The Recreation of Contemporary Dance “Mekhala-Rammhasul” with Contact Improvisation Technique
Main Article Content
Abstract
The aim of this study is to recreate contemporary dance “mekhala–rammhasul” with contact improvisation technique this is a creative research whose methodology consists of documentary research, interviewing, observing with participation, and then crating a performance with contact improvisation technique.
To create the performance, the researcher interprets the story and adapts it into contemporary context. The original order of the story and the structure of Thai dance are retained. Same forms of Thai dance are retained to create more flexibility in the movement with contact improvisation technique. The dance was presented to public and dance experts who evaluated the dance in terms of performance structure, aesthetic value and the use of contact improvisation technique. The results show that the recreation of contemporary dance “mekhala–rammhasul” with contact improvisation technique is highly interesting and divisible balanced between western dancing techniques and Thai classical dance without destroying the Thai classical dance convention. The performance shows one of the ways in creating contemporary dance with Thai classical dance structure and western dance technique.
Article Details
Content and information in articles published in the Journal of Fine and Applied Arts of Khon Kaen University is regarded as the opinion and sole responsibility of the author(s) directly; therefore, editors are not obliged to agree to or share any responsibility with regard to the content and information that appears within these articles.
All articles, information, content, image, etc. that have been published in the Journal of Fine and Applied Arts of Khon Kaen University is the copyright of the Journal of Fine and Appllied Arts of Khon Kaen University. Any person or organization who wishes to distribute all or parts of the articles for further dissemination or other usage must first receive permission from the Journal of Fine and Applied Arts of Khon Kaen University before proceeding to do so.
References
คัททรียา ประกอบผล (2559). กระบวนการสร้างงานนาฏศิลป์ไทยของสาขาวิชานาฏศิลป์ไทย คณะ ศิลปะนาฏดุริยางค์ สถาบันบัณฑิตพัฒนศิลป์. วิทยานิพนธ์หลักสูตรศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาศิลปะการแสดง มหาวิทยาลัยราชภัฏสวนสุนันทา
นพพล จำเริญทอง. (2555). การวิเคราะห์การสร้างงานนาฏศิลป์ไทยร่วมสมัยกรณีศึกษา พิเชษฐ กลั่นชื่น. วิทยานิพนธ์หลักสูตรศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาศิลปะการแสดง มหาวิทยาลัยราชภัฏสวนสุนันทา
พีรพงศ์ เสนไสย. (2546). นาฏยประดิษฐ์ (พิมพ์ครั้งที่1). กาฬสินธุ์: ประสานการพิมพ์
สุชาติ หอมบุญ. เพศกับวัฒนธรรมไทย (ออนไลท์). ค้นเมื่อ 2 มิถุนายน 2017, จากhttps://sites.google.com/site/sukhsuksam4/home/bth-thi-4-phes-kab-wathn-thr-rmi
สุรพล วิรุฬห์รักษ์ (2547). หลักการแสดงนาฏยศิลป์ปริทรรศน์. (พิมครั้งที่3) . กรุงเทพ: สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
หนึ่งนุช สุวรรณรัญ (2549). เมขลา-รามสูร. ศิลปนิพนธ์หลักสูตรศิลปบัณฑิต สาขานาฏศิลป์ไทย คณะศิลปะนาฏดุริยางค์ สถาบันบัณฑิตพัฒนศิลป์