The implement culture of Anamnikaya in Thailand

Main Article Content

Phra Sarawut Jantana

Abstract

Anamnikaya is a sub-sect of the Mahayana sect in Thailand. It have beginning with the Saṅgha from Vietnam Had immigrated to stay asylum in the Thonburi period. Buddhamāmaka Vietnam in Thailand invite them come in. The traditional culture of the first sect of Anamnikaya It is practiced like Mahayana Buddhism in other countries such as China, Korea, Japan, and Vietnam. Due to having to be separated from their original residence Entered Thailand as a country of Theravada Buddhism. In the beginning, Thai Buddhists were never familiar before. Causing some misunderstandings. Therefore, the practice culture, including various rituals, must be adjusted to suit the culture of Thailand. It is an interesting point that the culture, practices and rituals What is the origin of the Anam sect? What is culture, including rituals That have been modified? And is likely to change Or advance further or not? This article would like to present The implement culture of Anamnikaya in Thailand to answer the above question.

Article Details

How to Cite
Jantana, . P. S. (2022). The implement culture of Anamnikaya in Thailand. Journal of MCU Buddhasothorn Review, 2(1), 1–12. Retrieved from https://so02.tci-thaijo.org/index.php/JMBR_sothorn/article/view/253543
Section
Academic Article

References

1. คัมภีร์พระไตรปิฎกและหนังสือภาษาไทย
คณะสงฆ์อนัมนิกายแห่งประเทศไทย ร่วมกับคณะศิษยานุศิษย์. (2544). ที่ระลึกงานทำบุญอายุครบ 73 ปี และสมโภชสัญญาบัตร พัดยศ พระมหาคณานัมธรรมปัญญาธิวัตร. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
พระคณานัมสมณาจารย์ (โผเรียน เป้า). (2535). ที่ระลึกงานฉลองสมณศักดิ์เป็นพระราชาคณะ ที่ พระคณานัมสมณาจารย์ (โผเรียน เป้า). กรุงเทพมหานคร: ประชาชน.
พระสหพณ เพื๊อกตั๊น ดร.และคณะ. (2558). วัดอุภัยภาติการาม (ซำปอกง). ฉะเชิงเทรา: เดอะ โมเดอร์น ซิสเต็ม ออฟเซท.
พิริยะ ไกรฤกษ์. (2533). ประวัติศาสตร์ศิลปะและโบราณคดีในประเทศไทย. กรุงเทพมหานคร: อมรินทร์การพิมพ์.
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2562). ประวัติพระพุทธศาสนา (History of Buddhism) ฉบับปรับปรุง. พิมพ์ครั้งที่ 3. พระนครศรีอยุธยา: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
_________. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
วัดอุภัยราชบำรุง. (2543). อุภัยฉลอง 2543. กรุงเทพมหานคร: ประชาชน.
เศรษฐพงษ์ จงสงวน. (2557). ที่ระลึกงานพิธีผูกพัทธสีมา ฝังลูกนิมิตอุโบสถ วัดมังกรบุปผาราม (เล่งฮั้วยี่). กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์ต้นน้ำ.
พระคงศักดิ์ ขันธวิชัย. (2541). มนต์เทศกาลกินเจอนัมนิกาย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
องใบฎีกาสีริชัย เหว่คั้น. (2560). หนังสือมนต์พิธีวัดอุภัยภาติการาม (ซำปอกง). ฉะเชิงเทรา: อ.เอกสาร.
องสรภารมธุรส (บ๋าวเอิง). (2502). บรรพชาอุปสมบทวิธีอนัมนิกาย. เสถียร โพธินันทะ. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์สหวิทยพาณิชย์.
องสังฆรักษ์ชวน เหว่ทัน และคณะ. (2560). หนังสือมนต์พิธีอนัมนิกายในการเจริญพระพุทธมนต์. ฉะเชิงเทรา: อ.เอกสาร.

2. สื่ออิเล็กทรอนิกส์
เทศกาลกินเจ. Wikipedia. [ออนไลน์]. แหล่งที่มา: https://th.wikipedia.org/wiki/%E0%B
9%80%E0%B8%97%E0%B8%A8%E0%B8%81%E0%B8%B2%E0%B8%A5%E0%B8%81%E0%B8%B4%E0%B8%99%E0%B9%80%E0%B8%88 [10 ต.ค. 2562].
สุพรรณี ประสงค์. “พระพุทธศาสนามหายานในประเทศไทย”. Meeboard. [ออนไลน์]. แหล่งที่มา: http://www.meeboard.com/view.asp?user=watomnoi&groupid=9&rid=282&qid=49 [10 ต.ค. 2562].

3. สัมภาษณ์
วิษณุ จันทนะ. ชาวบบ้านหนองกุดแคน ตำบลพระกลางทุ่ง จังหวัดนครพนม, 10 ตุลาคม 2563.
องปลัดธรรมปัญญาธิวัตร (ธีระยุทธ เถี่ยนคาย). เจ้าอาวาสวัดอุภัยภาติการาม (ซำปอกง), 9 ตุลาคม 2563.