การสร้างผลงานจิตรกรรมจากการค้นหาอัตลักษณ์อีสาน Creative Painting from the Quest to find I-san Identity
Main Article Content
Abstract
การค้นหาประเด็นทางอัตลักษณ์อีสานนั้นมีมิติที่มากมาย ทั้งทางสังคม การเมือง เศรษฐกิจ วัฒนธรรม การศึกษา ค่านิยม จากความหลากหลายนี้เองจึงเป็นจุดเริ่มต้นในการค้นคว้าหาความหมายของคำว่า
“อัตลักษณ์อีสาน”โดยอาศัยข้อมูลจากความรู้จากอัตลักษณ์ในด้านต่างๆทั้งที่อัตลักษณ์ที่จับต้องได้(Tangible) และอัตลักษณ์ที่จับต้องไม่ได้ (Intangible) จากการศึกษาค้นคว้าจึงพบว่าประเด็นแนวเรื่องที่ชัดเจนคือแนวคิดเรื่องสภาพอากาศที่เป็นลักษณะเฉพาะของพื้นถิ่น อุณหภูมิสูงตลอดทั้งปี ความร้อน ความแล้ง การแปรเปลี่ยนก่อเกิดสภาพ ร่องรอย พื้นผิว ต่างๆ อันสะท้อนให้เห็นถึงลักษณะเฉพาะที่เกิดขึ้นจากความลำบากยากแค้น แปรเปลี่ยนเป็นวิถีแห่งการดำรงชีวิตที่ก่อให้เกิด ประเพณี วัฒนธรรมที่มีความสัมพันธ์กับธรรมชาติอย่างลึกซึ้ง จนก่อให้เกิดเป็นอัตลักษณ์ที่มีคุณค่าดำเนินสืบทอดมาจนถึงปัจจุบัน จากประเด็นดังกล่าวได้นำมาสู่กระบวนการสร้างสรรค์ผลงานทางทัศนศิลป์ เทคนิคจิตรกรรมสีน้ำมัน จำนวน11 ชิ้น ด้วยการทดลองแนวคิดใน 5กลุ่ม ได้แก่ วัฒนธรรมการแต่งกาย, อาชีพ, ชนชั้น, ประวัติศาสตร์ แผนที่จากการย้ายถิ่นฐานอาศัย
The quest to find I-san identity aspects includes various dimensions: social, political, economic, cultural, and educational. These values are the beginning point of the quest to find the meaning of “I-san Identity". Based on information from the knowledge of the identities in the identity of the tangible and identity intangible .The results reveal that the obvious conceptual aspect is unique local weather: high temperature all year round, the heat, the drought, transformation, traces, surfaces. All of these difficulties reflected the unique characteristics and transformed into the way of living that supports the deep relationship of the tradition and culture to the nature. These created the meaningful identity from then until now. From the above aspects, it has led to the creative process of 11 visual artworks using oil color technique by experimenting these five concepts, including the cultural costumes, occupations classes, history and mapping of migration.
Article Details
Content and information in articles published in the Journal of Fine and Applied Arts of Khon Kaen University is regarded as the opinion and sole responsibility of the author(s) directly; therefore, editors are not obliged to agree to or share any responsibility with regard to the content and information that appears within these articles.
All articles, information, content, image, etc. that have been published in the Journal of Fine and Applied Arts of Khon Kaen University is the copyright of the Journal of Fine and Appllied Arts of Khon Kaen University. Any person or organization who wishes to distribute all or parts of the articles for further dissemination or other usage must first receive permission from the Journal of Fine and Applied Arts of Khon Kaen University before proceeding to do so.