Imagery of Belief and Faith.
Main Article Content
Abstract
Belief and Faith in northeast people way of life, traditions and cultures that reflected through rituals and materials were the inspiration to this visual arts creation thesis called “Imagery ofBelief and Faith”.The thesiswas intended to 1) studyabout theBuddhism symbols and local believesin shapes of Buddha’s relics, flags, and King of Nagasand 2) create works of visual art that meet this idea by the color spottingon the white sheets techniqueto pass on the emotion of a peaceful and tenderheaven atmosphere.The field data of this creation was collected from the environmentsinside temples which were shrines, religious ceremonies, forms of Buddha’s relics, flags, and King of Nagas. Documentary data about architectural buildingsand the influence fromconcerned creative works were also studied.The data analysis was clearly analyzed in order to theme the symbolic shapes and painting techniques to create unique characters offour master pieces.
The result of this study was found that Buddha’s relics were built by Buddhists on memory of Buddha goodness and loyal faith on him.Flags were seen as a symbol ofgoodness. King of Nagas was the belief of northeastern people as the Buddhism protector and the faithful follower. Those were symbols to make visual art creation.And the results of creation in the planned process made me learn, correct and improve the products to meet the objectives of the creation.This could make a unity in creation: using pointillism in painting colors softly on fusing layers which made feelings of dither. There were colorful sparkles to generate theoverlapping of colors distributing the soft and peacefulatmosphere. It formed a feeling of faith- imagery in heaven atmosphere.
In conclusion: figure symbols of northeastern people belief and faith can be brought mixable with personal thoughts and imaginary to create idealism modelsthat reveal the artist identity.
Article Details
Content and information in articles published in the Journal of Fine and Applied Arts of Khon Kaen University is regarded as the opinion and sole responsibility of the author(s) directly; therefore, editors are not obliged to agree to or share any responsibility with regard to the content and information that appears within these articles.
All articles, information, content, image, etc. that have been published in the Journal of Fine and Applied Arts of Khon Kaen University is the copyright of the Journal of Fine and Appllied Arts of Khon Kaen University. Any person or organization who wishes to distribute all or parts of the articles for further dissemination or other usage must first receive permission from the Journal of Fine and Applied Arts of Khon Kaen University before proceeding to do so.
References
กิตติธนัตถ์ ญาณพิสิษฐ์. (2555). มองฮูปแต้มอีสานใน เจดีย์ พระพุทธรูป ฮูปแต้ม สิม ศิลปะลาวและอีสาน. วารสารศิลปกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยขอนแก่น, 4(2), 2.
ชลูด นิ่มเสมอ. (2537). องค์ประกอบศิลป์. กรุงเทพฯ: อมรินทร์พริ้นติ้งแอนต์พับลิชชิ่ง.
บุญนำ สาสุด. (2556). สวรรค์ บ้าน นา. ค้นเมื่อ 11 พฤศจิกายน 2561, จาก http://www.artbangkok.com
บุญยงค์ เกศเทศ. (2542). ผีวิถีคน ความเชื่อและการพึ่งพาระหว่างคนกับผี. มหาสารคาม: มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.
ประทับใจ สิขา. (2554). ธุงอีสาน. อุบลราชธานี: ศิริธรรมออฟเซ็ท.
ภาสกร พระนุรักษ์. (2557). ทฤษฎีสี. ค้นเมื่อ 20 กรกฎาคม 2561, จาก http://idealanna.igetweb.com/articles
วิกิพีเดียสารานุกรมเสรี. (2557). ลัทธิผสานจุดสี “pointillism”. ค้นเมื่อ 11 พฤศจิกายน 2561, จาก https://wwwth.wikipedia.org.
สุพิชฌาย์ จินดาวัฒนภูมิ. (2551). ความเชื่อเรื่องนาคของชุมชนอีสานลุ่มแม่น้ำโขง. ค้นเมื่อ 10 พฤศจิกายน 2561, จาก http://www.gotoknow.org/posts/187783
อภิชาติ แสงไกร. (2555). สรวงสวรรค์. วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปรรมศาสตร์ สาขาทัศนศิลป์ บัณฑิติวิทยาลัย มหาวิทยาลัมหาสารคาม.
อิทธิพล พัฒรชนม์. (2558). นิทรรศการจิตรกรรม ฮูปแต้มเลย. ค้นเมื่อ 10 พฤศจิกายน 2561, จาก http://wwwexhibition.contestwar.com
อุดม บัวศรี. (2534). อีสานฉบับพุทธศาสนา. ขอนแก่น : ศูนย์วัฒนธรรมอีสาน มหาวิทยาลัยขอนแก่น.