Indra in Thai Drama

Main Article Content

Borvornnut Anyapho
Anukoon Rotjanasuksomboon

Abstract

This article be the part of Thesis in Doctor of Philosophy program in Thai Theater  Dance  for the title Indra God in Thai Drama, had objective to study the role play performance of Indra God in Thai Drama by aim to study of factors effecting to role assignment of Indra God in Thai Drama.  Research methodology be studying from books, textbooks, thesis, articles, important literatures and Thai Drama scripts of Fine Arts Department, real watched participating and interviewing.  The finding found that the role plays  of Indra God be obvious occurring in Thai Drama as the important appearance in Khon and Drama, in Khon Indra God appeared in the role play as secondary Deities God who got the command from Isuan God to perform the missions, the role play of giver in helping and supporting the things to performers and the role play as the President of any ceremonies of performers by the highlight role play of Indra God in Thai Drama would be the great supporter to all sufferers’ performers.   For the factors which impact to the specific role play of Indra God in Thai Drama, there were 2 factors as 1)  Factor in religion  2)  Factor in Literatures.  The significant of Indra God in Thai Drama of  the belief science be the waving flag for toward off mischief  in Chatree drama performance and still taking Indra God of Khon Head to join in Wai Khru Khon and Drama ceremony of some Khon School by the significant and popularity performance of Indra God performer be Khon performance in episode of Prommas War, Sungthong Drama in episode of Tee-Klee and Sungsilapachai Drama in episode of Tok-Hell.

Article Details

How to Cite
Anyapho, B., & Rotjanasuksomboon, A. (2022). Indra in Thai Drama. Journal of Fine and Applied Arts Khon Kaen University, 14(1), 183–202. Retrieved from https://so02.tci-thaijo.org/index.php/fakku/article/view/248150
Section
Research Articles

References

กรมศิลปากร. (2508). บทละครครั้งกรุงเก่า เรื่องนางมโนห์ราและสังข์ทอง ฉบับหอสมุดแห่งชาติ. กรุงเทพฯ : คลังวิทยา.

กรมศิลปากร. (2540). บทละครเรื่องรามเกียรติ์ พระราชนิพนธ์ในพระบาทสมเด็จพระพุทธยอดฟ้าจุฬาโลกมหาราช. กรุงเทพฯ : ศิลปะบรรณาคาร.

กรมศิลปากร. (2545). บทละคร เรื่อง สังข์ศิลป์ชัย ตอนตกเหว. กรุงเทพฯ : กรมศิลปากร.

กรมศิลปากร. (2546). ประชุมคำพากย์รามเกียรติ์ ภาค 7. กรุงเทพฯ : กรมศิลปากร.

เกื้อพันธ์ นาคบุปผา. (2520). พระอินทร์ในวรรณคดีสันสกฤต บาลี และวรรณคดีไทย. วิทยานิพนธ์ปริญญาอักษรศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาภาษาตะวันออก บัณฑิตวิทยาลัย จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ศานติ ภักดีคำ. (2556). พระอินทร์ มหาเทวะผู้พิทักษ์พระพุทธศาสนาแบบอย่างจิตอาสา. กรุงเทพฯ : อมรินทร์.

สุรพล วิรุฬห์รักษ์. (2563). เอกสารประกอบการสัมมนาละครชาตรี. [ม.ป.ท. : ม.ป.พ.].

อร่าม อยู่สุข. (2549). อนุสรณ์งานพระราชทานเพลิงศพ พลตรีอร่าม อยู่สุข. กรุงเทพฯ : บพิธการพิมพ์.

Yupho, D. (1963). The khon and Lakon. Bangkok : Department of Fine Arts. https://www.pinterest.dk/pin/655977501967242426/

https://sudsapda.com/sudsapda-review/14036.html