Sinsai Roo Jai Ton: Relearn through training life-skill in the process of making puppet performance for self -Understanding
Main Article Content
Abstract
Sinsai Roo Jai Ton: Relearn through training life-skill in the process of making puppet performance for self -understanding. In the article, the author reflects on the notes and analyzes the views of the authors who have played a part. One of the participants throughout the process of the Sinsai understanding, Research Project in the process of creating a contemporary puppet. Throughout the period of 2 years during 2016-2018, I were worked with the research project leader, Pachaya Akkapram, and 6 participants in the project, who were first year students at that time, including the authors. They can divide the practice and learn sessions by themselves through practice and doing 3 main phases: Phase 1, Mind Test, phase 2, Creative Circle, and phase 3Sinsai Dern Dong.
In each phase, the author participated in the process of practicing life skills and creating contemporary puppets and working with community artists, Teacher Siang PreechaKarun, Father, Mother, Teacher, Grandpa, and Grandma in the village,Which is a collaboration for many ages so, help fill in the gaps of the distant age, moving closer to each other.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Content and information in articles published in the Journal of Fine and Applied Arts of Khon Kaen University is regarded as the opinion and sole responsibility of the author(s) directly; therefore, editors are not obliged to agree to or share any responsibility with regard to the content and information that appears within these articles.
All articles, information, content, image, etc. that have been published in the Journal of Fine and Applied Arts of Khon Kaen University is the copyright of the Journal of Fine and Appllied Arts of Khon Kaen University. Any person or organization who wishes to distribute all or parts of the articles for further dissemination or other usage must first receive permission from the Journal of Fine and Applied Arts of Khon Kaen University before proceeding to do so.
References
พชญ อัคพราหมณ์. (2562). สินไซรู้ใจตน: สร้างสรรค์การแสดงหุ่นร่วมสมัยเพื่อความเข้าใจตนและฝึกฝนทักษะชีวิต. ใน พรรัตน์ ดำรุง (บรรณาธิการ). ข้ามศาสตร์ ข้ามเวลา. (หน้า 279-348). กรุงเทพฯ : ภาพพิมพ์.
พรรณงาม ใจรักษ์ศักดิ์. (2561). นวัตกรรมกํารจัดกํารเรียนรู้เชิงบูรณาการนอกห้องเรียน: เปิดห้องเรียนสู่แหล่งเรียนรู้. วารสารครุศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 46(3), 436-455.
พรรัตน์ ดำรุง. (2562). ความเป็นละครของสินไซรู้ใจตน. ใน พรรัตน์ ดำรุง (บรรณาธิการ).
ข้ามศาสตร์ ข้ามเวลา. (หน้า 352-368). กรุงเทพฯ : ภาพพิมพ์.
วรพจน์ วงศ์กิจรุ่งเรือง, และอธิป จิตฤกษ์. (2556). ทักษะแห่งอนาคตใหม่ การศึกษาเพื่อศตวรรษที่ 21. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ : โอเพ่นเวิลต์ส พับลิชชิ่ง เฮาส์.
วรลักษณ์ คำหว่าง, และนงลักษณ์ ใจฉลาด. (2560). แนวทางพัฒนาทักษะครูในศตวรรษที่ 21 สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา ในจังหวัดพิษณุโลก. วารสารวิชาการ มหาวิทยาลัยราชภัฏลำปาง, 6(1), 129-138.
สมเกียรติ ตั้งกิจวานิชย์. (2556). ปฏิรูปการศึกษาขั้นพื้นฐานเพื่อการเรียนรู้แห่งศตวรรษที่ 21 สถาบันวิจัยเพื่อการพัฒนาประเทศไทย (ทีดีอาร์ไอ). กรุงเทพฯ : สำนักงานสถิติแห่งชาติ.
Key, K. (2010). 21st century skills: Rethinking how students learn. Bloomington, IN: Solution Tree Press.