การศึกษาดนตรีร่วมสมัย : กรณีศึกษาวงกำไล

Main Article Content

เพชรดา เทียมพยุหา
มานพ วิสุทธิแพทย์
กาญจนา อินทรสุนานนท์

Abstract

การศึกษาดนตรีร่วมสมัย : กรณีศึกษาวงกำไล เป็นการศึกษาประวัติความ เป็นมา และวิวัฒนาการ เอกลักษณ์ และผลงานของวงกำไล ซึ่งใช้วิธีการศึกษาโดย การค้นคว้าจากหนังสือ เอกสารและงานวิจัย รวบรวมข้อมูลภาคสนาม โดยวิธีทาง มานุษยดุริยางควิทยา โดยมีวัตถุประสงค์ ดังนี้

1. เพื่อศึกษาประวัติความเป็นมา และวิวัฒนาการของวงกำไล

2. เพื่อศึกษาเอกลักษณ์ของวงกำไล

3. เพื่อศึกษาผลงานเพลง และผลงานการแสดงของวงกำไล

ผลการศึกษาพบว่า วงกำไลเป็นดนตรีร่วมสมัยเป็นดนตรีประเภทหนึ่ง ที่พบเห็นได้ในปัจจุบัน ดนตรีร่วมสมัยมีวิวัฒนาการของดนตรีมาจากดนตรีไทยเดิม ในระยะต่อมามีการพัฒนาดนตรีโดยนำเครื่องดนตรีทางตะวันตกเข้ามาผสม อารยธรรมตะวันตกเข้ามามีบทบาทสำคัญมากในสมัยรัชกาลพระบาทสมเด็จ พระนั่งเกล้าเจ้าอยู่หัว (รัชกาลที่ 3) จากนั้นมีบทบาทมากขึ้นจนทำให้คนไทยสามารถ นิยมดนตรีสากลได้ วงดนตรีร่วมสมัยที่เกิดขึ้นในยุคแรก คือ วงฟองนํ้า วงกังสดาล วงบอยไทย หลังจากนั้นได้เกิดวงดนตรีร่วมสมัยในลักษณะเดียวกันคือ วงกำไล ที่เป็น วงผู้หญิงล้วนวงแรกของประเทศไทย ก่อตั้งโดยคุณชัยยุทธ โตสง่า ศิลปินผู้มีชื่อเสียง ทางด้านดนตรีไทย การก่อตั้งวงกำไลมีแนวคิดมาจากวงดนตรีร่วมสมัยจากประเทศ จีนคือ วง “12 Girls Band” (Twelve Girls Band) ซึ่งเป็นวงดนตรีที่มีชื่อเสียงและ ได้รับความนิยมในประเทศจีน วงกำไลมีชื่อวงที่สามารถสื่อความหมายได้ 2 ทางคือ 1) แสดงความหมายถึงชื่อเครื่องประดับสำหรับสวมข้อมือหรือข้อเท้า ทำด้วยเงิน หรือทอง และ 2) แสดงความหมายถึงการมีกำไร การมีผลที่ได้เกินต้นทุน เป็นต้น ผู้ก่อตั้งวงกำไลกำหนดให้มีสมาชิก 9 คน เรียกว่า “นพรัตน์” หมายถึง “แก้ว 9 สี” แต่ปัจจุบันมีสมาชิกจำนวน 8 คน

เอกลักษณ์ของวงกำไลที่ปรากฏให้เห็น ได้แก่ รูปแบบการบรรเลงเครื่อง ดนตรี, รูปแบบการวางเครื่องดนตรี, ตำแหน่งการจัดวงดนตรี, วิธีการบรรเลงเครื่อง ดนตรี, ระดับเสียงในการบรรเลง, ชุดการแสดง, รูปแบบการแสดงของเพลง Field of Smiles และรูปแบบการแสดงเพลงจีนตอกไม้ เป็นต้น สำหรับการแสดงดนตรี ของวงกำไลในปัจจุบันมีบทบาทในด้านวัฒนธรรม, ด้านสังคม และด้านการท่องเที่ยว และกีฬา นับตั้งแต่ก่อตั้งวงกำไลขึ้นมา วงกำไลมีผลงานเพลงที่เป็นเพลงไทยเดิม เพลงป็อป (เพลงไทยสากล) ซึ่งนำเพลงมาทำขึ้นใหม่ และเพลงที่แต่งใหม่เพื่อต้องการ สื่อถึงวงกำไลโดยเฉพาะ วงกำไลมีผลงานการแสดงที่เป็นผลงานการแสดงทั้งใน ประเทศ และต่างประเทศ การแสดงมีในรูปแบบต่างๆ เช่น การแสดงคอนเสิร์ต การแสดงในเทศกาลสำคัญของไทย การแสดงพิธีเปิด/พิธีปิดกีฬา การแสดงเพื่อสาน ความสัมพันธ์ระหว่างประเทศ การแสดงงานเฉลิมฉลอง และการแสดงในงานมงคล

 

Contemporary Music : Kamlai Band

Contemporary music education : A case study of the Kamlai Band is study the history and evolution of the band and discography of the band. Using the research from books , documentation and research. Collecting fi eld data by the way Ethnomusicology. The purposes of this research are as follows:

1. To study the history and evolution of the Kamlai Band.

2. To study the identity of the Kamlai Band.

3. To study the work of the music and the inner workings of the show of the Kamlai Band.

The research showed that “The Kamlai Band” is contemporary band One seen today. Contemporary music have evolution of music from the Thai Classical Music. At a later stage by the development of music instruments in the west to the mix. Western civilization took a very important role in the reign of the King Mongkut Rama 3. Then there are the people that make up the popular universal music dramatically. The Contemporary band in the hold is the fi rst band Sponge Kangsadarn Boy Thai. After that, the contemporary band in the same way as the women were the fi rst in Thailand is the Kamlai Band. Is present and works in the same manner. The Kamlai band was found by professor Chaiyut Tohsa-nga. Elegant famous artists in the music Thailand. Established “Kamlai Band” was the concept of the “12 Girls Band” The famous and widely popular in China. elegant famous artists in the music Thailand. Evolve continually the “Kamlai Band” is a name of contemporary interpretation of the second is 1) meaning the name of decorations for wrist and ankle made from gold or silver. 2) meaning the profi t such as when we got money more than before the trade etc. The founder of Kamlai band decided has 9 members called the “Nopparat” which means “Nine Gemstone Colour”. But nowadays has only 8 members.

Identity of the Kamlai band is a contemporary band music novelty of the original. Thailand music have been shown to be interesting. A new phenomenon that currenfl y has been accepted in society.Identity of the Kamlai band as a form of instrumental musical instrument , style , placing the instrument position the band , how to play a musical instrument , the sound of the music , set the display format “Field Of Smiles” song , form the song “Jeen Tok Mai”. Role of the bracelets in Thailand today is joined the band as one of the all female band is a musical phenomenon in the form of international musicians Thailand. Role is divided into three aspects culture , social and the tourism and sport. Starting from the armillary sphere was the band’s portfolio, including the music and performances. The music of the Kamlai band are all original songs Thailand. Pop music (Universal Music Thailand) to make up a new song. And a new song composed for the media, especially the Kamlai band. Displays the Kamlai band were performed with both the domestic and abroad. The show has a lot of formats such as concerts. The importance of the festival in Thailand. The opening ceremony , closing ceremony of sports, The relationship between the international celebrations and the ceremony in the propitious and misfortune.

Article Details

How to Cite
เทียมพยุหา เ., วิสุทธิแพทย์ ม., & อินทรสุนานนท์ ก. (2014). การศึกษาดนตรีร่วมสมัย : กรณีศึกษาวงกำไล. Journal of Fine and Applied Arts Khon Kaen University, 6(1), 69–88. Retrieved from https://so02.tci-thaijo.org/index.php/fakku/article/view/26946
Section
Research Articles