Creative Process Fon Mong Soeng of Phorkru Mongkol Shiengcharee

Main Article Content

วิไลวรรณ ไชยลังการ
สุภาวดี โพธิเวชกุล

Abstract

          The research aims to study the creatived process Fon Mong Soeng and the relation between chanting (Bali chanting) of Mong Soeng,drumming and dance pattern of Fon  Mong Soeng of Phorkru Mongkol Shiengcharee. Which study from the documents, the interviews, the odservation and collection the information from the fields. The practicing receives from teaching of creative process Fon Mong Soeng of Phorkru Mongkol Siengcharee. There are four creative processes, 1. Thinking process has passed on from Phorkru Manop Yarana which isndevided into two concepts. Which are playing music then to continue with Mong Soeng dancing, anotrer. One is doing Fon Mong Soeng together with playing music. 2. To design of the show concept Everyone can be a perfurmer. For the song’s design that use only rhythm machines such as Mong Soeng drum, drum will play while the performers are showing through chanting (Bali chanting) “Namotatsa….” And “Ihipiso…” to control the rhythm for dancing. They dress in traditional northen costume. The third of process is the acting has 3 kinds of dancing    a group of 9 men,     a group of 9 women only and a group of 18 performance to mix both. And the last is design of thai dance 7 dance positions and 6 dance positions of “Lanna traditional pattern” that contains many kind of changing floor patterns. For relation between chanting     (Bali chanting) with Mong Soeng drumming of Phorkru Mongkol Shiengcharee they use chanting (Bali chanting) instead of Mong Soeng drum system for meditation and to recall the good of Triple Gems. While playing Mong Soeng drum and dancing, the performers are clam in the mind for moving their bodied which is related to sing the chanting (Bali chanting) for all throughout the show. The most important thing is the performers can play the instrument and dance      Mong Soeng There should preserve this dance form.

Article Details

How to Cite
ไชยลังการ ว., & โพธิเวชกุล ส. (2019). Creative Process Fon Mong Soeng of Phorkru Mongkol Shiengcharee. Journal of Fine and Applied Arts Khon Kaen University, 11(2), 97–124. Retrieved from https://so02.tci-thaijo.org/index.php/fakku/article/view/232580
Section
Research Articles

References

ไชย ณ พล.(ม.ป.ป.). พระไตรปิฏกฉบับคู่มือนักปฏิบัติ พระพุทธเจ้าสอนกรรมฐาน.กรุงเทพฯ: พลัสเพรส. มหาวิทยาลัยราชภัฏสวนสุนันทา.

สนั่น ธรรมธิ. (2551).โครงการล้านนาคดีศึกษา.เชียงใหม่:กรมพลศึกษาลำดับที่6 โครงการศูนย์ส่งเสริมศิลปวัฒนธรรม มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.เชียงใหม่:สันติภาพ ปริ้นท์.

สุจิตรา รณรื่น. (2539). การฝึกสมาธิ วิธีปฏิบัติธรรมตามแนวทางพระพุทธศาสนา. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ: ม.ป.พ.

สุรพล วิรุฬห์รักษ์. (2543). วิวัฒนาการนาฏศิลป์ไทยในกรุงรัตนโกสินทร์. กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

สำนักงานจังหวัดเชียงใหม่. (2555). ประเพณีเมืองเชียงใหม่. พิมพ์ครั้งที่ 1. เชียงใหม่.

อ้างอิงจากการสัมภาษณ์
มงคล เสียงชารี (9 สิงหาคม 2560). สัมภาษณ์. ผู้สร้างสรรค์ชุดการแสดง ดำรงตำแหน่งครู คศ. 2 ปัจจุบันเป็นข้าราชการบำนาญ

พีระวัฒน์ เสียงชารี (14 กันยายน 2560). สัมภาษณ์. ผู้สืบทอดกระบวนการสร้างสรรค์ชุดการแสดง ดำรงตำแหน่งครูวิทยฐานะชำนาญการ โรงเรียนสันกำแพง สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 34

จิดาภา ชัยวุฒิ (25 มีนาคม 2561). สัมภาษณ์. ผู้แสดงฟ้อนมองเซิงของพ่อครูมงคล เสียงชารี ดำรงตำแหน่งประธานชราบาลวุฒิวิทยาลัย หมู่ที่ 12 อำเภอดอยสะเก็ด จังหวัดเชียงใหม่