Conditions change. Ban Wang tour Khon kaen province pottery to create visual art Condition of changevisual arts
Main Article Content
Abstract
Projects research create Changing conditions: Ban Wang Tour, Khon Kaen ceramic to create visual arts. The purpose of this study was to study the production process of Ban Wang Tour ceramic. Study the current situation in the occupation. And create a visual arts.Inspired by the variation in the form and process of the Ban Wang Tour This will reflect the adaptability of the community this is because the economic situation in the society affects the wisdom of producing traditional pottery.As a result, cultural change and cultural change are no less in many cases. The social economy seems to be an important factor in the cultural improvement process. (Sanit Samakkran, 2552) These are brought to comparative analysis to find the differences. Charnnrongporn Rungroj (2005, cited by Prayoon Uluwada, 1983). To interpret the content to the idea of creating a visual art. The study of data in the form of relevant research papers. And down the field. To study the pottery of Ban Wang Tour and to study the changes of wisdom pottery. The study found that the changes were: First Patterns and production processes There are many organizations that have assisted and developed the technology of production so far, so that they can get more and more new products. Caused by modern tools Electric Massage Machine Electric switch Furnaces of various sizes. Second, the market. Current community marketing has been fixed. Due to the development of the production process. Can produce to support the market. The process of adapting to the changes in the production of pottery.Production Follow customer orders. The shape is changed from the original. The researcher put these issues into the creative process of visual arts. To convey the change through the arts under aesthetic beauty (Supachai Singhaboot, 2000). Style pottery works by contemporary semiotic theory to create a representation of the shape in the meanings that appear in the act of human thought. We are all around us. Symbols may include the language, the code, the sign, the borrowing, and the shape as Him du, Tai prep. The value of traditional wisdom pottery production. Reproduce the shape caused by repetition, such as printing plaster or mold. Used as a repetition system. Take this two parts together. Create a shape with the art element theory. And aesthetic theory In the form of sculptures, porcelain and composite materials to convey feelings, change conditions, replacing old-new in shape. Distortion of shape Misuse of material These bring about a sense of traditional intellectual change in the present state.
Article Details
Content and information in articles published in the Journal of Fine and Applied Arts of Khon Kaen University is regarded as the opinion and sole responsibility of the author(s) directly; therefore, editors are not obliged to agree to or share any responsibility with regard to the content and information that appears within these articles.
All articles, information, content, image, etc. that have been published in the Journal of Fine and Applied Arts of Khon Kaen University is the copyright of the Journal of Fine and Appllied Arts of Khon Kaen University. Any person or organization who wishes to distribute all or parts of the articles for further dissemination or other usage must first receive permission from the Journal of Fine and Applied Arts of Khon Kaen University before proceeding to do so.
References
ชวลิต การรื่นศรี. (2542). การส่งเสริมและพัฒนาการประกอบอาชีพเครื่องปั้นดินเผา.[วิทยานิพนธ์ ปริญญาบริหารธุรกิจมหาบัณฑิต สาขาวิชาบริหารธุรกิจ]. ขอนแก่น : บัณฑิตวิทยาลัยมหาวิทยาลัยขอนแก่น. มหาวิทยาลัยขอนแก่น
: ทุนวิจัยประเภทอุดหนุนทั่วไป ประจำปีงบประมาณ พ.ศ. 2551.
ธนสิทธิ์ จันทะรี. (2539). รายงานการวิจัยเรื่อง รูปแบบผลิตภัณฑ์เครื่องปั้นดินเผาไฟตำในอีสาน กรณีศึกษา จ.ขอนแก่น และ จ.มหาสารคาม. ขอนแก่น : คณะสถาปัตยกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยขอนแก่น.
ธีรยุทธ บุญมี. (2551). การปฏิบัติสัญศาสตร์ของโซซูร์เส้นทางสู่โพสต์โมเดอร์นนิสม์. กรุงเทพฯ : สำนักพิมพ์วิภาษา.
เบญจวรรณ นาราสัจจ์. (2551). เอกสารประกอบการสอนวิชาประวัติศาสตร์ภูมิปัญญาอีสาน. ขอนแก่น : มหาวิทยาลัยขอนแก่น.
ศุภชัย สิงห์ยะบุศย์. (2543). การถ่ายทอดวิธีคิดและกระบวนการผลิตเครื่องปั้นดินเผาเชิงพัฒนาในชุมชน ที่ผลิตเครื่องปั้นดินเผาแบบดั้งเดิมของภาคตะวันออกเฉียงเหนือ. ทบวงมหาวิทยาลัย ปีงบประมาณ 2543 : โครงการ
วิจัยเพื่อการพัฒนาในสถาบันอุดมศึกษาและแก้ปัญหาเศรษฐกิจ.
สมชาย นิลอาธิ. (2532). วัฒนธรรมพื้นบ้าน : กรณีอีสาน. กรุงเทพฯ : สำนักงานคณะกรรมการวัฒนธรรมแห่งชาติ.
สำรวจ อินแบบ. (2532). การสำราจสภาวะเทคโนโลยีเซรามิกส์ในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ. ขอนแก่น : มหาวิทยาลัยขอนแก่น.
สุรกานต์ รวยสูงเนิน. (2551). โครงการออกแบบเพื่อเพิ่มมูลค่าผลิตภัณฑ์เครื่องปั้นดินเผาไฟตำอีสาน. ขอนแก่น : มหาวิทยาลัยขอนแก่น