การสร้างสรรค์ภาพถ่ายจากภาพอภินิหารของศิลปะฮินดู Photography inspired from Hindu Iconography

Main Article Content

ประทีป สุธาทองไทย Prateep Suthathongthai

Abstract

           โครงการสร้างสรรค์ภาพถ่ายจากภาพอภินิหารของศิลปะฮินดู เป็นโครงการวิจัยเชิงสร้างสรรค์ โดยได้แรงบันดาลใจจากศิลปะตะวันออก มีวัตถุประสงค์ 1) ศึกษาและทบทวนแนวเรื่องและรูปแบบการสร้างสรรค์ภาพถ่ายของผู้วิจัยเชิงสร้างสรรค์ ระหว่างปี พ.ศ. 2546 – 2552 เพื่อหาแนวทางพัฒนาการสร้างสรรค์ 2) ศึกษาศิลปวัตถุที่ให้แรงบันดาลใจต่อแนวเรื่องจินตภาพในศิลปะตะวันออก 3) เพื่อสร้างสรรค์ผลงานทัศนศิลป์ ที่สะท้อนรูปลักษณ์และวิธีการถ่ายทอดเรื่องราวทางศาสนาในศิลปะตะวันออก ด้วยเทคนิคและวิธีการทางภาพถ่าย 

           ผลจากการศึกษาและสร้างสรรค์พบว่า 1) แนวเรื่องและรูปแบบการสร้างสรรค์ภาพถ่ายของผู้วิจัยเชิงสร้างสรรค์ ระหว่างปี พ.ศ. 2546 – 2552 คือการนำเสนอกระบวนการถ่ายภาพจากฟิล์มต้นฉบับ เป็นสื่อสะท้อนข้อจำกัดของการนำเสนอความจริงในภาพถ่าย แนวทางการสร้างสรรค์เฉพาะตนเกิดจากการใช้คุณลักษณะและข้อจำกัดของจำนวนภาพในฟิล์มเป็นตัวกำหนดเทคนิคการสร้างสรรค์ ก่อให้เกิดรูปแบบผลงาน คือ การสร้างเอกภาพในการเล่าเรื่องจากภาพที่เรียงลำดับในฟิล์ม และเกิดแนวทางพัฒนาผลงานสร้างสรรค์ภายใต้แนวเรื่องจิตภาพในศิลปะตะวันออก ด้วยเทคนิคการสร้างภาพที่ขัดแย้งกับกฎแรงโน้มถ่วงของวัตถุ ที่มาจากวิธีการถ่ายภาพด้วยการถือกล้องจากทั้งสองด้าน เพื่อให้ภาพลักษณะกลับด้านที่สวนทางกับการลำดับภาพในฟิล์ม 2) ภาพศิลปวัตถุที่ให้แรงบันดาลใจต่อการสร้างสรรค์ จากการศึกษาและค้นคว้าภาพการแสดงอภินิหารในศิลปะตะวันออก คือ ภาพประติมากรรมเทพีของศาสนาฮินดู ที่สะท้อนจินตภาพต่อความเชื่อในพลังอำนาจของสตรีเพศที่ทำให้โลกเกิดความอุดมสมบูรณ์ เป็นต้นแบบการสร้างสรรค์ภาพถ่าย 3) ผลการสร้างสรรค์ผลงานถ่ายภาพ จากศิลปวัตถุที่ให้แรงบันดาลใจจากแนวคิดเรื่องความสมดุลจากพลังคู่ตรงข้ามระหว่างชายหญิง ด้วยการสร้างความสัมพันธ์ระหว่างรูปทรงมนุษย์ 2 คน ในลักษณะสอดประสานอย่างมีดุลยภาพ มีลักษณะเคลื่อนไหว และเป็นสุนทรียภาพเกิดจากระเบียบของการเรียงภาพและข้อจำกัดของฟิล์มที่เผยให้เห็นความจริงของกระบวนการสร้างสรรค์ ที่กำลังนำเสนอภาพความจริงแบบอุดมคติของศิลปะตะวันออก

 

           The creative project in photography is inspired from Hindu Iconography project. It is a creative research project which has been inspired by Oriental Art. The objective of the project aims: 1) To study and re-evaluate the concept and creative process of the practitioner during 2003 – 2009. 2) To study the art object which is inspired the concept of Hindu Iconography. 3) To create visual artwork inspired from forms and narration of religious from oriental art through photographic method and techniques.

           The research and creative outcome suggests that 1) Theme and creative form of myself as a creator during 2003-2009 is the presentation of photographic process from the original source of positive film that has been reflected the limitation of genuineness perspective in photograph. As such, the method of individual creation is occurred by employing the qualification and limitation of a number of pictures to determine the creative technique. This technique has generated the form of work which is considered as the creation of the unity in the theme through the photograph in the positive film alphabetically and the method of development in creative work under the theme of mentality in Oriental Art. The use of photographic technique that is resisting to the law of gravity of object can be created by the use of vertical arrangement and the process of taking photographs from both sides helps to create obscure effect on the sequences of each films. 2) The photograph of art object has been giving an inspiration according to the study of the photograph which is creating under the concept of iconography in Oriental Art is Hindu goddess statues, it is reflected the image of belief through the strength of femininity which makes a fertility world and is an archetype of photography creation. 3) The creative work and photographic work from art object have been inspired by the harmony concept of power couple between male and female. The relationship between human shape and form can be interweaved with human movement harmoniously and revealed aesthetics that has occurred by design composition fundamentals to convey the reality through the ideal in Oriental Arts.

Article Details

How to Cite
Prateep Suthathongthai ป. ส. (2017). การสร้างสรรค์ภาพถ่ายจากภาพอภินิหารของศิลปะฮินดู Photography inspired from Hindu Iconography. Journal of Fine and Applied Arts Khon Kaen University, 9(1), 282–298. Retrieved from https://so02.tci-thaijo.org/index.php/fakku/article/view/93324
Section
Research Articles