The Women Dresses Design Identity of TaiDam NaPa Nad Chiang Kan Loei Province
Main Article Content
Abstract
The objective of this study were 1) to study of identity the dress of TaiDam NaPa Nad Chiang Kan Loei Province 2) to the Women Dresses Design Identity of TaiDam NaPa Nad and 3) to evaluation of satisfaction with for Women Dresses Design Identity of TaiDam NaPa Nad. This research is using tools such as questionnaires, in-depth interviews, and evaluation of satisfaction with for Women Dresses Design Identity of TaiDam NaPa Nad Chiang Kan Loei Province. The sample of 135 people, including community leaders, local scholars, designer fashion or art teachers 5 people, and tourists in Thailand and overseas, 80 villagers of TaiDam Na Pa Nad 50.
The findings revealed that: 1) Today the women TaiDam Na Pa Nad most wear contemporary clothes. They wear ethnic dress for the job or the promotion of tourism. Respondents estimate that a female ideas that suit a particular ethnic group, she boldly striped pattern is woven of high-class women wear when they have important 2) The Women Dresses Design Identity of TaiDam NaPa Nad. The design principles are used to analyze the materials, the colors, the textures, patterns, and costumes, and 3) to evaluate the Women Dresses Design Identity of TaiDam NaPa Nad found to be appropriate by the high level ( =4.42).
Article Details
Content and information in articles published in the Journal of Fine and Applied Arts of Khon Kaen University is regarded as the opinion and sole responsibility of the author(s) directly; therefore, editors are not obliged to agree to or share any responsibility with regard to the content and information that appears within these articles.
All articles, information, content, image, etc. that have been published in the Journal of Fine and Applied Arts of Khon Kaen University is the copyright of the Journal of Fine and Appllied Arts of Khon Kaen University. Any person or organization who wishes to distribute all or parts of the articles for further dissemination or other usage must first receive permission from the Journal of Fine and Applied Arts of Khon Kaen University before proceeding to do so.
References
ไทยโรจน์ พวงมณี และคณะ. (2557). แนวทางการส่งเสริมการท่องเที่ยวเพื่อการเรียนรู้วิถีชีวิตและวัฒนธรรมเมืองเชียงคาน จังหวัดเลย. กรุงเทพฯ : สำนักงานการท่องเที่ยวแห่งประเทศไทย.
ทรงพล ต่วนเทศ. (2555). การศึกษาภูมิปัญญาการทอผ้าพื้นเมืองของคนไทยเชื้อสายลาวครั่งในจังหวัดสุพรรณบุรี ชัยนาทและอุทัยธานี. วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต สาขาวิชาศิลปศึกษา มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.
สำลาน กรมทอง. (2560). ผ้าลายนางหาญ. (เอกสารเผยแพร่แผ่นพับ). เลย : กลุ่มสตรีทอผ้าพื้นบ้านไทดำ (ฟื้นฟู).
สมชาย วรกิจเกษมสกุล. (2554). ระเบียบวิธีการวิจัยทางพฤติกรรมศาสตร์และสังคมศาสตร์. อุดรธานี: อักษรศิลป์ การพิมพ์.
สังคม พรมศิริ. (2551). ศึกษารูปแบบและสถานภาพการฟ้อนพื้นบ้านโบราณไทดำ บ้านนาป่าหนาด ตำบลเขาแก้ว อำเภอเชียงคาน จังหวัดเลย. กรุงเทพมหานคร : มหาวิทยาลัยราชภัฏเลย.
อริสา สุขสม. (2552). เมื่อวัยรุ่นบริโภคแฟชั่น : การบริโภค “อัตลักษณ์” ภายใต้วัฒนธรรมการบริโภค. วารสารสุทธิปริทัศน์, 23 (71) 7-32.
Chalyan, H. (2005). Hussein Chalayan. Groningen: Groninger Museum
McCracken, G. (1998). Cultural & Consumption. Bloomington : Indiana University Press.
Paul Sant Cassia. (2007). Bodies of Evidence: Burial, Memory, and the Recovery of Missing Persons in Cyprus, Berghahn Books, ISBN 978-1-84545-228-5, p. 237.
Sandra, B. (2011). Fashion designer concept to collection. China : Everbest.
Richard,S & Jenny,U. (2012). The Fundamentals of Fashion Design. Second edition AVA Publishing SA Rue Des Fontenailles 16 1000 Lausanne 6 Switzerland.