The Creative Dance Style of Saket Pattern Cloth
Main Article Content
Abstract
The purpose of the creative dance style of Saket pattern cloth is to study the history of Saket cloth in Roi Et Province, the concept of performance elements of the creative dance style of Saket pattern cloth and to create a performance by studying the history of the Saket cloth through interviews with experts in research area, Bang Wailum, Thung Khaluang district, Roi Et province and creating the dance through interviews with experts in dramatic arts and music. This is a qualitative research. The tools used for data collection are; 1) Structured interview form 2) Performance evaluation form 3) Satisfaction questionnaire form. Data collection was performed by researching documents and field research. The researcher analyzes all the collected data and invented the performance by taken some ideas from a dance as follow: 1) Embellishments process from Ram Mae Bod Yai of Thai dance and Mae Bod Isaan dance 2) Creative dance that reflects the process of Saket silk weaving, the dance adapted from the way of life, and the dance that comes from 5 Saket pattern cloth including; Tha Lai Nak Noi, Tha Lai Kong kia, Tha Lai Mak Jaup, Tha Lai Khom Phao, and Tha Lai kom Jet. The performance format is divided into 4 acts: 1) The cloth and the way of life, it mentioning about the importance of Saket cloth to the way of Isaan’s life people. 2) Weaving process, starting from pull the silk thread, cotton carting, silk dyeing and silk weaving until it was formed on the cloth. 3) Saket pattern cloth, representing the 5 patterns of Saket colth appearing through creative imagination. 4) Delightful of Saket colth, reflecting the beauty of the cloth through the evidence on Saket pattern cloth.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Content and information in articles published in the Journal of Fine and Applied Arts of Khon Kaen University is regarded as the opinion and sole responsibility of the author(s) directly; therefore, editors are not obliged to agree to or share any responsibility with regard to the content and information that appears within these articles.
All articles, information, content, image, etc. that have been published in the Journal of Fine and Applied Arts of Khon Kaen University is the copyright of the Journal of Fine and Appllied Arts of Khon Kaen University. Any person or organization who wishes to distribute all or parts of the articles for further dissemination or other usage must first receive permission from the Journal of Fine and Applied Arts of Khon Kaen University before proceeding to do so.
References
มุนี พันทวี. (2532). หัตถกรรมพื้นบ้านอีสานในวัฒนธรรมพื้นบ้าน: กรณีอีสาน. กรุงเทพฯ : อมรินทร์พริ้นติ้งกรุ๊ฟ.
โมฬี ศรีแสนยงค์. (2555). สุนทรียะทางนาฏศิลป์และศิลปะการแสดง. พิมพ์ครั้งที่ 4. มหาสารคาม : มหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม.
สุพรรณี บุญเพ็ง. (2542). ประวัติบัลเล่ต์ในประเทศไทย. วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขานาฏยศิลปไทย บัณฑิตวิทยาลัย จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
สุรพล วิรุฬห์รักษ์. (2543). นาฏยศิลป์ปริทรรศน์. กรุงเทพฯ : ห้องภาพสุวรรณ.
สุรพล วิรุฬห์รักษ์. (2547). หลักการแสดงนาฏยศิลป์ปริทรรศน์. กรุงเทพฯ : สำนัก พิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
อมรา กล่ำเจริญ . (2542). สุนทรียนาฏศิลป์ไทย. พิมพ์ครั้งที่ 3. กรุงเทพฯ : โอ.เอส.พริ้นติ้งเฮ้าส์.
อุดม กุลเมธพนธ์. (2556). นาฏยศัพท์ฉบับครูลมุล. เชียงใหม่ : สุเทพการพิมพ์.