Melodic Styles of the Ranard- Ek in the Sathukam Piece from the Naphat Repertoire
Main Article Content
Abstract
The purpose of this research was to analyze.1. To analyze the forms of the Ranard- Ek in the Sathukam 2. In order to analyze the identity of the Ranard- Ek in the Sathukam. The results of the research showed that 1.) Forms of poetry the Ranard- Ek in the Sathukam. Lieutenant Colonel Sanoh Luangsoonthorn And the teacher Samran effected Composing music principles poetry the Ranard- Ek. Using the theory of teacher Prasit Thawornthon.9 verses poetry the Ranard- EkOf Lieutenant Colonel Sanoh Luangsoonthorn.Which has the most frequency of use is Klxn tị̀lwd Is 19 sentences And the form of the poetry the Ranard- Ek Of Teacher Samran Kherd Which has the most frequency of use is Klxn tị̀lwdIs 21 sentences. The uniqueness of the poetry the Ranard- Ek alto. Lieutenant Colonel Sanoh Luangsoonthorn. And the teacher Samran effected With the principles of music on the Ranard- Ek verse using Teacher Prasit Thaworn According to the 9 verse guidelines.The uniqueness of the Ranard- Ek poem. Lieutenant Colonel Sanoh Luangsoonthorn. With the principles of music on the Ranard- Ek erse using Teacher Prasit Thaworn According to the 9 verse guidelines. Equal to 10.90 percen And the unique characteristics of the Ranard- Ek poem Teacher Samran Khaimon. With the principles of music on the Ranard- Ek verse using Teacher Prasit Thaworn According to the 9 verse guidelines Equal to 9.09
Article Details
Content and information in articles published in the Journal of Fine and Applied Arts of Khon Kaen University is regarded as the opinion and sole responsibility of the author(s) directly; therefore, editors are not obliged to agree to or share any responsibility with regard to the content and information that appears within these articles.
All articles, information, content, image, etc. that have been published in the Journal of Fine and Applied Arts of Khon Kaen University is the copyright of the Journal of Fine and Appllied Arts of Khon Kaen University. Any person or organization who wishes to distribute all or parts of the articles for further dissemination or other usage must first receive permission from the Journal of Fine and Applied Arts of Khon Kaen University before proceeding to do so.
References
เฉลิมศักดิ์ พิกุลศรี. (2530). สังคีตนิยมว่าด้วยดนตรีไทย. กรุงเทพฯ : โอเดียนสโตร์.
ณรงค์ชัย ปิฏกรัชต์. (2534). การวิเคราะห์ทางฆ้องเพลง. วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวัฒนธรรมศึกษา บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยมหิดล.
บุญช่วย โสวัตร. (2538). การวิเคราะห์เนื้อทำนองหลักของเพลงแขกมอญบางขุนพรหม. วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาดนตรีศึกษา บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยมหิดล.
มนตรี ตราโมท. (2527). โสมส่องแสง: ชีวิตดนตรีไทยของมนตรีตรี ตราโมท. กรุงเทพฯ : โรงพิมพ์เรือนแก้ว.
สงบศึก ธรรมวิหาร. (2540). ดุริยางค์ไทย. กรุงเทพฯ : โรงพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
สุกรี เจิญสุข. (2541). การปฏิรูปกระบวนการเรียนรู้ตามแนวคิด 5 ทฤษฏี. กรุงเทพฯ : สำนักงานส่งเสริมและพัฒนาวิชาดนตรี มหาวิทยาลัยมหิดลศาลายา.
สุมาลี นิมมานุภาพ. (2524). สังคีตนิยมเรื่องสรุปคำบรรยายทางวิทยุกระจายเสียงและวิทยุโทรทัศน์. กรุงเทพฯ : รุ่งศิลป์การพิมพ์.