ. (2542). ประติมากรรมชนบท 4/2525. ค้นจาก http://www.era.su.ac.th/Artists/ thai/chalood/a10.html
ถนอม ชาภักดี. (2545). Landmark asiatopia in กลุ่มอุกกาบาต. [ม.ป.ท. : ม.ป.พ.].
น. ณ ปากน้ำ. (2523). ฟื้นความหลังศิลปินละแวกหน้าพระลาน. โลกหนังสือ, 3(7), 49-51.
นพวรรณ สิริเวชกุล. (2561). 30 ปี ศิลปะแสดงสด จุมพล อภิสุข. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ : หอศิลปวัฒนธรรม แห่งกรุงเทพมหานคร.
พฤทธิ์ ศุภเศรษฐศิริ. (2542). Performance art ศิลปะแห่งการใช้ร่างกายมนุษย์. ใน คณะศิลปกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ. ศิลปะจินตทัศน์ หนังสือวิชาการประกอบนิทรรศการศิลปกรรมระหว่างชาติครั้งที่ 2. (หน้า 23). กรุงเทพฯ : สันติศิริการพิมพ์.
สดชื่น ชัยประสาธน์. (2539). จิตรกรรมและวรรณกรรมแนวเซอร์เรียลลิสต์ในประเทศไทย 2507-2527. กรุงเทพฯ : สยามสมาคมในพระบรมราชูประถัมภ์
สำนักศิลปวัฒนธรรมร่วมสมัย. (2546). บันทึกประวัติศาสตร์ศิลปะ นิทรรศการศิลปะนานาชาติ เวนิสเบียนนาเล่ ครั้งที่ 50. กรุงเทพฯ : สำนักศิลปวัฒนธรรมร่วมสมัย กระทรวงวัฒนธรรม.
สุธี คุณาวิชยานนท์. (2546). จากสยามเก่าสู่ไทยใหม่. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ : บ้านหัวแหลม.
อโณทัย อูปคำ. (2557). บทบาทและอิทธิพลของพื้นที่ศิลปะทางเลือกโปรเจค 304 ที่มีต่อศิลปะร่วมสมัยไทย. วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปมหาบัณฑิต สาขาทฤษฎีศิลป์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยศิลปากร.
Bird, M. (2012). 100 ideas that change art. London: Laurence King.