Cheer-Room: Devised Theatre on Perspective of Right and Freedom in Freshman Welcoming Activities in Thailand
Main Article Content
Abstract
A devised theatre - “Cheer-Room” is a Performing Arts Thesis Project for a bachelor’s degree of Fine and Applied Arts (Performing Arts), Khon Kaen University. The project aims to create a theatrical performance that focuses on ‘Right and Freedom’ in Freshman Welcoming Activities in Thailand using devised methods, also to find the effective ways of producing the devised performance. Devising as method is a great tool that opens as creative space and for sharing in order to collect different opinions and perspectives on the issue. The results in terms of performance derived from feelings, opinions, experiences, improvisation, news and other resources that dealt with the welcoming activities, SOTUS concepts and social structure, inspired creators and actors in its creative process. “Cheer-Room” composes of 5 scenes: 1) Welcoming Ritual; 2) Fun Activities; 3) News; 4) Dark sides of Cheer-room; and 5) Continuation. The result of this study shows that there are fundamental contradiction of perspectives and attitudes rooted between belief in equality (right and freedom) and respectful relationships between ‘elders and youngers’ that deeply embedded in Thai social structure, status and roles. Presently, the question is not only the way how these welcoming activities are designed and organized by senior students, but also how the new Thai generations (Freshman) would continue these activities by standing for their right and freedom through this rite of passage.
Article Details
Content and information in articles published in the Journal of Fine and Applied Arts of Khon Kaen University is regarded as the opinion and sole responsibility of the author(s) directly; therefore, editors are not obliged to agree to or share any responsibility with regard to the content and information that appears within these articles.
All articles, information, content, image, etc. that have been published in the Journal of Fine and Applied Arts of Khon Kaen University is the copyright of the Journal of Fine and Appllied Arts of Khon Kaen University. Any person or organization who wishes to distribute all or parts of the articles for further dissemination or other usage must first receive permission from the Journal of Fine and Applied Arts of Khon Kaen University before proceeding to do so.
References
งามพิศ สัตย์สงวน. (2547). การจัดระเบียบทางสังคม. พิมพ์ครั้งที่ 9. กรุงเทพฯ : สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์
มหาวิทยาลัย.
ไชยณรงค์ เศรษฐเชื้อ. (2558). ระบบโซตัส (Sotus) อำนาจนิยมและความรุนแรงในวงการศึกษาไทย. ค้นเมื่อ
ธันวาคม 2562, จาก https://www.tcijthai.com/news/2015/08/article/5763
ณวดี เศรษฐเมธีกุล. (2558). การบริหารจัดการละครเวทีอย่างมีประสิทธิภาพด้วยการ ประยุกต์ใช้องค์ความรู้ทางด้านอีเว้นท์เมเนจเมนท์. ศิลปกรรมสาร, 10(1), 56-79.
ธนัชพร กิตติก้อง. (2559). Practice as Research in Performance: การวิจัยสร้างสรรค์ด้านศิลปะการแสดง. วารสารศิลปกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยขอนแก่น, 8(1),107-130.
นฤพนธ์ ด้วงวิเศษ. (2563). Rite of passage. ค้นเมื่อ 10 มีนาคม 2563, จาก https://www.sac.or.th/ databases/anthropology-concepts/glossary/130
ราชบัณฑิตยสถาน. (2554). พจนานุกรมฉบับราชบัณฑิตยสถาน พ.ศ. 2554. กรุงเทพฯ : ราชบัณฑิตยสถาน.
ลิขิต ธีระเวคิน. (2548). ประเพณีการรับน้องใหม่. ค้นเมื่อ 15 ธันวาคม 2562, จาก https://mgronline.com/ daily/detail/9480000083325
สำนักงานวิชาการ สำนักงานเลขาธิการสภาผู้แทนราษฎร. (2560). สรุปสาระสำคัญรัฐธรรมนูญแห่งราชอาณาจักรไทย. ค้นเมื่อ 10 มีนาคม 2563, จาก https://library2.parliament.go.th/ebook/content-ebbas/2560-bas.pdf
Oddey, A. (1994). Devising theatre: A practical and theoretical handbook. London : Routledge.