The costume design for Isan folk dance of Kalasin College of Dramatic Arts.

Main Article Content

นุจรินทร์ พลแสน
สุภาวดี โพธิเวชกุล

Abstract

          This research aims to study how to design costume for Isan folk dance of Kalasin College of Dramatic Arts has both with original pattern of Is an traditional form and costume was applied with  Kalasin College of Dramatic Arts pattern for there are 14 dress consist of 2 key informants which are 1.Creative group and 2. Actor Group. Data collective by documentary, interview and fieldwork observation since 2016-2018. Especially, data that collected from Kalasin College of Dramatic Arts for analysis to be research paper. Research result showed that local Isan performance art there are 5 groups consist of 1 ethnic group, 2 play group, 3 melody component of dance group,4 way of life group and 5 tradition and ceremony group. Also classified with cloth on the role to wear are differently. There are 4 pattern which are pattern 1 wearing long sarong, pattern 2 wearing short sarong, pattern 3 wearing loincloth and pattern 4 wearing sanitary towel. How to design the dress for there are 4 process which are 1. Conceptual, 2.design the dress, 3.improve and 4. Promote. All information above from the knowledge conclusion of all lecturer in Kalasin College of Dramatic Arts that make Isan traditional performance art dress design of Kalasin College of Dramatic Arts are successful and well known among the society.

Article Details

How to Cite
พลแสน น., & โพธิเวชกุล ส. (2019). The costume design for Isan folk dance of Kalasin College of Dramatic Arts. Journal of Fine and Applied Arts Khon Kaen University, 11(1), 161–186. Retrieved from https://so02.tci-thaijo.org/index.php/fakku/article/view/199486
Section
Research Articles

References

กำจร สุนพงษ์ศรี. (2559). สุนทรียศาสตร์ หลักปรัชญาศิลปะ ทฤษฏี ศิลปะวิจารณ์. พิมพ์ครั้งที่ 3 กรุงเทพฯ:สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์ มหาวิทยาลัย.

ชัชวาลย์ วงษ์ประเสริฐ. (2535). ศิลปะการฟ้อนภาคอีสาน. พิมพ์ครั้งแรก. มหาสารคาม: ฝ่ายวิชาการสำนักวิทยาบริการ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ มหาสารคาม.

ธราดล ชัยเดชโกสินทร์. (2550). การพัฒนารูปแบบการประดิษฐ์ชุดการแสดงพื้นบ้านอีสานของวิทยาลัยนาฏศิลป. ปริญญาศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวัฒนธรรมศาสตรมหาวิทยาลัยสารคาม.

ธีรยุทธ์ มูลละออง. (2554). โครงการศึกษาและพัฒนาเครื่องแต่งกายไทยทรงดำสู่ธุรกิจชุมชน กรณีศึกษา จังหวัดสุพรรณบุรี. ปริญญานิพนธ์ ศป.ม. (นวัตกรรมการออกแบบ). กรุงเทพฯ: บัณฑิตมหาวิทยาลัย มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.

วิภาพร ฝ่ายเพีย. (2556). การสร้างสรรค์ฟ้อนพื้นบ้านอีสาน กรณีศึกษาวิทยาลัยนาฏศิลปกาฬสินธุ์. วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบันฑิต บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยราชภัฏสวนสุนันทา.

ศิลปากร, กรม. สถาบันนาฏดุริยางคศิลป์. (2544). 20 ปี วิทยาลัยนาฏศิลปกาฬสินธุ์. กาฬสินธุ์: ประสานการพิมพ์.

สถาบันบัณฑิตพัฒนศิลป์ วิทยาลัยนาฏศิลปกาฬสินธุ์. (2558). มหกรรมศิลปวัฒนธรรมเฉลิมพระเกียรติสมเด็จพระเทพรัตนราชสุดาฯ สยามบรมราชกุมารี. ไม่ปรากฏสำนักพิมพ์.

สุรพล วิรุฬรักษ์. (2547). หลักการแสดงนาฏศิลป์ปริทรรศน์. พิมพ์ครั้งที่ 1. สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์ มหาวิทยาลัย.