The Approach of Customer Experience Management by Augmented Reality

Main Article Content

Lalita Puangmaha

Abstract

T


he present business has observed increasing customer experience management by augmented reality (AR) therefore, business operators should wisely adopt the AR through various experience touch points along the customer path toward their decision making. Accordingly, the AR should be employed at the step of “ask”, the basis of how interactive media be created to present more exact details of product and services responding to the keen interest of customers prior to their buying decision. At the further step of “act” both the exact business information and the AR could be as well implemented to deliver new products or services during the period of user interface while setting up the customer database to response to any possible questions or problems and to provide affective personalization approaches during the period of in-depth interaction based on product using, consuming and after sales service. The aforementioned entire customer experiences are the main factors to enhance customer loyalty for continually repeat-buying with impressive encouraging to induce product or service to other users.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles

References

กระแสเทคโนโลยี VR-AR ในปี 2021 ที่ธุรกิจต้องนำมาใช้. (21 ธันวาคม 2563). มติชนออนไลน์. วันที่เข้าถึงข้อมูล 13 มีนาคม 2564 แหล่งที่มา https://www.matichon.co.th/publicize/news_2494277

จิราภรณ์ ปกรณ์. (2561). AR (Augmented Reality) เทคโนโลยีโลกเสมือนผสานโลกแห่งความจริง. วันที่เข้าถึงข้อมูล 7 มกราคม 2564 แหล่งที่มา https://www.scimath.org/article-technology/item/7755-ar-augmented-reality

ชลิดา อู่ผลเจริญ. (2558). การวิเคราะห์องค์ประกอบการตลาดเชิงประสบการณ์ที่ใช้เทคโนโลยีความจริงเสริมผ่านแคมเปญสื่อสารการตลาด (วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต). กรุงเทพฯ: สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์.

ชื่นจิตต์ แจ้งเจนกิจ. (2550). กลยุทธ์การบริหารประสบการณ์ของลูกค้า. แบรนด์เอจ เอสเซนเชียล, 29(5), 87-94.

ชูศักดิ์ เดชเกรียงไกรกุล, นิทัศน์ คณะวรรณ, และธีรพล แซ่ตั้ง. (2546). กลยุทธ์บริหารประสบการณ์สร้างแฟนพันธุ์แท้. กรุงเทพฯ: อมรินทร์พริ้นติ้งแอนด์พับลิชชิ่ง.

พชร. (2563). เปิดวิธีธุรกิจนำ AR มาใช้ สร้างประสบการณ์ใหม่ให้ลูกค้า เอาชนะในโลก New Normal.วันที่เข้าถึงข้อมูล 13 มีนาคม 2564 แหล่งที่มา https://workpointtoday.com/augmented-reality-ar-virtual-world-covid-19-01/

มัติกร บุญคง. (2563). AR & VR เทคโนโลยีเพื่อการสื่อสารการตลาดในยุคฐานวิถีชีวิตใหม่. วันที่เข้าถึงข้อมูล 7 มกราคม 2564 แหล่งที่มา https://www2.rsu.ac.th/sarnrangsit-online-detail/CommArts-Article20

Positioning. (2553). 10 กรณีศึกษา AR ในโลกธุรกิจ. วันที่เข้าถึงข้อมูล 6 มีนาคม 2564 แหล่งที่มา https://positioningmag.com/12796

Sarunjade. (2561). Michael E. Porter เผย 5 คำถามใช้ Augmented Reality ทำธุรกิจ. วันที่เข้าถึงข้อมูล 13 มีนาคม 2564 แหล่งที่มา https://www.marketingoops.com/exclusive/benefits-and-strategic-question-augmented-reality-micheal-e-porter/

Kotler, P., Kartajaya, H., & Setiawan, I. (2017). Marketing 4.0. New York: John Wiley & Sons.

Meyer, C., & Schwager, A. (2007). Understanding customer experience. Harvard business review, 85(2), 116.

Qureshi, W. (2014). Blippar launches self-service augmented reality platform. Retrieved March 6, 2021 from https://www.packagingnews.co.uk/news/blippar-launches-self-service-augmented-reality-platform-19-02-2014

Schmitt, H. B. (2003). Customer Experience Management. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.

Shaw, C., & Ivens, J. (2002). Building Great Customer Experience. New York: Palgrave Macmillan.