The Study Cultural Capital Forms of Production Design in Thai Feature Films
Main Article Content
Abstract
This research was mixed methods research presented data descriptive analysis. The purpose of the study cultural capital forms of production design in Thai feature films, this research has placed scope of work to study of Thai films from 2002 – 2012 is the industry. Thai feature films have a great response from audiences and very interested in Thai feature films. the researcher used the concepts of value, cultural capital in the analysis of Thai feature films that has content or presentation related to cultural capital, 11 Thai films, and There are 3 Thai films that are outstanding in production design the social context and cultural capital values, including 1) Sibha Kham Doan Sib Ed 2) The Overture 3) Panya Raenu.
The results of the study found that the cultural capital forms of production design in Thai feature films. Production design put emphasize on realistic, Create harmony with the characters. Most of the scenes and costumes designs represent of value, cultural capital on create realistic from current events and support the mood of the story as well, such as the film on Sibha Kham Doan Sib Ed. The production designer that period films have requires color tone coverage simulation of locations, equipment to create a realistic story such as a film on The Overture.
Article Details
Content and information in articles published in the Journal of Fine and Applied Arts of Khon Kaen University is regarded as the opinion and sole responsibility of the author(s) directly; therefore, editors are not obliged to agree to or share any responsibility with regard to the content and information that appears within these articles.
All articles, information, content, image, etc. that have been published in the Journal of Fine and Applied Arts of Khon Kaen University is the copyright of the Journal of Fine and Appllied Arts of Khon Kaen University. Any person or organization who wishes to distribute all or parts of the articles for further dissemination or other usage must first receive permission from the Journal of Fine and Applied Arts of Khon Kaen University before proceeding to do so.
References
กำจร หลุยยะพงศ์. (2556). ภาพยนตร์กับการประกอบสร้างสังคม ผู้คน ประวัติศาสตร์ และชาติ. กรุงเทพฯ : สํานักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
เขมพัทธ์ พัชรวิชญ์. (2553). ศึกษาการออกแบบงานสร้างในภาพยนตร์ไทย. กรุงเทพฯ : คณะสถาปัตยกรรมศาสตร์ สถาบันเทคโนโลยีพระจอมเกล้าเจ้าคุณทหารลาดกระบัง.
ชัยอนันต์ สมุทวณิช. (2540). วัฒนธรรมคือทุน. กรุงเทพฯ : พี.เพรส.
โดม สุขวงศ์. (2545). ร้อยปี หนังไทย. กรุงเทพฯ: ริเวอร์บุ๊คส์.
ประกายกาวิล ศรีจินดา. (2554). ภาพยนตร์ไทยยุคหลังหนึ่งร้อยปีกับความเปลี่ยนแปลงในสังคมไทย. วารสารมนุษยศาสตร์วิชาการ, 18(2), 157-176.
Throsby, C.D. (2001). Economics and culture. Cambridge: Cambridge University Press.