Design of Silver Jewelry from Motifs on Celadon Products in Sukhothai Province.
Main Article Content
Abstract
The objectives of this research were 1) to study on motifs on celadon products from Sukhothai Province; 2) to design silver jewelry from motifs on celadon products from Sukhothai Province; and 3) to evaluate users’ satisfaction towards the style of silver jewelry from motifs on celadon products from Sukhothai Province. The samples are 30 people. The tool used in this research is the satisfaction evaluation questionnaire. The statistical values used for analyzing the obtained data are percentages, means and standard deviations. The findings from the research show that 1) The motifs on celadon products from Sukhothai Province are black shark minnow fish, fort and bloated back; 2) Silver jewelry set includes a necklace, earrings and a ring, the design principles are used to analyze the simplicity, the materials, the functions, the beauty and the unique; and 3) The experts satisfaction assessment results to the overall feature of the designed product is in the ‘high’ level (=4.04, S.D.=0.68) and the 30 people’ satisfaction towards the overall feature of the designed product is in the ‘high’ level (=3.93, S.D.=0.68).
Article Details
Content and information in articles published in the Journal of Fine and Applied Arts of Khon Kaen University is regarded as the opinion and sole responsibility of the author(s) directly; therefore, editors are not obliged to agree to or share any responsibility with regard to the content and information that appears within these articles.
All articles, information, content, image, etc. that have been published in the Journal of Fine and Applied Arts of Khon Kaen University is the copyright of the Journal of Fine and Appllied Arts of Khon Kaen University. Any person or organization who wishes to distribute all or parts of the articles for further dissemination or other usage must first receive permission from the Journal of Fine and Applied Arts of Khon Kaen University before proceeding to do so.
References
เกษร ธิตะจารี. (2543). การออกแบบเครื่องประดับ. (พิมพ์ครั้งที่ 1). กรุงเทพฯ: โอเดียนสโตร์.
ชไมพร พรเพ็ญพิพัฒน์. (2546).สังคโลก มรดกศิลป์ดินสุโขทัย. สำนักพิมพ์ต้นอ้อ1999.
นิภา สังค นาคินทร์. (2558). การศึกษาลวดลายรูปสัตว์ที่ปรากฏบนเครื่องถ้วยสุโขทัย. วารสาร ศิลปกรรมศาสตร์ วิชาการวิจัยและงานสร้างสรรค์, 2(1).
นิรช สุสังข์. (2559). ระเบียบวิธีวิจัยทางการออกแบบ. (พิมพ์ครั่งที่ 1) กรุงเทพมหานคร : โอโอเดียนสโตร.
ประชาชาติธุรกิจออนไลน์. “สังคโลก” ความงามข้ามกาลเวลา ดึงนวัตกรรมพัฒนาสู่สินค้าร่วม สมัยเพื่อสืบทอดอย่างยั่งยืน. [ออนไลน์]. สืบค้นจาก:http://www.prachachat.net/ spinoff/culture/news-215592 (วันที่สืบค้น 2 เมษายน 2563)
ปานฉัตท์ อินทร์คง. (2557). ภูมิปัญญาเครื่องประดับเงิน: ปัญหาด้านรูปแบบในยุคเศรษฐกิจสร้างสรรค์. คณะภาควิชาออกแบบผลิตภัณฑ์. ศิลปกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี.
วิไลลักษณ์ ชูช่วย.(2562).การพัฒนากระบวนการออกแบบเครื่องประดับเงินวัฒนธรรมแห่งอนาคต ของชุมชนรอบอุทยานประวัติศาสตร์ศรีสัชนาลัย จังหวัดสุโขทัย. วารสารวิชาการ AJNU มหาวิทยาลัยนเรศวร.ปีที่ 10 ฉบับที่ 2 กรกฎาคม-ธันวาคม 2562.
วรรณรัตน์ ตั้งเจริญ. (2526). ศิลปะเครื่องประดับ. (พิมพ์ครั้งที่ 1). กรุงเทพฯ : วิฌวลอาร์ต
วัฒนะ จูฑาวิภาต. (2545). การออกแบบเครื่องประดับ (พิมพ์ครั้งที่ 1). กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์แห่ง จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
สุพัจนา ลิ่มวงศ์. (2556). การออกแบบเครื่องแต่งกายและเครื่องประดับที่สามารถปรับเปลี่ยนรูปแบบร่วมกันเพื่อเพิ่มโอกาสใช้สอยสำหรับออกงาน. ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต จุฬาลงกรณ์.