The Creative Pattern of Pin from Isan Master Artists

Main Article Content

Pradit Wilart
Charoenchai Chonphairote

Abstract

The purpose of this research was to study.1.To study the techniques of pin from Isan playing  the northeastern folk artists. 2. To create the pin from Isan pattern of the northeastern folk artist .The results of the research showed that. 1.)There are 2 techniques for playing pin from Isan folk artists. is 1.1. Basic harp techniques in musical instruments. 1.2. Pin from Isan  technique Make an addictive. sound or chorus. Changing the sound ladder. And a smooth eject. 2.) The creative pattern of pin from the northeast folk artist. The research results are. The researcher used the technique of playing the pin in the northeast folk artists. Include Basic pin techniques.  Picking  The pin is similar to the guitar. Rhythmic posture And techniques for making addictive sounds or harmonics . Changing the sound ladder . Smooth ejecting . Let's create techniques for playing the pin  According to the identity of the northeast folk artists for conservation and further distribution.

Article Details

How to Cite
Wilart, P., & Chonphairote, C. (2021). The Creative Pattern of Pin from Isan Master Artists. Journal of Fine and Applied Arts Khon Kaen University, 13(1), 242–262. Retrieved from https://so02.tci-thaijo.org/index.php/fakku/article/view/241565
Section
Research Articles

References

จารุวรรณ ธรรมวัตร. (2538). คติชาวบานอีสาน. กรุงเทพฯ : อักษรวัฒนา.

ทรงศิริ สาประเสริฐ. (2542). ลักษณะการถ่ายทอดของภูมิปัญญาชาวบ้าน. วิทยานิพนธ์ปริญญาศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต สาขาการศึกษาผู้ใหญ่และการศึกษาต่อเนื่อง บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยมหิดล.

บุญโฮม พรศรี. (2543). พิณอีสานกับการเปลี่ยนแปลงทางวัฒนธรรม : กรณีศึกษาจังหวัดอุดรธานี. วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาไทยคดีศึกษา กลุ่มมนุษยศาสตร์ บัณฑิตศึกษา มหาวิทยาลัยมหาสารคามมหาวิทยาลัยมหาสารคาม.

ปัญญา รุ่งเรือง. (2525). ประวัติการดนตรีไทย. กรุงเทพฯ : ไทยวัฒนาพานิช.

สุกิจ พลประถม. (2540). ดนตรีพื้นบ้านอีสาน. อุดรธานี : พิมพลักษณ์.

อารี สุทธิพันธุ์. (2533). ศิลปศึกษา. กรุงเทพฯ : โรงพิมพ์การศาสนา กรมการศาสนา.