The Experiment in the creation process of painting from borderless conceptualization
Main Article Content
Abstract
Initially, the researcher has a hypothesis that the question according to space, time and other contexts must effect to the new meaning construction of any object that appears in the painting as much as the meaning that the artist willing reprented in his art piece.
From this concept, The Experiment in the creation process of painting was created via the coherence meaning from one word through one painting to the orther painting in dorder to find the possibility of the meaning changing in a word from the audience exprerience who does not have any connection with the researcher/artist.
There are 2 steps in this experiment, the first one is the artist created the painting from the idea of one person from sampling group. The second step is taking the finished painting to the second person in the sampling group to look and answer what is the meaning of this painting.
The finding from this experiment is the intention that the person from sampling group gave to the artist to create the art piece is related to age, habitat, lifestyle and environment including the social context of the person. While the meaning of each painting has changed according to the experience and imagination to the relation with content, story, shape which are familiar to the person so he/she can define the meaning of this painting in coherence.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Content and information in articles published in the Journal of Fine and Applied Arts of Khon Kaen University is regarded as the opinion and sole responsibility of the author(s) directly; therefore, editors are not obliged to agree to or share any responsibility with regard to the content and information that appears within these articles.
All articles, information, content, image, etc. that have been published in the Journal of Fine and Applied Arts of Khon Kaen University is the copyright of the Journal of Fine and Appllied Arts of Khon Kaen University. Any person or organization who wishes to distribute all or parts of the articles for further dissemination or other usage must first receive permission from the Journal of Fine and Applied Arts of Khon Kaen University before proceeding to do so.
References
ไชยรัตน์ เจริญสินโอฬาร. (2555). สัญวิทยาโครงสร้างนิยม หลังโครงสร้างนิยมกับการศึกษารัฐศาสตร์. กรุงเทพฯ : วิภาษา.
ไชยรัตน์ เจริญสินโอฬาร. (2560). บทแนะนำสกุลความคิดหลังโครงสร้างนิยม. กรุงเทพฯ : สมมติ.
ดาเนียล มาร์โซนา. (2552). Conceptual Art. คอนเซ็ปชวลอาร์ต. กรุงเทพฯ : เดอะเกรทไฟน์อาร์ท.
ธีรยุทธ บุญมี. (2558). การปฏิวัติสัญศาสตร์ของโซซูร์เส้นทางสู่โพสต์โมเดอร์นิสม์. กรุงเทพฯ: วิภาษา
ธัญญา สังขพันธานนท์. (2559). แว่นวรรณคดีทฤษฎีร่วมสมัย. กรุงเทพฯ : เอดิสัน เพรสโปรดักส์.
นพพร ประชากุล. (2544). มายาคติ. กรุงเทพฯ : คบไฟ.
พรพรรณ ชินณพงษ์, ธีระ เตชะทัศนสุนทร, ชัยยศ อิษฏ์วรพันธุ์, กุลภัทร ยันตรศาสตร์, กฤษณะพล วัฒนวันยู, และกรรณิการ์ รัตนปรีดากุล. (2556). DE+CONSTRUCTION=?: 20 แนวความคิดทางสถาปัตยกรรมในศตวรรษที่ 20. กรุงเทพฯ : โรงพิมพ์ภาพพิมพ์.
อรรถสิทธิ์ สิทธิดำรง, พิพัฒน์ พสุธารชาติ. (2558). กลิ่นไอ การเมือง และภาพยนตร์ อ่าน “งานศิลปะในยุคของการผลิตซ้ำแบบจักรกล” ของวอลเตอร์ เบนยามิน. กรุงเทพฯ : วิภาษา.